/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Forklaring af Adobe
Fra : anetteogjesper
Vist : 928 gange
50 point
Dato : 19-08-09 11:05

Hej

Jeg er meget interesseret i at anskaffe og bruge en del af Adobes dejlige prigrammer såsom Photoshop, dreamweawer og indesign, men jeg har lidt svært ved at gennemskue produktet.

Hvad er der i pakken Adobe photoshop CS4 extended?

Er Photoshop, dreamweawer og indesign seperate programmer, der godt kan køre uden at have dem alle?

Jeg skal redigere billeder, hvilket program skal jeg vælge, for jeg kan se der også findes noget der hedder Photoshop Elements, ILLUSTRATOR og Photoshop Lightroom

Håber der er nogen der vil hjælpe en klumpe dumpe som mig med at gennemskue det.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 19-08-09 11:14

Hejsa.

Photoshop er et selvstændigt program. I pakken installerer man alle programmerne sammen med den samme licensnøgle, de lader sig ikke adskille.
Photoshop er til billedbehandling.
Elements kan NÆSTEN det samme. Altså billedbehandling til "hjemmebrug"
Dreamweaver er videoredigering
Illustrator er til dtp. Altså lay out af brochurer, magasiner m.m.
Lightroom er til håndtering at store mængder billedfiler og raw konvertering. Her er indbygget de mest gængse billedbehandlingsfunktioner.

Hvis du "bare" er almindelig bruger er Elemente i de fleste tilfælde rigelig til billedbehandling.
Det kommer selvfølgelig an på dit behov.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 19-08-09 11:59

Jeg tror jeg skal bruge photoshop.

Hvad mener du med de installeres under samme licensnøgle? - Kan jeg ikke nøjes med at starte med at købe dreamweawer og så senere photoshop. De kan vel godt køre seperat af hinanden?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-08-09 12:32

jeg må lige rette, Dreamweawer er ikke videoredigering , derimod beregnet til redigering af hjemmesider.
Programmet til redigering af video hedder Adobe Premier.
der findes Photoshop elements ligesom der også findes Adobe Premier elements. Disse 2 kan købes i en samlet pakke, vær dog opmærksom på de ikke findes på dansk.
MV Fleng

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 19-08-09 12:33

De kan sagtens køre seperat. Det du ikke kan er, hvis du køber pakken, installere nogle programmer på en maskine og andre på en anden.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 19-08-09 12:34

Tak fleng! Det var en smutter!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-08-09 13:03

Photoshop elements klarer langt de fleste behov som privat. Hvis der skal arbejdes på opgaver til trykkerier - som gerne vil have det i CMYK så skal der købes fuld version af Photoshop som koster kassen.
Mv. Fleng

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 19-08-09 13:57

Illustrator er altså et tegne-program!!!!!!!!!!!

InDesign er til layout.

Mette

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 19-08-09 14:31

Det lader til at jeg har været alt for hurtig! Tak for rettelsen. Nu kommer der vel ike flere?

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-09 15:27

Ja hvad skal man svare.
Photoshop er og har været i mange år markedets bedste program til billedbehandling.

Illustrator er et "tegneprogram" hvor du kan rentegne scannede logoer, tegne nye logoer, lave sjove ting med tekst, kort sagt et program der arbejder med vektor grafik. Du kan gemme ilu. filer i flere forskellige formater.

InDesign er et slutprogram inden man printer, eller skal trykke de færdige ting. Her samler du billeder fra photoshop, logoer/tegninger fra ilu. klar til udskrivning. InDesign er også et "tekstbehandlingsprogram" der kan mange ting. Da alle programmer er adobe kan du trække en ting fra det ene ttil det andet.

Programmerne er et selvstændig program og kan køre selv, men det er billigere at købe en CS4 pakke med alle programmerne på en gang. For ca. 10 år siden kostede photoshop V3 7500,00 kr. excl. moms. Programmerne i en CS pakke er blevet billigere. CS4 pakken fåes på dansk og den virker ganske udemærket. Du får også Adobe Acrobat Proff med, som kan rigtig mange ting.

Held og lykke med dde nye programmer.

hawaii7

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 19-08-09 15:50

Tusind tak for de fine svar

Lige for at være sikker. Der skrives det er billiger at købe en CS4 pakke, vil det så sige, at hvis jeg investerer i feks. Adobe photoshop CS4 extended, får jeg både dreamweawer, InDesign og Illustrator m.m.?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 19-08-09 15:59

Hvis du køber Photoshop cs 4 får du et fotoprogram og ikke mere.
Vil du have noget med pakker så hedder de Adobe creative suite cs 4 med en eller anden tilnavsom fx. Master, design eller produktiion. du kan nemmere se de forskellige på http://www.adobe.com/dk/
Mv. Fleng

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-08-09 16:16

Citat
Lige for at være sikker. Der skrives det er billiger at købe en CS4 pakke, vil det så sige, at hvis jeg investerer i feks. Adobe photoshop CS4 extended, får jeg både dreamweawer, InDesign og Illustrator m.m.?

- ja, så får I "die ganze sveinerei". Pakken er selvfølgelig billigere end hvis I køber programmerne enkeltvis. Det skal I regne på, det er jo ikke sikkert at I har brug det hele, hvis det er Photoshop I focuserer på...
Jeg har en CS2 "Creative Suite 2 Premium" I kan overtage til en rimelig pris hvis interesseret...
Til daglig brug er den meget lig CS4.

Mvh Steen

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 19-08-09 17:20

Hej anetteogjesper.
Du er godt klar over at photoshop alene koster omkring 8000 kr ikke?
Det er det suverænt bedste billedbehandlingsprogram, men kræver at man virkelig investerer tid og energi på at lære det, ellers er man væsentlig bedre tjent med Photoshop elements, som er mere brugervenligt og til at komme i gang med uden de helt store armsving.
wibbi

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 19-08-09 17:29

Jeg ved godt det er dyrt og ja, jeg vil nok investere i det, da jeg har stor interesse i at arbejde med det

Stouenberg hvad er en rimelig pris?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 19-08-09 17:37

Jeg ville nu nok sige at InDesign er et tekst og sideombrydningsprogram, - hvor man samler alle elementer fra photoshop og illustrator med de tekster der skal anvendes.
Ammitz

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-08-09 18:30

Citat
Stouenberg hvad er en rimelig pris?

- det er en pris hvor begge parter er tilfredse. Men I skal være klar over at det er professionelle programmer, der kræver en masse træning før man rigtig får glæde af dem.

Send en pm hvis I har mod på at gå i gang...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 19-08-09 19:57

For lige at slå det fast:
Photoshop er et billedredigeringsprogram for professionelle (alt for besværligt for en begynder/amatør)
Photoshop Elements er beregnet for den ivrige amatørfotograf
Premiere er til videoredigering for proffer, temmelig kompliceret.
Premiere Elements - har en mere intuitiv brugerflade, og kan alt det den ivrige amatør har brug for.
Illustrator er et 2d (vector-)tegneprogram for proffesionelle, hovedsagligt designere og grafikere.
Amatøren har rigeligt i de tegnefunktioner der er indbygget i Photoshop.
Indesign er et layout (DTP)program for den grafiske industri og helt unødvendigt for amatører.
Dreamveawer er en webeditor til hjemmesidedesign, også rettet mod proffer eller supernørder.
Alle programmer kan købes downloades med prøvelicens og købes med enkelt licens.
Se i øvrigt: http://www.adobe.com/dk/

Men hvorfor betale?
Du kan downloade GIMP helt gratis, og programmet kan stort set det samme som Photoshop, fås tilmed i dansk version.
Der også Picasa fra google m.m.
Tegneprogrammet Inkscape kan meget af det samme som Illustrator, men er nemmere at bruge.
Og til Videoredigering er fx Cinelerra et af mange gode meget billigere/gratis alternativer.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 19-08-09 20:50

Jeg ville gerne afprøve Cinelerra, men synes kun jeg kan finde programmet til Linux og jeg benytter windows.

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 19-08-09 23:23

Desværre Cinelerra er ikke kommet i en Windows version. Jeg har hørt at VirtualDub eller Zwei-Stein skulle kunne bruges, men har dog ingen erfaringer med dem selv.
I betalingsklassen er der også Ulead, som jeg ved er et virkelig godt alternativ til Adobe Premiere Elements.
God fornøjelse med det.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-08-09 06:14

Jeg mener at CS4 pakken ligger omkring 14.000 kr. + moms. Alle programmerne fåes på dansk.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-08-09 12:07

Tak for svaret hawaii7.

Og tak til alle, det var super nyttigt alle svarerne, jeg blev meget klogere!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-08-09 12:28

Citat
Jeg mener at CS4 pakken ligger omkring 14.000 kr. + moms. Alle programmerne fåes på dansk.

- det er rigtigt hawaii7, men det er opgradering fra C2/C3. CS4 master DK koster omkring 30.000 kr. hvis du køber fra scratch...

Held og lykke anetteogjesper, det er en spændende verden I begiver jer ind...

Mvh Steen