/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Aldrig med i euroen
Fra : PeterTheisen
Vist : 574 gange
20 point
Dato : 16-08-09 16:56

Jeg vil anbefale kraftigt, at vi aldrig går med i euroen. Den klub, der udgør euroen, er nemlig ikke værd at være en del af. Jeg samler her en række væsentlige økonomiske faktorer, der kan give et billede af min holdning:

Ledighed, maj 2009:

Danmark: 5,7 %
Eurozonen: 9,5 %

BNP pr. indbygger i euro, 2008:

Danmark: 42.300
Eurozonen: 28.600

Fordeling af offentlige udgifter i procent af BNP, 2007

Danmark: 51,0
Eurozonen: 46,1

Offentlig budgetsaldo i procent af BNP, 2008:

Danmark: 3,6
Eurozonen: -1,9

Samlede skatter i procent af BNP, 2007:

Danmark: 49,5
Eurozonen: 41,6

Årlig real vækst i BNP, 2010:

Danmark: 0,3
Eurozonen: -0,1

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-08-09 17:17

Om det hedder euro eller kr, vil %-satserne stadig være de samme!

Fra modstander af euro.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-09 17:47

Helt enig, vi klarer os da udmærket ved at stå udenfor, krone kursen er jo også bundet op på € ,men regeringen vil på et eller andet tidspunkt gennemføre en afstemning, siger vi nej så prøver de igen senere, tro ikke at vi slipper med en afstemning, folketinget (er det virkelig de samme som dem vi stemte på) tror simpelhen at vi har sat krydset forkert og prøver igen - og igen - og igen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-09 17:59

Alligevel en fornuftig kommentar fra heller22:

Citat
Om det hedder euro eller kr, vil %-satserne stadig være de samme!

Et bræt på fire meter,er vel lige lang enten den bliver målt i tommer eller centimeter.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : kyndy

Dato : 16-08-09 18:09

ØvRo nej tak !

kyndy

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-09 18:13

Citat
Jeg vil anbefale kraftigt, at vi aldrig går med i euroen.

Det er sku første gang jeg har set et godt argument fra dig PT

Frihedselskeren.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-09 18:47

Næsten ærgerligt at skulle være Rasmus Modsat, men jeg vil kalde tallene for citatfusk.

Én ting er, at der ikke er kildehenvisning, så man kan kontrollere tallene.

Det er dog værre, at hvert af tallene er for et enkelt år, og IKKE det samme år for alle tallene. På den måde kan man jo fremstille hvadsomhelst (forkert).

Set over en ti-årig periode ligger Dk langt under gennemsnittet for vækst i EU, uanset om det er for Eurozonen eller for landene udenfor, og når du så ovenikkøbet bruger et gæt/prognose for væksten i BNP i 2010, altså næste år, kan det dårligt blive mere tendentiøst.

I år ligger Dk på en 206 plads i vækst ud af 217 lande, kun Italien, Ungarn og Estland ligger lavere i EU

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2003rank.html

og på 10-års basis ligger Dk også i bunden, kun tre EU-lande har haft lavere vækst i perioden (og det er for afsluttede år, ikke skøn/gæt)

http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/BNP_vaekst/

Så tallene, som Pt bruger, kan ikke bruges som grundlag for at forholde sig til fordele og ulemper ved Euroen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-09 18:51

Muligt vagn - men et er dog sikkert uanset om tal og beregninger kan give en her og nu fordel, så vil jeg stadig være Dansk med egen mønt.

Frihed frem for mild mammon.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-09 18:59

Eyvind, det jeg gerne vil have er bare nogle tal der er troværdige, så må vi jo alle forholde os til hvad vi selv syntes er det rigtige for os selv og Dk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-09 19:02

På baggrund af at jeg før er blevet beskyldt for at være nationalistisk (som nok til dels er sandt) kommer det vel ikke bag på nogen,at jeg også er modstander af euro`en.
På den anden side,mener jeg at vi har helt andre mega store problemer.Hvor snakken om euro eller ej,er fra småtingsafdelingen.
Selv Helle Thorning-Schmidt og Lene Espersen,har efterhånden set lyset.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-08-09 19:22

Citat
og på 10-års basis ligger Dk også i bunden
DK har altid ligget lunt i svinget, gør det stadig, og fint at andre lande også indhenter og overhaler os. Men det får vi det vel ikke ringere af.

Bortset fra det, er det svært at forholde sig til noget som helst i selve spørgsmålet, hvis der er fusket med %-erne .

Og på et tidspunkt ender dette politiske spørgsmål vel også i fnidder og skænderier, som alle spørgsmål i dette forum . Mosebaek vil allerede "snakke" om noget andet end emnet .

Men det ville være fantastisk at opleve et indlæg, hvor min spådom bliver gjort til skamme .

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-08-09 19:28

Nej, de er måske ikke fra samme år, men det er kun en forskel på to år, hvilket ikke er meget. Pointen er bare, at vi klarer os langt bedre end eurozonen, og derfor bør vi ikke gå med. Kan du vise mig, hvor vi ikke klarer os bedre end eurozonen, vagnr?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-09 19:32

Citat
Mosebaek vil allerede "snakke" om noget andet end emnet

Næh,Mosebaek vil forsøge at holde sig i ro.Skal spise nu.Vil bare pointere at euro problemet er lig med petitesser,i forhold til det,du ved nok.
Som Eyvind skriver:
Citat
Frihed frem for mild mammon.

Nyd det så længe det varer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-08-09 19:39

Tallene stammer fra følgende adresse: http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/

Kommentar
Fra : kyndy

Dato : 16-08-09 19:48

Jeg er lige glad om Danmark (måske) tjener lidt på at gå over til Øvro.

EU-Oplysningen er jo i øvrigt heller ikke 100% neutale.

(Dog et godt sted at besøge alligevel i Gothersgade)

Behold kronen + ud af unionen

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-08-09 19:57

Jeg fandt lige dette hæfte, der er skrevet af den fantastisk dygtige Frank Dahlgaard op til afstemningen om euroen i september 2000. Her kan man tydeligt se, hvorfor euroen er en dårlig valuta: http://euro.eu-oplysningen.dk/upload/application/a4b746b9/euroellerkrone.pdf

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-08-09 19:58

Peter Theisen skriver:
Citat
Kan du vise mig, hvor vi ikke klarer os bedre end eurozonen, vagnr?

http://www.youtube.com/watch?v=pAIu1YFvhks

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-08-09 20:01

Hej Mosebaek.
Citat
i forhold til det,du ved nok
Taget til efterretning .

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-08-09 20:09

Der er også den her, vagnr, som stammer fra Franks egen hjemmeside: http://www.friogfrank.dk/sider/oekonomiske_noegletal.htm

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-08-09 21:44

Når man ser, at DK har et højere BNP pr. indb. enr eurozonen i gennemsnit, så er det vel logisk, at eurzonen må få en højere vækst, da de gerne skulle opnå samme levestandard. Så længe vi ikke går baglæns, hvilket den globale krise kunne medføre, vil det på sigt medføre færre gæstearbejdere og færre virksomhedsflytninger. Samtidig er der ingen oplysninger om rentefod, og den er lavere i eur. end i dkr.. Hvis DK havde samme lave rente som eurozonen, ville krisen berøre os mindre, og det ville forbedre vores vækstmulighed væsentligt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-08-09 22:29

Tak for svaret Vagnr.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 16-08-09 22:51

Tak for kildehenvisningen, Pt. Tallene fra EU-oplysningen viser fint, hvor vigtigt det er at vælge de samme år til alle tal, bedst dog at vælge en længere periode.

Når du vælger 2010, med en forventet vækst på 0,3 % i BNP, og ikke 2009, med et forventet fald på 3,3 %, viser det klart betydningen af hvilket år man vælger.

Luxembourg, Irland, Østrig og nederlandene, der er i Eurozonen, klarer sig bedre end Dk, mens specielt de mange nye medlemslande der bruger Euro trækker Eurozonen ned, ligesom de andre nye medlemslande, der ikke er i Eurozonen trækker ned for ikke-Euro-landene.

>hjkoefoed, Luxembourg, EU's rigeste land, steg med lidt over 46 % i BNP i ti-året 1999-2008 (sidste rigtige tal, ikke skøn), mens vi kun steg ca 16% i samme periode, så det er ingen naturlov, at man ikke kan stige fordi man (engang var) er lidt foran

http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/BNP_vaekst/

Her kan man se, at Dk fra 2003 til 2008 har mindsket sit forspring i forhold til Eurozonen fra 12,3% til 9,4% (i købekraftsparitet, altså havd kan man få for sin gennemsnitsindtægt), og blev overhalet af Sverige undervejs (ud over de 4 lande, vi i forvejen lå efter)

http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/BNPcapita/

Så desværre går vi baglæns, og har gjort det nogen tid.

Og så har du ret i, at man godt kunne have brugt en oplysning om, at Eurorenten nu er 1%, mens vores netop er nedsat fra 1,55% til 1,45%.

Men, selv om det måske ikke fremgår så klart af dette indlæg, var min tanke ikke at starte en talkrig (det overbeviser alligevel sjældent nogen, og keder de fleste) men kun at gøre opmærksom på, at hvis man bruger tal skal der være kildeangivelse og konsekvens i det, det savnede jeg i Pt's spørgsmål.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-08-09 00:08

Jeg foreslår, at du definerer nogle af begreberne mere præcist. Du vil gerne fremhæve fordelene ved at stå uden for, men viser dine tal ikke, at de offentlige udgifter er større i Danmark end i Eurozonen og at skatterne er højere i Danmark end i Eurozonen? Hvis det er en fordel, kræver det i alt fald en lidt nærmere forklaring. Så: Kom igen, forklar de enkelte tal lidt bedre.
I øvrigt er jeg enig i, at Danmark bør stå uden for Euroen. Men der er mange andre, og - synes jeg - bedre argumenter end dem, du nævner. Det vigtigste argument er vel, at det aldrig i historien er lykkedes at gennemføre en fælles, holdbar mønt for et større antal lande. Det blev forsøgt bl. a. i Sovjetunionen, men i dag er de tidligere sovjetstaters valutaer spredt i alle retninger. Det blev forsøgt i det Østrig-Ungarnske kejserdømme, der brød sammen med 1. verdenskrig. Ægypten og Syrien forsøgte i nogle år en møtunion. Vi havde i Skandinavien den nordiske møntunion mellem DK, NO og SV, som aftalte af fastholde den samme værdi af sine møntfødder, men efter nogle år brød det sammen og ingen ved sin fornufts brug har senere talt om at genindføre den.
Peroblemet med vor tids politikere er, at de er for uoplyste og i hænderne på embedsmænd og industrier, der tænker stormagtsdrømme. Derfor svigter politikerne deres egne befolkninger, og vi almindelige vælgere er nødt til. som påpeget af flere brugere foran - at give politikerne et chock på afstemningsdagen. Politikerne kan ganske enkelt ikke bedømme, hvad der er gavnligt eller skadeligt for borgerne ig så falder de for den slags projekter, der er udtænkt af franske og italienske industrifolk, embedsmænd med et stort cv, en stor løn og en lille forstand.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 17-08-09 06:53

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 17-08-09 07:01

Jeg er tilhænger af flydende valutakurser, og Jesper Jespersen har flere gange bevist, at fastkurspolitikken har skadet Danmarks konkurrenceevne. Bl.a. på denne hjemmeside: http://www.kritiskdebat.dk/artikel.php?id=680

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 17-08-09 07:03

spændende spørgsmål & svr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-09 07:57

Selv tak, Petertheisen