/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Lære at redigere
Fra : anetteogjesper
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 18-08-09 10:52

Hej
Jeg leder efter et rigtig godt billedredigeringsprogram. Jeg ønsker ydermere et kursus/gennemgang, så jeg enkelt kan komme i gang.

Jeg har lidt erfaring med redigering, men jeg kunne godt tænke mig at blive bedre. Jeg skal først og fremmest have lært at gøre min billeder bedre til hjemmesiden. Eksempelvis skal jeg fjerne baggrunden, så den er hvid eller flytte elementer.

Er der nogen tips til når jeg tager billedet, hvordan jeg får det bedste billede til at redigere?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-08-09 11:09

Hvilket program vil du redigere i. Der findes udmærkede bøger om bl.a. Photoshop, som måske også kan lånes på biblioteket

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 11:24

Jeg vil meget gerne høre erfaringer fra folk der selv kender til det. Det kunne være dejligt hvis der var nogen der kendte bestemte bøger, hæfter og programmer. Jeg kan jo godt finde ud af at søge på biblioteket selv, mendet er om at finde det rette-

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-09 11:38

Din lokale bogpusher eller kiosk har 80-kroners hæfter, både med Picasa og Photoshop.
De er lavet i "skolesprog" med små øvelser så man kan sidde med taster og blad samtidig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-09 11:41

Fås også på nettet.
http://www.libris.dk/

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 11:48

Jeg ville nu hellere høre nogle erfaringer fra nogen der benytter disse programmer, da jeg ikke ejer nogen af dem endnu og derfor skal invistere i det og det er ikke bare noget jeg lige gør.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-09 11:59

Photoshop er jo "creme de la creme", og koster også.

Hvis Du vil lære grundlæggende kan Du jo starte med det gratis Picasa-program, med støtte af lærehæftet, og så opgradere til Photoshop når Du vil videre i det helt avancerede.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 15:16

Hvor finder jeg Picasa, så jeg kan se om det er noget for mig?

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 18-08-09 15:20

Jeg bruger Gimp det er gratis og der er mange videoer på YouTube om hvordan man bruger den

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 15:24

Har prøvet Gimp og jeg synes det har drillet lidt, men det er måske fordi jeg ikke har sat mig nok ind i det...

Har set på Photoshop CS3/CS4. Hvor meget indebærer dette program, for når jeg ser på deres side http://www.adobe.com/dk/products/photoshop/photoshop/ nævnes der også programmer som dreamweawer og indesign, men hvad er egenligt hvad og sælges de samlet eller hver for sig?

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-09 15:31

CS3 & CS 4 er professionelle programpakker, der indeholder mange programmer son du ikke har brug for i denne sammenhæng, de er i øvrigt hundedyre mellem 20-25.000 kr. bare en opgradering fra tidligere udgaver koster omkring kr. 15.000,00

Det du skal gå efter er Photoshop Elements som er beregnet for private som os, det indeholder næsten det samme som den Photoshop som er integreret i CS 3 & CS 4, jeg vil tro den koster omkring 500,00 til 800,00 kr.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-08-09 15:37

Har netop set Photoshop elements version 6 på edbpriser.dk, til kr. 578,00. Den nye er version 7, men du kan sagtens klare dig med version 5 eller 6

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-09 15:42

Her kan du læse lidt om programmet Photofiltre.
http://www.pcworld.dk/download/13/1389

Og her er en god undervisningsside:
http://www.pensionistedb.dk/photofiltre_intro.htm

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-08-09 19:36

Tak for svaret kj.