/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forlænge gyngestativet
Fra : anetteogjesper
Vist : 2327 gange
50 point
Dato : 18-08-09 11:46

Vi har et dejligt gyngestiv med en dækgynge og en sansegynge, hvor pælen foroven er 3 meter lang. Nu ønsker jeg så at få flyttet dækgyngen ud på den anden side, så den hænger lidt mere frit og så vil jeg sætte en anden gynge op, hvor sansegyngen var. Men er der nogen, der ved hvordan jeg sikkert kan forlænge toppælen, så den bliver 400-450 cm. lang og så det kan holde når børnene gynger i sansegyngen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-09 12:01

Du trækker den bare længere ud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-09 12:05

Spøg til side

Er det gyngestativ af stål eller træ.
Hvordan er det funderet. Hvad er dimensionerne.
Negravede stolper eller beton.

Er det du kalder en toppæl , det vi andre ville kalde overliggerbjælken.
??????????????????????????????????????????

En pæl betegner normalt noget lodret. Derfor forvirringen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-08-09 12:15

Du kan købe en ny længere overligger og udskifte den med den gamle og selvfølgelig fastgøre den forsvarligt. Det kræver at dit stativ er godt forankret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-09 15:04

Og at overliggeren dimensioneres til den længere spændvidde.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 15:16

Det er i træ og ja det er en overligger. Jeg synes det er svært at finde en længere pæl, kan ikke finde en, der er længere end 3 meter og hvis jeg fandt en, hvordan skal jeg få den hjem?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-08-09 17:09

Hvis du køber overliggeren i et byggemarked kan du nok få dem til at levere den, men de vi sikkeert tage sig betalt da et stykke træ er en lille ordre,
En anden løsning er kun at forlænge der hvor dækgyngen skal være.
Det kræver at du laver endnu en understyttelse, men er det hurtigere, billigere og bedre.

Bjørn

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 19:34

Hvordan laver man en sådan understyttelse?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-08-09 19:59

Lige som de andre understøttelser. det er gerne to stolper der krydser hinanden og så ligger overliggeren i gaflen for oven.
Hvorden er dit lavet?
er det jern eller træ?

Bjørn

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 20:47

Okay, jeg havde ikke lige regnet med flere krydsninger, men mere at stolpen skulle svæve...

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-09 22:12

Du kan sagtens lade den svæve. Køb en på to meter og nogle gennemgående bolte og monter den ovenpå den eksisterende.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-08-09 22:31

Det er ikke "bare lige". Hvis du gør som stig54 foreslår vil overliggeren i den modsatte ende af dækgyngen, løfte sig, desuden vil den bevæge sig horisontal når dækgyngen bruges.
De stolper der bærer overliggeren et de gravet ne i jorden?

Bjørn

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-08-09 23:48

Hej.
Nu er stig54´s forslag ellers rigtig godt, og langt det billigste.
Jeg har selv monteret sådan et gyngestativ for nogle år siden - de to skråtstillede endestøtter var nedgravet ( ca. ½ meter ) og overliggeren var fastgjort med en lang bolt i begge ender, som gik igennem det hele, d.v.s. der var ingen problemer med hverken at vippe eller forskyde sig horinsontalt.
Hvis det også er tilfældet med dit gyngestativ, så er det ikke noget i vejen for at forlænge ud til den ene side, og bolte "forlængelsen" fast med gennemgående bolte til det som allerede står der - du kan evt. bruge gevindstænger til at skrue det sammen.
god fornøjelse - vel især til ungerne
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-08-09 10:26

Ja det er rigtigt som bennymanden skriver det kan være at det kan lade sig gøre.
Hvis du lige som bennymanden har stolpern i jorden.
I mit svar spørger jeg jo også om det.
Men uanset om stolerne er i jorden eller ej, så vil påvirkning være som jeg skriver, så hvis bare stolperne bevæger sig en milimeter vil det langsomt blive til mere.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 19-08-09 11:06

Tak for svaret stig54.