/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skatteudspil
Fra : pve
Vist : 633 gange
100 point
Dato : 24-08-09 09:19

Er jeg den eneste som ikke helt forsår S og SF's skatteudspil hvad angår Sundhedsafgifterne ?

I går udtalte Helle Thorning på TV, at man vil hæve afgifterne på øl, vin, spiritus cigaretter mv - fair nok (?), det er usundt og det er jo en mulighed for at tvinge danskerne til at blive mere sunde.

Men så er jeg ikke forstår mere: Helle T. siger så i samme moment, at de lavest lønnede derefter skal kompenseres for de hævede afgifter da de oftest lever mest usundt !!! - Skal det dermed forstås således, at de lavest lønnede skal økonomisk kompenseres så de ikke kan mærke at afgifterne på de usunde ting stiger ?

og i så fald betyder det, at Helle T. og Villy S. er ligeglad og de lavest lønnede lever usundt, bare de kan få deres stemmer?

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-09 10:13

JA sådan skal det forståes. Da de lavt lønnede skal betale mere for smøger, bajere m.m. skal de selvfølgelig have mere i løn, pension o.s.v. De skal da ikke begynde at ændre deres levevilkår.

Om det så er fordi at Helle vil af med en del af de sociale som koster kommunerne penge ved jeg ikke.

vic200

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-08-09 11:20

Jeg har haft sjovere ting at lave i week-enden, men nu har jeg fået læst skatteudspillet. Der står nu ikke så meget om kompensation for de lavtlønnede der, men det gør der i sundhedsudspillet, som også kom i week-enden, der er link til det i bunden af denne

http://socialdemokraterne.dk/A-Socialdemokraterne-Fair-forandringVerdens-bedste-sygehuse-og-forebyggelse-til-alle-default.aspx?func=article.view&id=281742

Men til det du spørger om, tror jeg de to partiers idé er helt på på linie med VKO, med de nye energiafgifter, som vi, når de bliver indført næste år får (delvist) kompenseret med 1300 kr pr næse, tror jeg det var.

Økonomer tror, mærkeligt nok, vi mennesker opfører os økonomisk rationelt, dvs. hvis du har fået merprisen til at købe dine sædvanlige usunde varer i hånden, så burde du købe præcis det samme som før. Men langt de fleste vil alligevel ikke lægge pengene i en skuffe, og tage lidt af dem hver gang de har købt en sodavand, pengene bliver brugt, og så kigger man på at det er søreme blevet dyrt at købe en sodavand.

Vi prøvede for en del år siden at være helt rationelle, afskaffede bilen da den alligevel skulle skrottes, et fornuftigt regnestykke viste vi kunne spare en mindre formue med månedskort, cykler til korte ture og taxa når bus/tog/cykel ikke passede. Regnestykket var rigtigt nok, men, selv om vi sparede over 1000 kr. om måneden, så opdagede vi hurtigt, at der er alt for mange gange man ikke vil tage en taxa, 300 kr for at blive kørt ud i skoven og hjem igen tre timer senere, hvor vi kom hjem med en håndfuld bær og svampe, det gør ondt. Så efter ½ år, bil igen, pludselig kunne man også tage en tur bare for sjov.

Så jeg tror det er mekanikken, der gør at folk alligevel vil leve lidt sundere når varerne bliver dyrere, selv om de er blevet kompenseret.

Og, sjovt nok, så er det netop IKKE øl, vin, spiritus, man vil gøre noget ved, men

Forslag Provenu, mia. kr.
Cigaretter -10 kr. pr. pakke til en gennemsnitspris på 43 kr. 0,9
Sodavand med sukker – 1 kr. pr. liter 0,2
Sukker – 3 kr. pr. kg (eller tilsvarende ved omlægning af afgift) 0,7
Mættet fedt – 25 kr. pr. kg. forhøjes til 50 kr. pr. kg. 1,0
Chokolade og slik – 20 kr. pr. kg. 1,2
I alt 3,9

Der er nok for få stemmer i at genere os pæne mennesker, der drikker lidt for meget i det daglige

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-08-09 11:30

Jeg kan godt følge din argumentation, jeg tror dog der er en vis forskel på cykler, månedskort mv, idet vi her taler om bla. cigaretter som folk er fysisk afhængige af. Jeg tror personligt ikke der vil blive røget mindre hvis man efter at have sat afgifterne op med den ene giver igen med den anden hånd i form af økonomisk kompensation. Måske kan det have en virkning på sodavand mv., men jeg tror summen af ens laster er rimelig konstant, så det er vel bare et spørgsmål om at finde noget andet usundt at indtage

Jeg kunne forstå hvis man satte topskatten op og ville stå ved det. Jeg er på ingen måde enig i at den skal sættes op (udover hvis man vil kvæle muligheden for at sætte gang i økonomien igen...), men hvis man gjorde det ville man da være ærlig og ikke forklæde en skatteforhøjelse om en sundhedsafgift som ikke må ramme de lavest lønnede. Det minder lidt om de grønneafgifter - bare det at de bliver kaldt grønne kan næsten retfærdiggøre alt.

Citat
Jeg har haft sjovere ting at lave i week-enden, men nu har jeg fået læst skatteudspillet
det tager nu ikke lang tid.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-08-09 11:31

Citat
Om det så er fordi at Helle vil af med en del af de sociale som koster kommunerne penge ved jeg ikke.
, det kunne se sådan ud, men jeg håber da at selv Helle T. kan se at så "ryger" de fremtidige stemmer, hvis det ikke er fordi hun tænker meget kortsigtet på en ministerbil.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-08-09 11:43

pve, du har helt ret, begge udspil er meget hurtigt læst.

Men en ting er at lave pæne overskrifter, noget andet er at udmønte alle de detaljer, som djævlen gemmer sig i.

Selv om man er afhængig af cigaretter tror jeg nu en prisforhøjelse kan påvirke forbruget, ikke hos alle, men hos en del, og forhåbentlig især hos de unge.

Vi, der har levet med vores laster mange år, er nok sværere at nå

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-09 13:10

Sukkerafgifterne har IKKE hjulpet på folks sundhed, forbruget er stigende, ikke mindst grundet af at supermarkederne sælger 6 x 1,5 liter sirups-cola til langt under kostprisen.
Køber man andre sukkerholdige produkter på tilbud er afgiften forsvundet med den lavere pris

Det er den globale detailhandel med få store aktører der styrer folks sundhed ud fra profit, og ikke en regering i et bette land som nogle stykker ude i den store verden ikke ved eksisterer.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-08-09 15:48

Nu har det jo altid været sådan - og det bliver det sikkert ved med at være Socialdemokratisk og venstrefløjs politik, at lægge afgifter på forbrugsvarer.
For at hele baduljens nu skal være spiseligt + lidt stemmefiskeri, lover man lige lidt kompensation i form af f.eks. højere pensionstillæg.

Men, og der er et men. Helle og Villy glemmer helt og aldeles, at nu kan det igen betale sig at hente/smugle sprut og smøger syd for grænsen.

Og nu kender vi rumlen. 2 år efter får afgifterne endnu et hug opad.......og endnu et hug opad......og endnu et hug opad..........og endnu et hug opad.......og så bliver Helle og Villy væltet ned fra deres ministertaburetter og de borgerlige må igen overtage fallitboet
Og sådan gentager historien sig.
Hvem sagde devaju.?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-09 15:57

Tjah, som man kan se her er cigaretpriserne i Dk lavere end fx Tyskland

http://www.cancer.dk/Tobak/Tal+og+statistik/Cigaretpriser_i_Europa/

Så der er da plads til noget prisforhøjelse. Man kan selvfølgelig tage til Polen i stdet for Tyskland, men det bliver vist lidt dyrere.

Og Schlüter efterlod et fallitbo, som Nyrup ryddede op i, afleverede et flot overskud til Fogh, der skævvred landet, overså alle tegn på krise, advarsler om at spare op til de dårlige tider osv., Løkke stiller nu med en finanslov med det største underskud i % af bruttonationalproduktet nohgensinde (større end i Ankers tid), så snart skal "de røde" vel igen til at rydde op efter det uansvarlige borgerlige solderi igen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-09 18:50

Citat
Og Schlüter efterlod et fallitbo, som Nyrup ryddede op i

Og Schlüter ryddede op efter Anker Jørgensen.

Never ending story........

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-08-09 20:10

Luffea, det der med never ending story har du helt ret i, sådan er det altid, og ikke kun i politik.

Den nye direktør starter altid med at finde, såvel ægte som uægte skeletter i skabene, fortæller (mere eller mindre pønt) at den gamle direktør var et fjols, men nu kommer JEG, og næste gang er det samme melodi.

Men Nyrup afleverede en overskudsforretning til Fogh, der næsten nåede at komme væk før nedturen ramte, men kun NÆSTEN

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 26-08-09 08:17

Tak for svaret vic200.