/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Nyt Mc batteri
Fra : Avant85
Vist : 1531 gange
300 point
Dato : 24-08-09 15:48

Er der ikke en, som har købt nyt batteri på et tidspunkt eller ved, hvordan man får sådan et "igang"
uden at ødelægge det med det samme

Jeg synes ikke jeg fik den rigtige vejledning ved THansen, hvor jeg købte batteriet.

Der fik jeg at vide, at jeg ikke kunne lade for meget på. Men det er det, som jeg er bange for, at jeg har gjort ved det gamle.

Jeg har en 12V lader, der lader konstant med 6 amp

Batteriet jeg har købt er et 12V og med 12Ah

Mc'en lader kun med 1,2 amp

Jeg skal hælde syre på det nye batteri og så lade det op

Spørgsmålet er : Kan jeg UDEN risiko lade med de der 6 amp og Hvis - hvor længe?

På indlægsedlen med batteriet står der, at det skal lades i 15 - 20 timer og så evt. fyldes efter med destilleret vand og så er det klar til brug.

Jeg tror ikke, at det kan holde til at blive ladet i hverken 15 eller 20 timer med 6 amp

Det gamle begyndte at boble og syde ret hurtigt efter, at jeg satte laderen på det

Jeg ville jo nødigt ødelægge det nye batteri - sådan inden jeg får det i brug

Hjælp mig, hvis altså der er nogen som VED NOGET om det

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 24-08-09 16:00

Hej,

MC batteri bør lades med en lader beregnet til et MC batteri. En rigtig god fuldautomatisk vedligeholdelseslader er bedste løsning. Her f.eks en fra Optimate - http://dinmc.dk/catalog/index.php?cPath=96_98

MVH
Lars

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 24-08-09 17:02

Selv om der står 6 A på din lader tvivler jeg meget på at den vil give 6A når den tilsluttes et lille batteri.
De strømstyrker, som står på småladerne, plejer at være fri fantasi. Det er gerne det højeste laderen kan tåle, og kun gældende når den tilsluttes et stort og fuldstændigr afladet batteri.

Hvis du vil begrænse strømmen kan du sætte en passende modstand i serie. Det kunne f.eks være en 50W forlygte pære til en bil. Den vil gløde svagt med en strøm på 2 A .

Et Batteri på 12 Ah bør ikke lades med mere end ca 2 A. Ladetiden afhænger af strømstyrken .

Ladningen bør ophøre når det har nået ca. 14,5 V og spændingen ikke stiger mere.

Det er vigtigt at batteriet sættes til ladning lige efter at man har hældt syre på. Nogle vil nok bilde dig ind at det er unørvendigt.De ved ikke bedre.
Følg hellere fabrikantens brugsanvisning.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 25-08-09 08:16

Tak for svaret transor.