/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Søvnlab
Fra : jeb3
Vist : 3528 gange
100 point
Dato : 21-08-09 10:42

Hej.

Min datter skal til Glostrup for at blive undersøgt i søvnlab.

Der er 3/4 års ventetid - lang tid, når man har det som hun.

Findes der ikke et søvnlab andetsteds?

Vi kunne jo kræve at komme til Tyskland, men hun kan ikke tysk, og jeg kan slet ikke forklare hvad der er i vejen, endsig at forstå hvad lægerne så ville fortælle.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-09 11:12

Du kunne ringe til Glostrup sygehus og sige du er interesseret i en afbudstid. Dem er der nogle af, folk bliver syge og melder afbud. Hvis hun kan rykke ud med dags varsel, så var det måske løsningen. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-08-09 12:24

Det har vi også gjort :)

Men for pokker hvor er det træls med den ventetid.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-08-09 12:59

jamen vi har skam verdens bedste sundhedssystem, siger poitikerne. mon de selv har prøvet at stå på venteliste. de har sikkert en sundhedsforsikring, så de ikke ser hvordan tingene er for menigmand.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-08-09 13:20

Hej jeb3.
'Du skal ringe til patientvejlederen på Glostrup.
Der kan de hjælpe dig med oplysninger om hvor du hurtigere kan komme til.
De er der for det samme.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-09 13:44

Politikerne er ligeglade, de tager på privathospital.

Og det er for dårligt at der er så lang ventetid på Glostrup.

Tænk på at sådan en sygdom som kræft, der kan man få hurtig behandling og det er vigtigt. Hvad betyder så lidt søvnforstyrrelse. (kan du høre en politiker sige det)?

Og det er sådan i dag at pengene ikke er store til hospitalerne og de må priotere. Sandt med pokkers synd.

Og tak regeringen, de går ind for privatisering. Og så regn en forsikring og kom på privathospital.

Fagre nye verden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-09 13:47

Her er to andre muligheder: Jeg har ikke undersøgt om de er gratis.

http://www.lungenpraxis-schleswig.de/dk/sovnlaboratorium.php

http://www.scansleep.dk/Default.aspx?ID=270

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-09 13:49

Citat
folk bliver syge og melder afbud

En del af dem bliver bare væk uden at sige et kvæk, prøv bare at komme i god tid til tandlægen og veeeeente til langt over tiden mens der ingen er i stolen, klinikdamen kommer så ud med et surt blik og man bliver kaldt ind.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-08-09 14:10

Jeg har skam prøvet patientvejledningen.
Vi er skrevet op til afbud.
Jeg har selv tegnet en sundhedssikring, men det har min datter ikke råd til, og skal jeg betale en til hende skal jeg også til drengene, så... det er min økonomi ikke til.

Det er nu ikke "bare" søvnbesvær. Selv om det i sig selv kan være frygteligt nok, når man skal have en hverdag til at fungere.

Det er natlige kramper, ud af kroppen oplevelser, tankemylder mm.

EEG og diverse prøver har intet vist.En enkelt gang var hun faldet i søvn i bilen, hvor hun gik så voldsomt i krampe, at vi måtte trække hende ud i grøftekanten, have akutbil, ambulance indlæggelse osv. Det er derfor hun er henvist.

Den der med Scansleep er bestemt værd at overveje granner.
jeg tager fat i patientvejledning med det samme, og hører om mulighederne. Der er jo over en måneds ventetid :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-09 14:23

Du kan henvises til et privathospital / klinik når der er så lang ventetid.
Der var vel en vejledning til frit sygehus- og behandlingsvalg med ved indkaldelse.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-08-09 14:31

Der er Søvnlab på epilepsihospitalet i Dianalund og egen læge kan henvise dertil.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-08-09 14:43

Thomas... Der er også ventetid.

Eyvind, nej vi har ikke modtaget noget.
Jeg ringede simpelthen dertil, for at få af vide om de havde modtaget henvisningen, og fik af vide, at det havde de, og vi ville høre nærmere når der var en dato/klokslet. Men at der er 3/4 års ventetid, så vi skulle være tålmodige.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-08-09 14:46

Ja men de er temmeligt flexible. Officielt har de lang ventetid men når man først har fået henvisning kommer man som regel hurtigt til.

Vi blev oplyst om at der var 6 mdrs ventetid og da det kom til stykket kom vi til på 3 uger.

Derudover er de også landets dygtigste.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-08-09 15:14

Jeg bliver ringet op på mandag fra patienvejledningen :)

Håber på at finde en holdbar løsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-09 21:09

Her kan der kontaktes - men der følger en anmodningsformular med
hvis der gives mulighed for at kunne vælge behandling / undersøgelse et andet sted end der hvor i er tilsagt.

Prøv at kontakte dem her...................det er muligvis bedst at maile.

Informations- og rådgivningsenheden
Tagensvej 20 afsnit 7561
direkte 35454119

fritvalg@rh.regionh.dk

Kommentar
Fra : serato

Dato : 21-08-09 23:09

Hej.

Hvordan fik i en aftale på Glostrup? Min læge siger han ikke kan henvise dertil. Skal have ringet og snakket med dem, men har jeg endnu ikke fået gjort ...

Er det søvnløshed det handler om? Lider jeg nemlig selv af, men ved ikke om det overhovedet er noget de beskæftiger sig med/hjælper med.

Mht. ScanSleep. Det sted "kender" jeg. Ligger i Århus hvor jeg selv bor. Det er ikke gratis. Tværtimod er det ekstremt dyrt! Alene en konsultation (= samtale) på 45 min koster 2000 kr!

Kommentar
Fra : serato

Dato : 21-08-09 23:15

(Ligger i Århus hvor jeg selv bor skulle være: Ligger et i Århus hvor jeg selv bor.)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-09 11:25

Citat
Er det søvnløshed det handler om? Lider jeg nemlig selv af, men ved ikke om det overhovedet er noget de beskæftiger sig med/hjælper med.

Som navnet antyder er det en specialafdeling der tager sig af mennesker som andre læger og psykiatikere har "opgivet", dvs at de hverken har kunnet finde fysiske tegn eller stress som årsag til manglende eller uregelmæssig søvn.
Vi har jo et søvnmønster, groft sagt den lette hvor vi smådrømmer, og den dybe. Patienter og forsøgspersoner bliver forsynet med en flok ledninger og bliver lullet i søvn, og under denne bliver hjerneaktivitet og andet målt.
Ud fra målinger af et utal af personer kan de så se hvor den er gal hos dem der bliver henvist.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-08-09 11:40

Bliver også brugt til at teste for en lang række andre ting f.eks. søvn apnø og Epilepsi