/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
video til dvd
Fra : js270630
Vist : 1395 gange
500 point
Dato : 15-08-09 23:03

Jeg har en del videobånd, som jeg gerne vil overspille til dvd, mens tid er. Jeg købte for et par år siden en spille i Kvickly, som kan overspille direkte. Men det er en gang kinesermøg, som nu pludselig nægter at virke mere. Og sådan noget kan næppe repareres. Jeg har set, at man med ganske enkle midler kan overspille fra videomaskine til dvd via computeren, og da jeg stadig har et par brugbare videomaskiner stående, er det sikkert en mulighed. Men hvordan, og med hvad? Hvem kender noget til det? På forhånd tak.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 16-08-09 00:25

For at få indholdet fra de gamle vhs bånd over på dvd
skiver skal man bruge et tv-kort med videoindgang. Monteres i pci-porten på bundkortet. Koster et par hundrede kroner - se evt. edbpriser.dk. Kabler medfølger.
Desuden skal bruges et videoredigeringsprogram som f.eks. Pinnacle Studio - ca. 300 kr.
Man sætter kablet fra sin VHS afspiller til indgangen på tv-kortet og
overspiller sin film via redigeringsprogrammet til pc'ens harddisk. Herefter kan man klippe sin film til rette i redigeringsprogrammet og
derefter brænde det færdige resultat til en dvd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-09 07:21

Og måske skulle lige med at kombimaskinerne efterhånden er så billige at det er en absolut NEM løsning - i med båndet - i med en DVD/RW - resten passer sig selv uafhængig af komputer - derefter kan skiven redigeres på komputeren....

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 16-08-09 08:36

Som refi siger, en kombimaskine der kopierer.
Direct dubbing.
Det bruger jeg, alle tiders nemme måde.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 16-08-09 10:38

Det er en kombimaskine, jeg har. Og ja, absolut det nemmeste - åbenbart. Men man skal måske bare ikke købe det allerbilligste. Redigering har jeg ikke brug for. Dette drejer sig udelukkende om spillefilm på videobånd, som skal over på dvd. Det er et alternativ til kombimaskinen jeg søger - og noget, der er ligeså nemt. Men det findes måske ikke?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-09 10:41

Du kan bruge en kombimakine, men mange af dem er ikke gode.

Du kan også anskaffe dif en dvd optager med harddisk , som du kan få megen anden glæde af i fremtiden. Husk anerkendt mærke , og med returret , hvis den larmer elle på anden måde ikke svarer til forvenningerne.Hvis du har egen antenne, bør den være med digital modtager, så er den samtidig til at se tv igennem i fremtiden, og til selvstændig at kunne optage.

Den kan du så lave dvd på via din gamle videobåndspille.

Den anden mulighed , som kan give finere resultater er , at bruge en computer som kan optage video. Nogle har det indbygget, andre har plads til et kort, og der fås også usb enheder, som kan klare det.
Visse videokameraer har også mulighed for indgang fra en videospille og kan aflevere resultatet på digital form til en computer.
pinnacle videredigeringsprogrammer er fulde af fejl, kræver enormt meget harddiskplads og er svære at vfinde rundt i. Der er flere andre på markedet. Den fulde pakke fra Nero indeholder også videoredigering og brænding af dvd.

Du skal regne med at der kan gå mange mørke vinteraftener med den affære.

uanset program skal du gerne have en hurtih computer og ca 20 GB ledigt på harddisk inden du begynder computerløsningen. Det duer ikke med en gammel bærbar.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-08-09 10:50

Hvis du vil bruge en Video maskine skal du ha' fat i noget ala dette her:
http://www.hardware-store.dk/vga-/-tv-/-video-/-dvi/video-overforing-/-grabber/cat_160.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-09 10:55

Citat
Dette drejer sig udelukkende om spillefilm på videobånd, som skal over på dvd.

Så slipper du nok ikke for et TVkort i computeren

Problemet ved kombimaskinerne er at flere leverandører af film kopisikrer deres VHSbånd - og så kan de ikke kopires i en kombi.

Så TVkort i maskinen skulle løse problemet (software til overspilning følger med de fleste kort)

Men det er en langsommelig affære da alt i princippet blot bliver optaget.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-09 10:57

PS...

Så en kraftig maskine med STOR harddisk er et "must"......

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-08-09 11:01
Kommentar
Fra : js270630

Dato : 16-08-09 13:23

Ja, kopiering tager i alle tilfælde den tid, det tager at afspille filmen. Jeg har indtil nu ikke været udsat for kopisikring - sikkert fordi alle filmene er af meget ældre dato, før man begyndte på den slags. Tilbage er så spørgsmålet om computerens harddisk er "stor" nok. Det problem er ikke i en kombimaskine, idet der ingen harddisk er - den kopierer "lige over". Men egentlig findes der vel ikke meget i handelen af den type? Det er unægtelig den nemmeste løsning for folk som mig, der ikke har den store "computerforstand".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-09 23:28

Hvis det "kun" er ganske få bånd det drejer sig om ville jeg da alliere mig med en der har en kombimaskine...

Kommentar
Fra : goldbeckholst

Dato : 31-10-09 21:36

...hvor i landet bor du henne?
Jeg har nævnte maskine stående, og har spillet en hel del gamle film over fra vhs til dvd.
...måske vi kunne finde ud af noget???

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 31-10-09 21:57

Hej Goldbeckholst! Jeg bor i Roskilde-området. Men efterhånden er det lykkedes mig at komme igennem denne ret store beholdning af videobånd. Spillen virker en gang imellem, og så er det jo bare om at komme i omdrejninger. Problemet opstår, når den ikke har været i brug i længere tid. Så bliver den ved med at spytte cd'en ud de første ca. 20 gange. men så pludselig kan den - somme tider efter at man har afspillet et videobånd. Den skal åbenbart "varmes op". Overspilningerne er der til gengæld aldrig noget i vejen med. Jeg får nok ikke flere videobånd, så behovet er der så ikke mere. I øvrigt har jeg købt en "dims" som jeg skulle kunne bruge ved at forbinde en videospille til computeren. Men den ligger stadig ubrugt i æsken. Måske får jeg aldrig brug for den - men den har jeg dog i reserve, hvis det andet svigter totalt. --- Jeg har stadig enkelte videobånd, som er kopibeskyttede, og den skulle vistnok kunne klare denne forhindring - det vil jeg nok forsøge en dag! Men tak fordi du tænkte på mig. Hilsen - John

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-09 07:09

Da du har fået svaret/løst problemet, bedes du lukke spørgsmålet da Kandu ellers annulerer det om 15 dage...

Er du i tvivl om hvordan du lukker, sker dette ved at trykke på "accepter" ved en af kommentarerne og derefter trykke på "send"....