/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Reklamationsret på brugt bil??
Fra : theill
Vist : 1539 gange
300 point
Dato : 20-08-09 16:29

Hej.

Har lige købt en brugt bil. (pris 47.000,-)
Nu er der så opstået lidt problemer efter 1 dagstid.
også er det jeg tænkte hvad kan man bruge reklamationsretten til???
Sælger(bilforhandler) har skrevet at der er 100% reklamationsret.

Kan man retunere bilen eller få penge til evt. rep. eller???

De problemer der er dukket op er.

1. Efter en dag begynder motoren at lyde underligt.
2. Fjernbetjeningen til centrallåsen virker heller ikke. (lille ting, men det er rart at have når det nu er der, sælge spurgte om det var ok vi selv skiftede bateri, men det har ikke hjulpet.)
3. Nøglen passer ikke til bagklappen.

Tænker mere på om der er noget at stille op hvis det er større rep. som f.eks. motor m.m.
Regner ikke med at der er så meget at gøre med fjernbetjening og bagklap.

Håber der er nogen der ved noget.

På forhånd tak.

Mvh.

Theill

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 310 point
Dato : 20-08-09 17:22

Citat
Sælger(bilforhandler) har skrevet at der er 100% reklamationsret.

arrrr Mon dog - der er sikkert visse betingelser

Men er det en "ordentlig" forhandler laver han sikkert det meste af det uden problemer....

Med hensyn til nøgle er der nok på et tidspunkt skiftet lås... Er dette tilfældet bør der være en anden nøgle eller låsen skiftet ud under denne reklamationnsret...

Kommentar
Fra : theill

Dato : 20-08-09 17:26

Tak for svaret men høre gerne fra flere.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-08-09 18:25

Prøv allerførst, at kontakte forhandleren. Gør ham det klart hvilke problemer der er, og hør så hvad han er villig til. Hos de fleste vil man hævde, at reklamationsretten bortfalder helt eller delvist, såfremt man får fejlene udbedret andetsteds, - medmindre, at dette er en klar aftale imellem jer.
Forhandleren skal have en fair chance til, at udbedre fejlene. Lykkes det ikke, kan du med en vis rimelighed kræve afslag i prisen, eller hvis motoren "står af" have gode chancer for, at ophæve den handel i har indgået. (Forhandler vil sandsynligvis kræve betaling for de kilometer bilen har kørt ) og som en sidste udvej: Lad FDM kigge bilen igennem. Er du medlem kan de yde retshjælp m.m. men det gør nogle indboforsikringer vist også.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 20-08-09 18:50

motor skal self være ok. Ang. nøgle er det efter min mening noget du skulle have tjekket inden du gav penge for bilen. DEN HAR VEL OGSÅ DEN FORKERTE FARVE NÅR DET REGNER , ALTSÅ BILEN

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-09 22:14

Når det er så kort tid efter købet, så har sælger pligt til at udbedre de fejl der er på bilen, uanset om det er små eller store ting.

Hvis forhandler ikke selv har værksted tilknyttet sin forretning, så må han sørge for at anvise det værksted der skal udbedre fejlene

Du kan ikke umiddelbart lade handlen gå tilbage.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-08-09 00:19

Du skal naturligvis fortælle ham at bilen ikke er i orden,… hurtigst muligt,
(det gælder alle typer varer,)

uanset hvad brugtvognsforhandleren skriver,.. er der 2 års fuld reklamationsret,
det står ganske enkelt i købeloven,…
problemet er så om han vil leve op til sin forpligtigelse,
det er der nemlig mange der ikke gør,.. eller er bedøvende ligeglade med,

Mange brugtvognsforhandlere, har tabt retssager, og nægtet at efterkomme afgørelser fra
forbrugerrådet, FDM, m.fl. uden det har fået konsekvenser,
(de kører stadig i bedste velgående)

Du kan muligvis se om han har haft tidligere ”sager” her :
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/firmatjek/

Citat
Du har to års reklamationsret i følge købeloven. Det gælder også, når du køber brugt

Når du køber brugte ting hos en forhandler, har du altid to års reklamationsret. Sælgeren kan ikke omgå denne regel ved at skrive "Uden garanti", "Købt som beset" eller lignende. Hvis sælger har givet garanti i en kortere periode, f.eks. 3 mdr., gælder reklamationsretten alligevel i to år.

Hvad betyder reklamationsretten

Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få repareret de fejl, der er ved en vare. Hvis sælger ikke kan reparere, kan køber kræve at få sine penge igen, mod at levere varen tilbage.

Hvad kan du reklamere over?

Ved brugte ting skal fejl og mangler vurderes i forhold til bl.a. alder og pris. Det har også betydning, hvordan varen har været beskrevet i annoncer m.m. Der er forskel på, om en brugt bil er omtalt som "Perfekt mekanisk stand, fremtræder som ny" eller der er skrevet "Bilen kræver nogen istandsættelse, skal synes af køber".

Hvis de enkelte fejl og mangler er tydeligt beskrevet før købet, kan du naturligvis ikke reklamere senere. Står det udtrykkeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve at sælger betaler for dem. Du kan heller ikke reklamere over mangler, som umiddelbart kan ses ved købet, f.eks. ituslåede ruder.

Fejl der opstår som følge af almindelig slid på bilen er ikke omfattet af reklamationsretten.

Hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, kan du i mange tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet

Læs mere om køb af brugt bil på FDM's hjemmeside

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad/
http://www.advodan.dk/CMS/site.aspx?p=363&ArticleID=51

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-08-09 00:35

Ps... tingene skal naturligvis hænge sammen,….
hvis du har ’fået’ bilen til ’foræringspris’,.. kan du naturligvis ikke forlange at den er 100% perfekt,

Du skriver ikke hvad det er for en bil / mærke / model / årg. osv.
men du kan tjekke prisen her,.. og lægge 10 – 40% oven i prisen,
hvis det passer nogenlunde med den pris du har givet,.. er bilen BETALT
og bør være i temmelig god stand,
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworth.do?lid=DK_HPexp37&intcmp=DK_HPexp37

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 26-08-09 21:59

Tak for svaret refi.