/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Dåb
Fra : malmin
Vist : 600 gange
50 point
Dato : 17-08-09 03:10

Hvor i bibelen står der at det er spædbørn der skal døbes? malmin

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 17-08-09 03:18

Det ved jeg vist ikke.

Men det siges jo "lad de små børn komme til mig, dem må i ikke hindre"

Kan det være det, mon?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 03:35

Det var jo store horder af mennesker Jesus og hans medhjælpere døbte.

At man gør det med babyer er jo nok mest praktisk i forbindelse med navngivningen.

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 17-08-09 06:27

Der står intet om at det skulle være børn i Biblen.

Nu har jeg lige talt med en tidligere teoligi-studerende!

Der står kun at nogle kvinder kom til Jesus for at få deres børn døbt.

Ellers var det, som LuffaA siger voksne mennesker, som blev døbt

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 17-08-09 06:30

Lad de små børn komme til mig ...

http://www.virumkirke.dk/d%C3%A5bsritualet.htm

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 17-08-09 07:10

Så Baptister, Jehovas Vidners m.m kan lige så godt have "ret" med "voksen-dåb", som jo heller ikke har noget med et navn at gøre, lige som den kristne døb heller ikke har.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-09 07:53

Dåb har det med navngivning at gøre at man ved dåben regnes for genfødt som et nyt menneske.
Derfor er det ved dåb af voksne almindeligt at man også antager et nyt kristent navn.
Der står ingen steder at man skal døbes i en bestemt alder. Men da hverken voksne eller børn har hel forståelse af det guddommelige , kan man såvel døbe voksne som børn i alle aldre.

Det er kun mormonerne, som også døber afdøde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 10:19

Citat
Det er kun mormonerne, som også døber afdøde

Lidt makabert......
Som om at de skal have levet livet helt ud for at blive "godkendt" til dåb.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 17-08-09 17:37

Hej snydekontrol. Vil du være spørge den tidligere teologistuderende hvor det står i bibelen at der kom nogle kvinder til Jesus for at få deres børn døbt? I Johannas Evangeliet kapitel 4 v.2 står der at Jesus ikke selv døbte nogen. Til transor: Der står i Mattæus Evangeliet kapitel 28 v. 19,20 at Jesus diciple skulle forkynde for alle folkeslag I DET I LÆRER DEM AT HOLDE ALT DET JEG HAR BEFALET JER. Det er vanskeligt at lære et spædbarn de ting der gør en person kristen! Jesus var jo ogaå selv voksen da han blev døbt, og der bliver sagt i første Peters brev kapitel 2 v. 21 at vi skal gå i hans(Jesus)fodspor. malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-08-09 23:22

Der står ikke i Bibelen, at det er forkert at døbe børn. Nedennævnte indikerer, at det er korrekt, at dåb kommer før lærer, hvorfor der intet galt er i at døbe børn; men der står heller ikke, at det er forkert at vente, til man er voksen.

Citat
Matthæus kap. 28 v18 Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. v19 Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, v20 og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Det er efter min mening en tåbelig diskussion, der kun tjener til at skabe splittelse.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-08-09 00:33

Hej igen hjkofoed-længe siden! Jeg synes det er er yderst relevant spørgsmål. Når man læser om dåb i bibelen, er der kun tale om voksene personer der ved hvad de siger "ja" til. Så vil du nok sige at det har vi konfirmationen til, men det står der slet ikke noget om i bibelen! Jeg kan ikke se hvilken splittelse mit spørgsmål giver anledning til, tværdigmod synes jeg det er vigtigt at vide hvornår Gud synes vi skal lade os døbe, så derfor må vi lade bibelen give os svar-for de fleste danskere er jo kristne ikke? malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-08-09 02:18

Der står ikke, at vi skal, men der står heller ikke at vi må.
Et sted står der, at en person og hele hans hus blev døbt. Det er ret sansynligt, at der var børn i husstanden, og at de dermed er blevet døbt. Men hverken dåb eller påskønnende gerninger frelser, kun tro!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-08-09 02:21

Citat
Når man læser om dåb i bibelen, er der kun tale om voksene personer

dette er som ovenfor anført ikke helt korrekt

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-08-09 02:26

og som snydekontrol skriver, står der ikke noget om, at børnene IKKE blev døbt. Der for kan både de, der er døbt som børn, og de, der er døbt som voksne, frelses i tro.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-08-09 03:40

hjkofoed.Du skriver tidligere at vi ikke skal eller må(døbes formoder jeg) men hvis vi skal frelses er den kristne dåb nødvendig. I Margrethe Bibelen står der i Markus Evangeliet kapitel 16 v. 15-16:"Så sagde han til dem:"Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen. Den der tror og bliver døbt skal frelses, men den der ikke tror skal dømmes" I Bibelen På Hverdags Dansk står der i samme skriftsted:"Senere gav Jesus sine diciple denne befaling "Gå ud i hele verden og forkynd det gode budskab for alle mennesker. Den der tror og bliver døbt, skal blive frelst, men den som ikke tror skal blive fordømt". Her står der tydeligt at Jesus sagde at vi skulle døbes. Der står endda at den der tror-altså kommer troen før dåben-skal blive frelst, men dem der ikke tror og ikke bliver døbt skal fordømmes. Et spædbarn kan ikke få tro, og heller ikke gå ud at prædike for verden-vel? Og som voksen, eller når man har tilegnet sig så megen viden om bibelens budskab, kan man blive døbt(hvis man ønsker det) og blive frelst! Er det ikke sådan der står? Og hvem ønsker at blive fordømt! malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-08-09 01:50

malmin,
jeg skriver:

Citat
Der står ikke, at vi skal, men der står heller ikke at vi må.

og det er ganske rigtigt noget sludder, der er faldet et ikke ud, der skulle have stået:

Der står ikke, at vi skal, men der står heller ikke at vi ikke må.

beklager den dybt meningsforstyrrende fejl.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 20-08-09 01:18

Hej hjkofoed. Det er godt at se at sådan en dygtig person som dig også kan lave sætningsfejl. Men SKAL(ikke) MÅ(godt), m.h.t dåb. Hvis man vil være kristen er det tydeligt dåben er en betingelse, og der står alle steder at der var voksne der blev døbt. Jeg har fundet nogle skriftsteder som du kan læse-hvis emnet interessere dig tilstrækkeligt!! Prøv at læse hvad Margrethe Bibelen og Bibelen På Hverdags Dansk siger om emnet: Lukas Evangeliet kapitel 3 v.21 Apostelenes Gerninger kapitel 2 v.37-46 *//* 8 v.9-13 *//* 8 v.26-38 *//* 19 v.1-5 Brevet til Romerne kapitel 6 v.1-4 Brevet til Efeserns kapitel 4 v.4-6 Peters 1. brev kapitel 3 v. 21 God læselyst til hjkofoed og alle andre der interessere sig for emnet. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-08-09 02:23

jeg er nu ret overbevist om, at røveren på korset ikke var døbt, og det er da en ret begrænset Gud, der skulle være afhæhgig af detaljer. Jeg mener, at når han ofrer sin søn til en smertefuld død, for at frelse symdere, så ...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-09 03:50

At en person er døbt har aldrig forhindret en henrettelse

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-08-09 21:51

nej, men med den skitserede livsførelse er det næppe sansynligt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-08-09 21:54

Hvis Gud var petitesserytter, var der ingen nåde (tilgivelse)

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 22-08-09 06:22

Er du Jehovas Vidne, malmin?

Det tror jeg, og det "må du meget gerne være gerne for min skyld".

MvH
Burka

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 22-08-09 06:44

malvin - Det er mig som var "snydekontrol" i mit "forrige liv", og den tidligere teologistuderende er min kone.

Jeg har ikke spurgt hende om det du siger.

Er selv ateist, med alligevel interesseret i forskellige religioner.

Kender også en del Jehovas Vidner.

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 22-08-09 06:46

malmin ikke malvin!

Og er du så det?

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 23-08-09 07:28

En af mine gode venner fra seminarie-tiden var baptist, og således voksen-døbt.
Et familiemadlem på min kones side blev døbt i år i Brøndby-hallen. (18 år gammel) "Den bedste dag i mit liv" skrev hun til os.

Er selv barne-døbt og det er vore 2 børn også.

Så det ene er vel lige så godt som det andet.

Burka

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 23-08-09 07:29

familiemadlem = familiemedlem !

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-09-09 16:47

Det er længe siden at nogen har givet deres mening til kende i spørgsmålet om barnedåb. og ingen har kunne vise mig hvor der står i bibelen at børn skal døbes. Så derfor lukker dette spørgsmål. malmin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-09-09 17:26

Man skal åbenbart skrive annulleret for at spørgsmålet kan lukkes!!!! malmin

Annuller spørgsmålet
Fra : malmin

Dato : 29-09-09 17:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål, der er mange der har førsøgt, men ingen har kunne vise mig i bibelen, hvor det står at børn skal døbes. Alt det jeg har læst i bibelen peger på at det er voksene der bliver døbt. malmin