/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Kaburator (Luft skruen)
Fra : chaoz
Vist : 534 gange
90 point
Dato : 15-04-03 17:32

Hvordan kan man høre eller finde ud af om ens luftskrye i kaburatoren er indstillet korrekt?!

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 15-04-03 17:40

Jeg har hørt at man skal indstille den så den tager flest omdrejninger. stil den så den står med baghjulet frit. Start svinet, lad motoren blive varm, og gas helt op.
indstil nu skruen efter hvor mange omdr. du mener den tager (da du skal høre eftr med dit eget øre, kan dette aldrig blive 100p præcist). Hvis du bliver i tvivl om hvor meget den er skruet, kan du skrue den i bund (HUSK AT STOPPE MOTOREN FØRST), og skru den det antal gange ud, som står i din bog du fik med den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-03 22:13

Hvis motoren pludrer derudaf (firtakter) er blandingen for fed.
Hvis den drøner afsted, men næsten ikke kan trække op ad bakke, er blandingen for mager. I frigear skal motoren reagere med det samme når blandingen er rigtig.
Er det en luftskrue - er det ikke en indstillelig strålespids (benzin).
Hvis det er en strålespids, så skrues den ned og giver mager blanding. (mere luft)
Emesen.

Kommentar
Fra : chaoz

Dato : 18-04-03 22:34

ok...hvad vej skal man skrue for at gøre den federe eller lettere på luftskruen... altså på en aprilia rally med en dell'orto PHBN 12 kaburator. skal jeg bare prøve at skrue og så se hvad der sker? eller er der en anden måde...
ps.Kan det ændre topfarten både i god og dårlig retning??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-03 17:31

Jeg mener nu det ikke er luftskruen men benzin skruen.
Med uret = lukker for tilførslen = for lidt benzin høj fart lille trækkraft
Mod uret = åbner for tilførseln = for meget benzin pludrende motorlyd lille fart.
Hvis det alligevel er en luftskrue så er forklaringen omvendt.
Emesen.

Kommentar
Fra : chaoz

Dato : 22-04-03 18:53

nu har jeg prøvet... kan man se det på tændrøret?. jeg ved ikke om den står rigtigt nu. kan man nemt hører om den står rigtigt??. hvor meget skal man dreje på skruen før det giver effekt? kan man brænde lortet af hvis den står forkert?

Hurtigt svar ville være godt..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-04-03 21:42

Tændrøret bør være lysegråt.
Lyden - ikke pludren - ikke væsen - men lækker motorlyd = brynnnm
Du vil ikke nå at ødelægge den for den kører dårligt, så du retter den.
Emesen.

Kommentar
Fra : chaoz

Dato : 27-04-03 16:12

jeg kan ikke finde ud af om jeg kan få den til at yde mere i optrækket.... men står den korrekt hvis den tar ved så snart jeg drejer håndtaget??

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 90 point
Dato : 27-04-03 16:29

Ja

Godkendelse af svar
Fra : chaoz

Dato : 27-04-03 22:17

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : Ralle19

Dato : 30-06-03 17:35

Min sonic går let i stå når den står i tomgang, kan det have noget med luftskruen at gøre???