/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Horisontal-vertikal drejeenhed
Fra : MonieJacobsen
Vist : 871 gange
500 point
Dato : 22-08-09 15:59

Har du mulighed for, at være behjælpelig, at finde en dreje enhed, noget lunden,
som Web-linket herunder viser. Som kan købes her i europa. Helst i Danmark.
Gerne henvist til en Web-side!

Horisontal og vertikal dreje enhed:
http://www.brusag.ch/intra.htm

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 22-08-09 16:33

Hvad skal du bruge den til, hvor hurtigt skal den kunne kører ?

Er det til et kamera ??

Prøv evt. denne side

http://products.boschsecurity.dk/en/DK/products/bxp/SEARCH9418/TABprd/P0

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 22-08-09 16:38
Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 22-08-09 16:40

Hej

Nej det er ikke til et kamera.

Som hobby arbejder jeg på med en solcelle, at finde en elektrisk Horisontal og vertikal dreje enhed.
Har søgt meget på internettet men uden held

Derfor håber jeg denne vej her, at kunne finde en sådan enhed.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-08-09 16:51

Hvor meget vejer det der skal sættes på drejeenheden???
Hvis det er et solcellepanel, er det jo sikkert ikke særligt tungt, men arealet kan jo være stort. Det er jo yderst vigtigt at tænke på inden, at den skal kunne klare en storm eller orkan.

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-08-09 09:55

Til viskinge
Vægten som drejeenheden skal kunne bære er ca. 45kg
Drejenheden må meget gerne drives af 24Volt.
Ved stor vil en vindmåler dreje solcellerne ud af vinden.

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-09 10:01

Jeg vil foreslå at du leder efter en snekkegearmotor og så bygge dem sammen.
Da solen sjællendt står i Nord skal den ikke kunne køre 360 gr. og derfor kan to gearmotorer godt bygges sammen.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-08-09 10:07

Til Alle
Et godt forslag at bygge 2 snekkegearmotor sammen.
Er der nogen her der vil vær behjælpelig med, at finde sådanne snekkegearmotor.
Helst til 24Volt og så led strømforbrug som muligt.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-09 10:47

mon du kan bruge motor-styreenheden fra en parabol (TV antenne) ?
mener,... skal solcellen ikke kunne vippe op og ned ?

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-08-09 11:54

Solcellen skal kunne dreje sig Horisontal og vertikal, for at kunne følge solen.

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-08-09 12:28

Har du prøvet solfangeranlægs producenter-de må have prøvet det før. Jeg er bange for du ikke får det billigt -"brusag" som du selv refererrer til skal have over 100.000 kr for sådan en dims der følger solen og kan trække en del. Selv at skulle flikke elektronikstyringen sammen til et par snekkegear så det kommer til at virke "roligt og præsist" vil jeg mene er noget af en udfordring som der skal PC program til eller et par PID regulatorer + noget analogt interfase og så effekttrin til motorer. Her er arbejde til mange vinteraftener

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-08-09 13:14

Jeg har det hele, undtagen det Horisontal og vertikal drejeled.

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-08-09 00:19

Citat
Solcellen skal kunne dreje sig Horisontal og vertikal

så kan du vel skrue / svejse to motor-styreenheder fra en parabol (eller lign)
sammen, (dreje nr. to 45°)

det er bare princippet,..
den slags 'styreenheder',.. findes i tusindevis, i dagligdagen,
lige fra små radiostyrede biler (R/C car)

til store rendegravere, kraner, mm.

spørgsmålet er bare hvor meget du vil ofre på sagen,
og hvor meget du selv kan / vil lave,
’stumperne’ kan du evt. finde brugt i den blå avis, mm.

en styreenhed fra en parabol,.. er bare én ud af mange muligheder.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-08-09 06:00

Monie
må jeg tillade mig at spørge hvor du har fået fat i styreenheden der " holder kurs mod solen " jeg kunne godt bruge sådan en .

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 24-08-09 08:39

Hej Iham

Angående:styreenheden der " holder kurs mod solen ".
Den har jeg selv lavet. Som med 2 LDR modstande og lyses difference køre f.eks. den Horisonta
i stilling.

Til EA_HS
En sådan enhed skal være meget stærk, med 3m2 i stormvejr, skal det kunne holde.
Prøv at se på Web-linket herunder, her er der en Nord Jyde der har lavet en solfanger der indstiller sig efter solen.
http://www.newday.dk/downloads/sol.wmv

Mvh

Monie