/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oplivning af septiktank
Fra : lhg1
Vist : 3660 gange
100 point
Dato : 23-08-09 21:41

Hej

Min septiktank er "gået i stå" (nok pga. en penicillin kur)

Nu er den så stoppet

Mit spørgsmål er. Kan jeg genoplive den, eller skal jeg have den helt tømt?

Jeg har hørt om at man bruger gær til at starte processen i en septiktank.

Mvh
Lhg

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-09 21:46

Den skal tømmes.... Alle de der "gode gamle råd" er ikke en løsning... De skal tømmes en gang om året, ved godt at nogle ka fungere i maaange år uden tømning men der er langt mellem dem... De har jo kun en vis kapacitet til det tunge slam som bundfældes...

Så der er kun den tunge gang til tegnebogen...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-08-09 22:07

Lyt til express. Alt sludderet med en død høne, gær osv osv hører fortiden til. Den SKAL tømmes en gang årligt!

Iøvrigt er der rigeligt med "starter" i ganske almindelig afføring. Et par peniccilin tabletter kan IKKE slå en tanks bakterieflora ihjel.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-08-09 22:15

3773> Har du aldrig set elefantpiller???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-08-09 22:15

Citat
Hvorfor skal septiktanken tømmes?
Mange tror, at septiktanke aldrig skal tømmes. Det er en misforståelse. Tanken er indbygget i afløbssystemet for at rense spildevandet for stoffer, der enten kan synke til bunds eller flyde. For at dette kan fungere, skal tanken til en almindelig husstand kunne rumme mindst 2000 liter. Spildevandet vil dermed være ca. et døgn om at passere, så synke- og flydestoffer kan nå at blive adskilt før spildevandet løber videre. Lette stoffer stiger til tops i tanken og danner flydeslam, der ligger som en kage på overfladen. Tunge stoffer synker ned som bundslam.
Hvor ofte skal septiktanken tømmes?
Efter et års brug af en septiktank m.v. på 2.000 liter vil der være 300 liter flydeslam, 900 liter bundslam og ca. 800 liter vand. Septiktanken skal tømmes for stadigvæk at kunne fungere effektivt. Ellers fyldes den helt op med slam, så spildevandet løber lige igennem og direkte ud i naturen.
Har en tank ikke været tømt i nogle år, er den enten fyldt helt op med slam, hvor det urensede spildevand har gravet sig en rende gennem slammet i tanken, eller der er sket en ”bundvending”. Dette skyldes een af naturens mærkelige luner. Bundslammet ligger normalt og gærer, men hvis et eller andet går skævt i gæringsprocessen, får man en bundvending, hvor der bliver vendt op og ned på det hele. Slammet hvirvles op og løber urenset ud i f.eks. dræn og vandløb.

hugget fra http://www.herning.dk/sitecore/shell/Controls/Rich%20Text%20Editor/~/media/Dokumenter/Borger/Teknik%20og%20forsyning/Kloak/Pjece%20vedr%20toemning%20af%20septektanke%20pdf.ashx

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-08-09 23:14

Tja, så er det sagt .................

Især <3773> har allerede svaret, og endda begrundet svaret - så ring efter en slamsuger !
hav en god uge ... ferien er forbi NU -
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-09 02:14

Jeg har været i nærheden af en septictank der bundvendte, ikke nogen særpræget fornøjelse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-08-09 07:47

og hvis du smider gær i den, skal du rense et par hundred m2 rundt om tanken også. har set et festivallokum der havde fået gær. det var sgu ikke særlig lækkert at se på.
og bliv nu ikke forskrækket når du får en regning på 1500 kr. det er ret dyrt med sådan en tømning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-08-09 07:48

Det koster det overhovedet ikke her.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-08-09 07:51

Citat
Taksten for 2007 er 593,75 kr. inkl. moms. Taksten for 2008 bliver fastsat af byrådet i forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2008.
citat fra Herning.

Vistnok ca det samme her

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-08-09 12:55

Vores i viborg er ca det samme, betalt via ejendomsskatten....

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 25-08-09 08:38

Tak for svaret Ekspress105.