/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fra 5 ben til 3 ben
Fra : esso1974
Vist : 861 gange
20 point
Dato : 16-08-09 14:31

Hej

Vi har købt en ældre industri symaskine. Den har et 5 benet stik, og vi har "kun" almindelige 3 benet stik kontakter. På vores El måler står der "3 x 230/400 V", så jeg går udfra at vores strøm netværk godt kan trække den.

Farverne er således med følgende betegnelser
Brun T3
Brun R1
Sort S2
Gul T med 2 små streger over
Blå N

Er det rigtigt at de 2 brune går i de 2 "øverste" stik i et 3 benet, og den gule går i den nederste(jord), og blå og sort kan jeg blot tape ind og undlade at bruge?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 16-08-09 14:47

NEJ, den er beregnet til 400V (det hed 380 i gamle dage) og kan ikke køre på de 230V du har, men skal tilsluttes til en trfaset stikkontakt.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 16-08-09 14:50

UNDSKYLD JEG HAVDE IKKE LÆST SPØRGSMÅLET ORDENTLIGT, du har jo tre faser i huset, så du skal bare have en elektriker til at opsætte en trefaset stikkontakt, da den ikke kan køre på 230V som jeg skrev i mit første svar.
Bjarnebr

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 16-08-09 14:57

Blå plejer at være nul

Gul/grøn stribet bør være jord

De tre sidste (brun, brun og sort) bør være fase ledningerne

Hvis du har forkert rækkefølge på faserne når du tilslutter maskinen, risikerer du at maskinen kører baglæns.

Mvh.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 16-08-09 16:03

Når du spørger, som du gør er det helt oplagt at du skal have hjælp af en elektrikker.

Det er en lidt undelig symaskine, hvis den virkelig har brug for alle tre faser.
Det ser du af mærkepladen på symaskinen.

Selv om du har en trefase måler, er det ikke sikkert at du har installation med alle tre faser.

tefasemåleren, kan være værkets standarprodukt. Den kan også måle en- eller tofaset strøm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-09 18:17

Er det en amerikansk symaskine.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-08-09 18:35

kan i ikke se at det er en industri maskine der kører på 380/400 volt så kan det da være ligemeget om den er amerikansk eller kinesisk

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-08-09 18:37

Farverne er således med følgende betegnelser
Brun T3 FASE
Brun R1 FASE
Sort S2 FASE
Gul T med 2 små streger over JORD
Blå N O

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-08-09 18:40

men som bjarnebr skriver så SKAL du kontakte en el installatør for at tilslutte den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-09 19:12

Naturligvis bør den tilsluttes af en EL-fagmand.
Men jeg spekulerede på om det skulle være 3 x 220 v (amerikansk)

Kommentar
Fra : esso1974

Dato : 16-08-09 19:17

Hej Alle sammen, og tak for de mange svar.

Det er ikke en amerikansk, men en tysk symaskine af mærket "Dürkopp".

Men jeg har vist set lyset, og vil få fat på en elektriker.

Jeg "accepterer" transor's svar, da han gjorde det helt klart at jeg skal have fat på en elektriker.

Jimmy

Godkendelse af svar
Fra : esso1974

Dato : 16-08-09 19:17

Tak for svaret transor.