/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
tvivlsomt udlån i banken
Fra : ja-så
Vist : 456 gange
20 point
Dato : 18-08-09 20:53

en jeg kender har lukket sin del af et firma, efter de var to partner hvoraf den ene bedraget sig gennem firmaets forretninger. Den anden havde hele sin bolig opsparing som sikkerhed for etableringen af firmaet. Bedrageren hævede en masse penge på firmaets kredit og forsvandt , hvorefter den anden stod tilbage med en masse gæld i banken. Bedrageren er af anden etnisk herkomst, uden pas, og cpr. nummer, og banken var advaret om han misbrugte sine forpligtigelser, men alligevel lånte banken ham alle pengene og kræver nu den anden for gælden indfriet. - kan banken stilles til ansvar for dårlig rådgivning, og uskikkelig bankforretning for det??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-09 21:18

Citat
Bedrageren er af anden etnisk herkomst, uden pas, og cpr. nummer, og banken var advaret om han misbrugte sine forpligtigelser, men alligevel lånte banken ham alle pengene

Det er der INGEN bank der kan finde på

Ikke engang en Stein Bagger bank....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-08-09 21:20

Ham, du kender, burde have set sig bedre for, inden han gav rettigheder til at en person uden pas & CPR-nr at disponere over sine konti, så det er ham, der kan drages til ansvar - ikke banken.

Han burde have set sig bedre for, inden han gjorde det.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-08-09 21:27

Hør lige her. Har din ven benyttet juridisk rådgivning før ulykkerne indtraf? For hvis han f. eks. har benyttet advokatbistand eller revisorbistand kan han få hjælp til at undersøgem om der kan rejses erstatningsjrav fir dårlig rådgivning fra revisor eller advokat, måske fra bank.

Men (og det lyder desværre sådan) - har din ven handlet fuldstændigig i blinde, ud i det blå, uden at tale med rådgivere, kun stolet på den flotte fremmedes brune øjne og hans maskuline herreparfume, men inisteret på ikke at bruge penge på ekstern rådgivning, -- så er alt håb nok ude.

Din ven er ikke alene. Masser og atter masser af danskere (ja, netop specielt danskere) er utrolig godtroende. Stoler på alt, hvad de hører. Selvrådige, ja, også det. Vil ikke lytte til fremmede råd, selt ikke dem, der koster penge. Til helvede med advokater og revisorer, der kræver 1.500 el. 2.000 kr. i timen, de må have spist søm, ordentlige mennesker kan vel stole på hinanden. Det gør man så, ordentlig eller ikke.

Bagefter, når ulykken er sket, tror man måske at 20 point hos kandu kan skaffe den samme hjælp som 10.000 kr. til en advokat eller en statsautoriseret revisor kunne have givet i starten. Forkert! Det kan det ikke!

Jeg har drevet advokatvirksomhed i København i 40 år og været i nærheden af mange mennesker, der svarer til signalementet på din ven og hans udenlandske samarbejdspartner. Der var ingen af mine klienter, der kom i de vanskeligheder, som du beskriver, men de betalte måske også netop 5, 10, 15 eller 20.000 kr for at få papirerne gået ordentligt igennem, fået aftalerne lagt ordentligt til rette, have en kyndig person med ind over, hvad der foregik. Det lyder som om din bekendt intet har haft i orden, intet fattet. Nævn tre gode grunde til, at banken skal betale gildet! Hvis du kan det, så er der måske en advokat, der vil se på sagen. Ellers: Glem det.

Fejl kan koste rigtig mange lærepenge. Forhåbentlig er din ven ung endnu, så han har en del år til at genvinde det mistede.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-08-09 22:11

se lige hvem det stiller spørgsmålet, er der seriøsitet i ham ??

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 19-08-09 01:19

Citat
Bagefter, når ulykken er sket, tror man måske at 20 point hos kandu kan skaffe den samme hjælp som 10.000 kr. til en advokat eller en statsautoriseret revisor kunne have givet i starten. Forkert! Det kan det ikke!

Hvor er det godt, words to life by.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-09 02:28

Stiller man i banken med falske oplysninger eller direkte kriminelle som dette grundlæggende er alene ved manglende pas må man selv bære ansvaret.

Ender det så med en konkurs hvor banken også taber penge må de så selv stramme internt op

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-08-09 06:42

Hvordan kan "den forsvundne" være registreret som medejer - hos fx skat - når han ikke har noget cprnr.? Der er nok noget helt andet det spiller ind i det sp.

Annuller spørgsmålet
Fra : ja-så

Dato : 28-08-09 18:47

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål