/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering
Fra : Jonztrup
Vist : 515 gange
80 point
Dato : 18-08-09 17:44

Hej kandu.dk

-endnu et spørgsmål, er der på nogen måder man kan gemme f.esk alt ens musik på computern og så formatere windows ( geninstallere windows ) uden at musikken blir slettet ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-09 18:30

Kun hvis Du har to harddiske eller to partitioner på et drev.
Brænd de filer ned der skal gemmes, eller overfør dem til en ekstern USB harddisk.

Sørg for i det hele taget altid at have en backup, bedst på en USB-harddisk, hvis Din åbenbart eneste harddisk var stået af ville Du stå med INTET som helst, herunder uerstattelige billeder, det har mange grædt over.

Kommentar
Fra : Jonztrup

Dato : 18-08-09 19:24

Helt rigtigt, jeg har ikk rigtig nogen mulighed for at flytte det over på noget :/ har kun en harddisk af 500gb i min pc

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-09 19:45

Og er den fyldt op må du købe en ny til lager

Er den kun halvt fyldt op kan du dele den i 2 - det kan Win selv klare.....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 20-08-09 10:42

Lav en dynamisk opdatering, hvor du ligger Windows systemet ind på det gamle system. Det skal gøres når du er inde på skrivebordet på det gamle system. Så beholder du alle mapper - hvis det er XP.

Sæt din Windows CD i drevet og tryk på installere. Så vil den lægge systemet ind igen, uden du mister dine mapper. Der kan så godt være nogle progammer, som du skal afinstallere og installere igen.

Hvis du ikke kan lave en dynamisk opdatering på den første måde. Skal du efter stadig have din Windows CD i, og lave en restart, og boote på CD'en, du kører så forbi første gang du får muligheden for at lægge systemet ind - ikke noget med at formatere - næste gang du får muligheden for at lægge systemet oven i det gamle, vælger du det.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-09 11:42

Dynamisk opdatering ?
Du mener vel "repair", men fremgangsmåden er rigtig.

En repair kan dog ikke løse alle problemer.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 20-08-09 12:47

Nej, jeg mener en dynamisk opdatering, det står der også, når du kører den på den anskrevne måde - ikke noget med formatering - for guds skyld. Kør forbi repare. Man skal så hente alle opdateringerne igen + SP 3.
Jeg har gjort det adskellige gange - og det er også tidligere beskrevet herinde på kandu. Men jeg udfordre også systemet - med alt hvad der kan eksperimenteres med, og nogle gange går det galt.
Man lærer af sine fejl - og adskellige computere...ha, ha.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Jonztrup

Dato : 20-08-09 18:05

Det jeg gerne vil er jeg vil gerne slette ALT! på min computern, og så installere win xp igen, men jeg vil gerne have mit musik og billeder blir på computern, problemet er jeg har ca. 25000 musik numre, og 1000 billeder, og det er ikk det nemmeste at bare flytte :(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-09 18:22

Du kan lave en partition på din harddisk og gemme alle dine filer der.

Sådan kan det gøres.

[(..................................XP..................................................)]
[(............................XP..................) __Tomt område _______ ]
[(............................XP..................) (....ny partition til filer.....)]
[(..............NTFS formatering..........) (....Gemt partition /hide...)]
[(..............Ny installeret XP............) (....Gemt partition /hide...)]
[(..............Ny XP...........................) (....Fil-lager....................)]

Det kan bla.a. gøres med det gratis program Gparted som hentes og brændes på CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-09 18:24

Ps. Det skal gøres forsigtigt uden at springe over det lave gærde.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 20-08-09 18:28

Så køb en ny harddisk og skift da den gamle ud. Monter den gamle i usb kasse så når du skal bruge billeder/musik sætter du den til usbstikket. Det er enten det her eller miste alt på harddisken

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-08-09 18:44

Hvis du kun har en harddisk hvor windows er installeret ville jeg bruge programmet gparted til at partitionere harddisken yderligere, hvor der er en vejledning til programmet her fra Eyvind http://www.kandu.dk/Spg104714.aspx og her kan du se hvad jeg lavede med programmet http://www.kandu.dk/Spg130779.aspx
Derefter kan du så flytte musik/billeder over på den nye partition og geninstallere windows på dit gamle c drev.

Men, men, men jeg ville selv vælge at have en seperat harddisk som backup til alle de billeder og musik. Jeg har set mange harddiske gå i udu og så er det hele væk medmindre du får prof. folk at redde dine dataer, men det er meget dyrt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-08-09 18:52

Jeg kan se at Eyvind har været på banen medens jeg lavde mit indlæg - brug gparted som han siger, og spørg ham hvis du yderligere er i tvivl når du har været inde på linkene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-09 20:55

Citat
problemet er jeg har ca. 25000 musik numre

Og hvis det er musik fra TDC-PLAY kan du godt glemme dit forehavende - de virker alligevel ikke efter en formatering uanset om du gemmer dem eller ej

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 20-08-09 21:18

jeg ville også gøre som bentjuul " seperat harddisk som backup "
det koster jo ikke meget , og du vil dælme græde snot hvis din nuværende harddisk gik i udu,
men hvis du ikke vil købe en extra HD så GØR som Eyvind skriver
--------------------------------------------------------------------------------------
men ellers kan du bruge hirrens boot cd
der har du flere mulligheder for at partitionere harddisken
men du kan jo også vælge at gå den tunge vej og boote op med hirrens boot cd og så
ind på ntfs4dos og så slette dine mapper undtagen musik mappen
men hvorfor dog alt det besvær køb dog en xtra disk få dit musik/pics over på den men ikke alt på engang , tag det roligt og flyt /kopierer evt. 500 MB ad gangen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-09 21:46

TDC play kan godt flyttes rundt.
Mine TDC musiknumre er lagt ind på en USB pendrive.
Når jeg vil afspille på eks. en anden comp. skal jeg bare koble op til TDC med mit brugernavn/kode

Som de andre siger:
Du kan jo også udskifte harddisken med en ny - installere XP - og bruge den gamle harddisk som lager med al musikken.

Kommentar
Fra : Jonztrup

Dato : 20-08-09 22:55

Jeg prøver med det program, kryser finger for det.
-Tak for hjælpe point går til den person der gav mig størst mdo til at gøre det :))
-i vil høre mere om et par dage :)

Kommentar
Fra : Jonztrup

Dato : 21-08-09 01:06

Læste på gparted.com at man ikke skal bruge det på HP pavilion pc's og min er desværre en Hp pavillion :(

-Andre muligheder?

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 21-08-09 01:32

så brug hirrens boot cd

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 21-08-09 01:55
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-09 08:56

Der mange idéer om hvordan det bedst gøres...........her er min.

Når du har skrumpet XP partitionen, så genstart op i XP inden du går videre.

Slet ikke XP parttitionen, men nøjes med at formatere den i NTFS

Det er ikke absolut nødvendigt, men jeg ville skjule (hide) lagerpartitionen inden installation af den nye XP

Sådan kan det gøres.

[(..................................XP..................................................)]
[(............................XP..................) __Tomt område _______ ]
[(............................XP..................) (....ny partition til filer.....)]
[(..............NTFS formatering..........) (....Gemt partition /hide...)]
[(..............Ny installeret XP............) (....Gemt partition /hide...)]
[(..............Ny XP...........................) (....Fil-lager....................)]

Jeg har ikke hørt noget om at HP Pavilion ikke kan håndteres af Gparted.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-08-09 10:17

Her er en ekstern harddisk, der ganske enkelt selv tager back-up på et tidspunkt fastsat af dig selv. Jeg gav 500,- kr. for min. Kan se den kan købes til 689,- kr. her, men måske du kan finde den billigere selv.

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19106&type=0

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-08-09 10:19
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-09 10:37

Køb ikke hos Pixmania.

Kommentar
Fra : Jonztrup

Dato : 22-08-09 21:12

Forøger point, den forklaring du kom med eyvind lyder som om den virker, men jeg kan ikk rigtig sætte mig ind i det,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 23:42

Det absolut bedste ville være at købe en ekstern harddisk, og så overføre alle dine værdifulde filer (billeder - musik - film med mere) til den, du risikerer at miste alle filer hvis du gør noget forkert med partioneringen.
Det er korrekt at Gparted advarer mod at anvende værktøjet på visse HP Pavillion.
Men der er andre muligheder, Hirens Boot CD eller Partition Wizard Home Edition fra dos-man eller EASEUS Partition Master, den sidste kender jeg, det er et program som du installerer på din XP computer: http://www.partition-tool.com/personal.htm med den kan du krympe din nuværende partion og oprette en ny partion på det tomme område.
MEN PAS PÅ, ET FORKERT KLIK OG ALLE DINE DATA ER VÆK, HURTIGERE END DU KAN BLINKE MED ØJNENE det gælder for alle partions værktøjer, tag backup først

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-09 07:21

Ok - når ovn også har set at det ikke er så godt med HP eks. Pavilion...........................så

Vil jeg nu stærkt anbefale at du læsser billeder og filer over på en ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : One2Many

Dato : 23-08-09 23:38

Tag harddisken ud - og sæt den i igen når du er færdig.