/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
syn af bil
Fra : johnadler01
Vist : 1109 gange
200 point
Dato : 22-08-09 21:56

Hej er der nogen der ved noget ang. synsregler. hvis man køber en der er bliver nysynet, og der er foreksembel 5 måneder til periodesk syn, så har jeg hørt at man så ligger de 5 måneder oveni vil så sige at man først skal til næste syn om 2 år og 5 måneder, jeg mener at et syn kun kan gælde i 2 år
mvh John

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-09 22:02

Det kommer an på hvilken dato der på bilens registreringsattest er valgt som synsdato.

Man kan kan vælge at krydse af, om periodesynsdatoer skal følge bilens første registreringsdato eller om det skal være datoen for seneste syn der gælder.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-08-09 22:04

Hvis den er nysynet skal den synes igen om 2 år

Hvis der er 5 måneder til syn skal den synes om 5 måneder.

Bilen skal synes med 2 års mellemrum uanset hvem der ejer den, og du kan ikke købe en nysynet bil med 5 måneder til periodisk syn, for så er den ikke nysynet, men synet for 1 år og 7 måneder siden

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 22-08-09 22:09

Hej igen
jeg skal tilføje at forhandleren syner den når jeg køber den, men påstår at man får de 5 måneder oveni inden den skal til syn igen men at man skal gøre opmærksom på det når han syner den nu
mvh. John

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-08-09 22:19

Hvis synet forekommer inden den fastsatte dato betragtes synet som gennemført på den fastsatte dato, og dermed er intet ændret i forhold til fremtidige syn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 23:08

Dova har givet svaret, den periodiske syn med 2 års mellemrum, følger daoen for første gang bilen blev registreret, det er inden for de seneste par år at det er ændret, i "gamle dage" var det sådan at der skulle gå 2 år mellem syn, hvis bilen så blev synet før tiden, for eksempel ved ejerskifte, så gik der 2 år til næste indkaldelse til syn, men sådan er det ikke mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 23:15

Jeg er faktisk lidt usikker på om jeg har ret prøv selv at læse om bilsyn her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1719111 læs også link til Færselsstyrelsen.
Og husk at selv om bilen er nysynet, så er der ingen garanti for at den er i orden, syns assistenten kan have overset noget, og det er altid dig som har ansvaret for at bilen er lovlig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 23:22

Prøv at læse under punkt 4 her: http://www.fstyr.dk/sw72506.asp din mekaniker har vist ret, der skal så ændres månedsdato til periodisk syn, men det er kun hvis bilen har været afmeldt og stået uden nummerplader (som jeg læser det)

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-08-09 00:38
Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-08-09 00:39

Undskyld.

§ 56 stk 2.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 23-08-09 00:42

Når bilen synes mindre end et halvt år før periodesynsdatoen, kan datoen for synet vælges som ny periodesynsdato (det krydser man normalvis af på synsanmeldelsesblanketten/ejerskifteblanketten)....din bil kan så køre i 2 år før den igen kaldes til syn....det går ikke med 2 år og 5 måneder.

Hvis bilen eks. blev synet 7 måneder før periodesynsdatoen, så ville det betyde, at den igen blev kaldt til periodesyn 7 måneder efter synsdatoen, altså på den "rigtige" periodesynsdato.

Men hvorfor syne den.
Det er kun påkrævet såfremt den har stået i mere end et år uden plader siden sidste synsdato.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-08-09 00:49

Jo.

Det kan godt lade sig gøre med 2 år og 5 måneder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-09 02:09

Citat
jeg skal tilføje at forhandleren syner den når jeg køber den, men påstår at man får de 5 måneder oveni
det gør du ikke, men datoen kan ændres så det er den nye synsdato og bilen skal til syn 2 år efter syn, hvis ikke datoen ændres, så skal du til syn om 5 måneder igen.
Men som Dova skriver: Hvorfor syne den ? Der er ingen garanti for at bilen er lovlig at køre i, bare fordi syns assisten har godkendt den, han kan have overset noget.
Jeg har lige købt en bil som er midt mllem to syn, den blev ikke synet nu og jeg skal til syn med den om cirka 1 år, ingen grund til at ofre de omkostninger nu

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-08-09 02:30

Dova og o.v.n.

Prøv at se mit link §56 stk.2

Hvorfor ikke få synet bilen ?.

Det er sandsynligvis en del af handelen , så det koster ikke johnadler01 penge , og han får en nysynet bil og kan køre 2 År og 5 måneder.

Og jeg ved at det forholder sig således med Synsreglerne da jeg selv har prøvet det.

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 23-08-09 08:06

hej lige en kommentar til dova, jeg køber bilen som nysynet og ingen omkostninger til mig, jeg det er jo rart ikke og skal have udgifter til det lige med det samme,men dit svar lider meget rigtigt
mvh John

Godkendelse af svar
Fra : johnadler01

Dato : 23-08-09 08:14

Tak for svaret dova.