/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Gentagne betændte bylder
Fra : Palmen
Vist : 15393 gange
200 point
Dato : 16-08-09 16:20

Et nært familiemedlem har i de sidste 3 år fået en betændt byld på præcis det samme sted og alle 3 gange skulle der en operation til for at den forsvandt og derefter skulle såret hele nedefra - en langsommelige og besværlig proces når såret er 4 cm dybt.

Læger siger at de ikke ved hvorfor den bliver ved med at komme samme sted og at man ikke kan forebygge sådan noget.

Mit spg til jer kan derfor måske ikke besvares eller også er der måske alternative tilgangsvinkler ? Her tænker jeg på kost og/eller naturmineraler mv ?

Er der noget der skulle kunne forebygge bylde-angreb ? Eller andre gode råd ?

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 16-08-09 16:48

Bylder kan være mange ting. Fx. hvor sidder den? Hvad er forhistorien?

En del personer har oplevet infektioner i forbindelse med hospitalsophold, hvor man kan være blevet inficeret med modstandsdygtige bakterier, der er svære at slå ned. Andre fx. cykkelryttere, får vist jævnligt bylder i bagen, og det er noget med at sidde ubekvemt og derved mishandle huden /små hårsække /talgkirtler /små-infektioner etc.etc., mange af disse bylder skal skæres væk, og hvis ikke det hele kommer med ud første gang, er det forfra igen. Visse personer er mere disponeret end andre.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-08-09 16:51

Nu ved jeg ikke om det er en kvinde eller mand. men jeg får noget der ligner en byld, nøjagtig samme sted på ballen omkring menstruationsstart. I starten var det havde jeg svært ved at komme af med den. men det sidste år, har jeg, når jeg mærker bylden er på vej, dagligt renset grundigt med klorhexidin 0,2% og taget rene trusser på, så jeg ikke gensmitter. det har betydet en ikke bliver så stor, og forsvinder hurtigere. så det tøj der rører bylden skal skiftes, samtidig med bylden renses

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-08-09 17:34

Det I oplever rammer nu mest mænd, det lyder uhyggeligt, men det er en rest fra dengang vi var aber, der kan sidde hårsække langt inde under huden, endda også med hår, under visse forhold udvikler de sig til en byld.
Jeg fik engang fjernet en sådan på hospitalet under narkose efter et par dage med @£)))/% smerter

Der findes nok ikke noget forebyggende, som med andre infektioner er det vel i første omgang kroppens eget imnummforsvar der skal opdage og nedkæmpe ondet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-08-09 19:34

Få checket dit blodsukker hos lægen - kan have noget med dét at gøre.

Jeg har haft en samme sted hvert år indtil, jeg blev opereret.

Da tror jeg, de fik resten af gangene med

Har ikke haft nogen siden.

Fuzidin creme (recept) er godt, når man fornemmer, at bylden er på vej.

Ofte er det pga for tætsiddende tøj.

Accepteret svar
Fra : maxhankat

Modtaget 200 point
Dato : 16-08-09 21:22

Hvis ikke vedkommende har forsøgt, så er mit råd at indtage masser af C-vitamin, som er et meget stærkt antioxidant.
For ikke at skade maven er nogle af de bedste C-Long, (á 500 mg.) som er belagt med en hinde, der gør, at det er en slags depotpiller, som udløses lidt efter lidt gennem dagen.
Den anbefalede dagddosis er 2 x 1.
Det anbefales af mange læger, fordi det formentlg er med til at bekæmpe kroppens såkdaldt frie radidaler og ligeledes med at at bekæmpe betændelsestilstande i kroppen.

Og så anbefales det at spise masser masser masser af frugt og grønt og være tilbageholdende med for meget kød.
Rigtig god bedring til dit familiemedlem!

Mvh
joan

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-08-09 23:49

Hej
Hvornår er det en byld og hvornår er det en fistel? Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men bylder plejer ikke at ligge 4 cm nede under huden. Min søn havde sådan en fistel bagi og den blev opereret væk, det gav et ordentligt krater, som der kom en hjemmesygeplejerske og skiftede "mecher" på/i. Det vil sige at hun proppede flere meter af noget gazelignende ned i hullet, som efterhånden helede op. (prøv at google på "fistel".)
Først var det en byld, men da vi en dag kunne hive en stor klump hår ud, som lignede noget fra en gammel jutesæk, fandt vi hurtigt vej til lægehuset. Nogen siger at det er anlægget til en tvilling, som pludselig vokser. Hmmmmmmm..... kan man tro på det? Nå, men det er da den sjoveste version at fortælle i stedet for at man har en byld på bagen.

Mange hilsner og god bedring
Ingelein.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-08-09 00:21

Kan måske være Hidrosadenitis. Prøv at kontakte / få en henvisning til Gregor Jemec - Dermatoligisk afd. på Roskilde sygehus. Han skulle efter sigende være den førende specialist i verden inden for dette felt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 03:27

Ingelein.

Det var lige netop en sådan jeg havde som 30-årig, tvilling er er et populærnavn, men lægen fortalte mig at det er et medfødt hulrum med hårsække.
Såret skal vokse sammen fra bunden, derfor denne behandling der er ret hård de første dage, der var ikke meget mand i mig da , men det bliver lettere de næste (mange) gange.

Der er tid efter anden fjernet tvillinger fra mennesker, men de er mumificeret. Jeg så for et års tid i TV en udsendelse hvor en ældre indisk kvinde fik fjernet en tvilling fra brysthulen, den var så stor som to knytnæver.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 17-08-09 12:45

Ingelein
Det hedder en pilonidalcyste. pilo=hår
Jeg er selv blevet opereret 2 gange v. halebenet for år tilbage, og har måttet ligge på maven i ugevis begge gange.
Fik den gang at vide, at det godt kan komme hos frisøren når man får barberet de små hår i nakken, som så falder ned mellem ballerne og giver betændelse.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-08-09 13:05

Hej amandakandu

Det med frisøren lyder som en skrøne, for hvordan kan afklippet hår vokse videre og danne en hel rede af hår?

Ok, jeg har hørt at man kan træde små bitte afklippede hår ind i fodsålen, hvor det giver betændelse, men ligesom med en splint i en finger, dannes der materie rundt om splinten eller fremmedlegemet, som så smutter ud sammen med betændelsen. Værre er det vist ikke. Men det er da sjovt, at det altid er omkring halebenet at fænomenet opstår.

Det er med at få det overstået på een gang, - og ja, det kræver sengeleje på maven i den første tid efter op.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 13:17

Vi er ikke spor lækre når det kommer til stykket

Jeg havde i mange år en lille sort plet på kanten af navlen som nu og da udløste lidt betændelse, og en dag kløede jeg så meget i den at der stak en strid stump hår ud, i håb om at få hårsækken med ud trakjeg, og endte med et hår på 10 cm.
Nok sket da de fumlede med min navlestreng.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 17-08-09 13:20

Betændelse/byld sidder på højre skulder, men tak for alle svarerne indtil videre.

Venter lige med at lukke debatten en dag endnu.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-08-09 14:42

Hej Palmen
Så er det da næsten synd at vi har belemret dig med alle de "røvsyge" svar

God helbredelse på det mere synlige sted.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 14:49

Jeg havde en chef, trods et godt helbred var han også "disponeret" for bylder der kom både på ryg og lår.
Og penicillin skal man jo helst undgå i længden.

Prøv http://www.netdoktor.dk/

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-09 15:06

Mange frisører har måttet lægge fødder til en operation, da alle de afklippede hår har gravet sig ind i huden mellem tæerne.

Jeg var tilfældigvis i frisørlære, da jeg fik den fistel, som jeg senere blev opereret for. Men den havde ikke noget at gøre med hår.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 15:16

En dag opdagede jeg et sort hår på næsen, gik ned i Matas og spurgte famlende en ung flot ekspedient om hun kunne anbefale noget.
Det var mig en tand for dyrt, så hjemme igen hev jeg det bare ud.
Mænd med fuldskæg oplever også at hårene bukker og går ind i huden.

Nå, det blev en "hår" tråd

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-08-09 17:05

Ak Luffe
Så skal du være glad for at du ikke barberer dig i bikinilinjen. Jeg kan love for at der er mange hår, som græmmer sig og hellere vil vokse indad i stedet for at gennemgå den skæbne een gang til.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 17-08-09 17:10

ja, "sig noget ømt skat - bylder i r...."

Som Krummen så rigtigt skriver, kan det også være hidrosadenitis (betændelse i svedkirtlerne).

Det fik jeg i 'pubertetsgave' som ca. 16 årig, og har fået mange operationer i lyske og armhuler på hhv. Finsen's hudafd. og Rigshospitalet.
Nu har jeg efterhånden nået en alder o. 50, hvor det så småt er ved at brænde ud, men der kan stadig komme småbylder rundt omkring, og især i buksekanten.
Jeg har spist penicillin, tetracyclin, abotticin og p-piller (Diane Mite) i umådelige mængder, men kun de operationer jeg har fået, har haft en vis virkning.
Held og lykke til alle jer der må døje med det samme stads.
Amanda

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-08-09 17:20

Hej
Og det bliver også mit sidste indlæg i denne debat. I "gamle" dage gav man svinefedt skylden for at forårsage bylder. Altså det fedt man spiste. Måske skulle dem der lider af bylder prøve at undgå svinefedt - skade kan det jo ikke.

Med mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-09 17:21

Jeg er godt nok frisør.... men HÅR kan jeg sqtte snuppe! I håndvasken, om fingrene, i maden.

Det dér med, at de har fjernet en hårklump ved OP, aaadddrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr - det er værre end en gyserfilm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-09 19:24

"Må Du få bylder"

Gammel "populær" trussel, men jeg kan ikke huske om den er arabisk eller europæisk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-09 19:30

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 18-08-09 08:09

Tak for svaret maxhankat.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 18-08-09 10:51

Palmen!

Med håb om at det kan være med til at hjælpe, takker jeg for din accept.
Mvh
joan

Kommentar
Fra : HelleSplit

Dato : 04-04-12 10:25

Har læst flere af jeres indlæg....og genkender en del af dem.

Siden 91 har jeg haft flere og flere voldsomme anfald af bylder med efterfølgende grimme ar/arvæv-troede i starten det var staffilykokker fra sygehuset, hormonforstyrrelser, urenhed, stress, fedme eller rygning...men efter at jeg fik en meget voldsom byld ved mit ene bryst havde jeg fået nok og gik til hudlæge og krævede et svar: han så eet sekund på mig og henviste mig til Roskilde dermatologisk ambulatorium.
Her blev jeg tilset af Natalie Dufour og hørte for første gang om Hidrosadenitis- sidste år i maj blev jeg laser-opereret under venstre arm.....og opdagede under sygemeldingen, at de andre områder på kroppen, hvor jeg ofte havde ømme steder-specielt op til min menses, at de pludselig var mindre voldsomme og mere "fredelige"....
Min armhule er helet op og der har INTET været under den arm siden.

I går blev jeg så laser-opereret under højre armhule....og den byld, der altid var ved at ta livet af mig dér...den har næsten ikke rørt på sig siden den første operation sidste år.

samtidig er flere af de ømme steder svundet ind til bitte små cirkler med en lille sort prik og arvæv.

Roskilde dermatologisk forsker i sygdommen og de er vanvittig dygtige-kan kun opfordre andre med den her pokkers lidelse til at få en henvisning til dem.
knuz