/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
klamt eller?
Fra : babee
Vist : 1440 gange
100 point
Dato : 20-08-09 17:05

min mand og jeg har diskuteret om det er ulækket/klamt at dele sin is med sin hund. jeg deler altid med den og han syntes det er såååå klamt men det syntes jeg ikke. hvad siger i ??? altså vi deler hunden og jeg. jeg tager lidt, hunden får lidt og jeg tager lidt osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-09 17:14

Ja - vi kan jo kun gætte hvor hundens tunge har været før isen

Men det deler i måske også

Så jo - her fik du ikke "godnatkys"

Kommentar
Fra : babee

Dato : 20-08-09 17:22

skal lige siges det er en lille hund

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-09 17:34

De "rengør" vel også sig selv

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-08-09 17:38

Ja nogle får underlige tanker og forestillinger, udfra egne erfaringer måske?

Om det er ulækkert/klamt må folk selv afgøre, hvis de eksempelvis også deler seng med hunden.

Jeg ville aldrig gøre hverken det ene eller andet, men det er mest fordi jeg har en type hund, som bestemt ikke vil kunne trives særlig godt med det - at jeg stjal dens mad og forstyrede den i dens søvn..

Accepteret svar
Fra : kryds

Modtaget 110 point
Dato : 20-08-09 17:40

Det siges godt nok, man skal have syv pund skidt om året - dog ikke på een gang, så jeg synes det er udmærket du tager en lille dosis en gang imellem...
Velbekomme
kryds

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-09 17:48

Det er vist ligegyldigt med hundens størrelse.

Hvis DU ikke synes det er klamt, så kan du da bare fortsætte. Der er en lille risiko for at du kan få en salmonellainfektion af din hund, men hvis du ikke barfer din hund, så er der mindre risiko for at hunden har salmonella uden at være syg. Hunde bliver for det meste ikke syge af en salmonellainfektion.

Faktisk vil jeg tro, at du får styrket dit immunforsvar ved at dele din is med din hund, for det betyder jo, at I deler nogle bakterier som du opbygger modstandskraft overfor.

--Jeg kunne nok ikke finde på at dele min is med Silke. Men det er mere fordi hverken hun eller jeg har særlig godt af is. Vi sidder og deler gulerodsstave om aftenen. Det foregår jo ved at jeg bruger den samme hånd til at tage en gulerodspind som jeg bider af, hvorefter jeg giver Silke resten. Og så tager jeg en ny pind, -osv.
Selv om jeg ikke spiser af de gulerødder som Silke har bidt af, så kan det da næsten ikke undgås, at jeg får lidt af hendes spyt på fingrene og dermed i min mund.

Faktisk burde man jo vaske hænder inden man spiser nogetsomhelst, EFTER man har rørt ved sin hund.

Det må være den enkeltes valg, hvor sart man vil være. Farligt for dig er det ikke. Men hvis du har et barn på besøg, så skal du ikke lade barnet dele sin is med din hund. Mest fordi det jo er fremmede bakterier, barnet ville blive udsat for...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 20-08-09 18:10

Der vist ikke andet at sige til det end og så møj velbekomme...

Du vil jo garanteret ikke ændre vaner uanset hvad jeg og andre (og din mand) mener om det, så havde du jo nok gjort det allerede!

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-08-09 19:41

Deres munde er renere end vores, så skulle man ikke sige føj da den får lov til at smage på noget vi har spist først!

kan godt forstå at nogen vil synes det er lidt ulækkert!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-08-09 20:22

Personligt syntes jeg det er ulækkert, jeg ville heller ikke sutte på en is som et andet menneske havde suttet på. Når jeg deler is med Sigurd forgår det på den måde at jeg bider et stykke af og spytter ud så han griber det og det er oki for os. Vi har altid en god øjenkontakt når jeg spiser is loool.
vedr. at hunden har renere mund end os er da noget sludder, hunden har nogle andre enzymer i spyttet end vi mennesker, men den er bestemt ikke renere. Tænk på alle de bakterier der kan sidde i tænder der ikke bliver børstet.... evt. kødrester der ikke bliver fjernet mellem tænderne osv.... hvis det er renhed så ved jeg ikke hvad snavs er.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-08-09 20:36

så kan du bare lade være med at børste tænder et par dage i træk, så kommer du op på samme niveau, eller ned

Kommentar
Fra : webm

Dato : 20-08-09 21:09

Din hund kan smitte dig med bakterier

Ny dansk forskning viser, at der er risiko for, at man kan blive smittet af sin egen hund. Hver fjerde raske hund bærer nemlig antibiotikaresistente bakterier, og når den slikker dig i ansigtet, kan bakterien potentielt set blive overført.

Danske forskere ved det biovidenskabelige fakultet står bag den nye undersøgelse, som viser, at forekomsten af antibiotikaresistente bakterier i kæledyr og heste er alarmerende høj. Dette skyldes, at dyrlæger bruger meget potent antibiotika i deres behandling, hvilket får bakterier i dyrene til at udvikle resistens.

Tidligere har fokus været på fødevarer som smittekilde, men nu viser forskningen, at der også er risiko for, at din egen hund kan smitte dig, når den f.eks. slikker dig i ansigtet. Man ved dog endnu ikke, i hvor stor grad mennesker kan blive smittet af deres kæledyr, man ved kun, at de resistente bakterier i mennesker og dyr er den samme.

Risikoen for smitten gør, at hundeejere bør være påpasselige med hygiejnen, når de omgås deres hunde. Der er dog ingen grund til at skille sig af med sin hund, siger Anders Dalsgaard.

Se også
Læs hele artiklen

- Jeg synes at man skal bevare den nære kontakt med sine kæledyr, men man skal være mere opmærksom på hygiejne. Det er ikke en god ide, at lade sin hund slikke små børn i ansigtet. Det er måske heller ikke en god ide, at lade dyrene sove i sengen, og så er det en god ide at vaske sine hænder godt, når man har klappet sit dyr, siger han.

http://vimedhund-dyn.tv2.dk/article.php/id-15599013.html

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 20-08-09 21:11

Det er en klog mand du har, og du skulle lytte lidt til ham, så kunne det jo være han ville kysse dig lidt mere hvis du lod vær, for han beder dig garanteret om at børste tænder inden du gi`r ham et
Jeg håber ikke du også nusser og kysser den på maven som en baby,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-09 22:18

Jo, det er F***** ulækkert.

For det første slikker hunde altså sig selv i røven, og for det andet går de og snager i alt muligt, og for det tredje så er deres mund altså fuld af bakterier, deriblandt colibakterier som ikke er at spøge med, såfremt du bliver syg af det.

Man bør i det hele taget ikke lade hunde slikke på sig uanset om det er overført som med at dele en is, eller ved at den slikker direkte på dig....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-09 00:13

Jeg delte også is med min hund, jeg spiste halvdelen først og hunden fik resten.

Det du gør udgør en helserisiko, men har du det godt med det og er villig til at tage de sygdomme der kan komme, så bare fortsæt. Og håb at din mand stadig vil kysse dig.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 21-08-09 06:19

Mennesker og hunde bærer slet ikke de samme bakterier - altså den naturlige flora, som vi alle har bl.a i munden. Det vil sige, at du har nogle bakterier i munden som SKAL være der. De fungerer som små soldater, der passer på, når der kommer fremmede bakterier ind i munden. Den naturlige flora er uskadelig og optager bare pladsen, så der ikke er plads til uvelkomne bakterier, der kunne komme til at skade dig.

Derfor er det vel egentligt uskadeligt, at dele sin is med hunden, men jeg synes det er VILDT ulækkert, når man ser, hvad hunde i øvrigt går og gnasker i samtidig med, at de vasker både sig selv og andre hunde i rø... med selvsamme tunge.

Men det er jo en "smagssag"

Kommentar
Fra : nulburka

Dato : 21-08-09 08:01

klamt ja for hunden

Kommentar
Fra : babee

Dato : 21-08-09 11:19

ja det er jo en del spændende meninger. måske jeg skal til at tænke lidt over det. tror bare jeg tænker min hund som min baby og den er da ikke ulækker dova min hund kan ikke nå sin røv.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-08-09 11:20

Gad vide hvor mange der bliver slikket i ansigtet af deres hund jævnligt, og mon ikke der kommer bakterier i nærheden af mund og næse.
Hundens måde at sige du bestemmer.
MV2

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 21-08-09 11:21

Tak for svaret kryds.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-09 14:13

Citat
dova min hund kan ikke nå sin røv

Så er det en årsag mere til, at du bør stoppe med at dele isen med den, for så er den for fed

Kommentar
Fra : babee

Dato : 21-08-09 22:00

nej det er den så ikke.