/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
maling af foliebelagt mdf træ
Fra : chicapigen
Vist : 3415 gange
300 point
Dato : 17-08-09 19:27

hallo kandusser

jeg står med et problem ......jeg har en skænk hvor toppladen er foliebelagt mdf træ, den er i egefarvet og jeg vil gerne have den mørkebrun . hvad skal jeg gøre ??? kan jeg male direkte ovenpå eller skal jeg behandle det med noget først for at få det til at blive siddende .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-09 19:40

Mal du bare - det skal nok holde længere end du bryder dig om.....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 17-08-09 19:47

>>> refi sådan noget folie virker lidt plastik/gummi agtigt syntes jeg og derfor er jeg i tvivl . har du et bud på hvilken slags maling jeg skal bruge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-09 20:28
Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 17-08-09 20:31

Det er såmænd ikke malingen der er den vigtige men grunderen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-09 20:36

Hvis det hele er folie/(plastic) belagt suger det jo ikke - så tror jeg såmænd godt du kan spare grunderen....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-08-09 21:27

Du skal slibe overfladen let med sandpapir sådan at overfladen bliver ru. Så behøver du ikke grunde. Men jeg tror at oliemaling vil give det bedste resultat. Det har jeg brugt med rigtig godt resultat. Min var bare hvid. Men det holder og det er let at holde rent.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-09 09:56

en hæftegrunder klæber fast til "det meste", og som refi så klogt skriver "Det skal nok blive hængende længere end du bryder dig om".
Personlig ville jeg dog hellere flå folien af, fjerne klæberrester med benzin og så starte på det pragtfulde underlag, MDF board. Det er jo helt plant, så du kan lægge enhver ønsket farve- eller lakbehandling på, jævn eller "struktureret", dødmat eller højglans.
mvh
pbp

"det meste" omfatter ikke teflon og polyethylen, men næsten alt andet.

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 18-08-09 14:32

Tak for svaret refi. og til jer andre

jeg var hos farvehandleren , og hente grunder og farve . og han sagde som dig .....det er grunderen der er vigtigst så nu er pladen malet og blevet rigtig flot

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-09 14:35

Tillykke med dit nye møbel