/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lugt fra vaskemaskine
Fra : semajeto
Vist : 766 gange
100 point
Dato : 15-08-09 08:54

Er der nogen der har et godt husråd til at fjerne sur lugt fra vaskemaskinen?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-08-09 09:04

Rengøring af vaskemaskinen

1: Først skal der løsnes op for alt skidtet i hele systemet. Det gøres ved at vaske maskinen igennem 2-4 gange ved 60 grader (uden tøj selvfølgelig!) med et *klorholdigt opvaskemiddel. Der bruges ca. ½ dl. pr. gang, som hældes i den beholder, der normalt bruges til vaskepulver. Mellem hver vask renses sien, som du finder nederst på vaskemaskinen.

2: Når der er blevet løsnet op for skidtet, og dette ikke længere sætter sig i sien, er det tid til at skylle maskinen godt igennem for at fjerne resterne fra det klorholdige opvaskemiddel. Det gøres ved at skylle maskinen igennem på et normalt program på 60 grader uden nogen former for vaskemidler.

3: Til sidst fjernes alle kalkrester i vaskemaskinen med citronsyre. Put en spiseskefuld citronsyre i beholderen til vaskepulver, og lad igen maskinen køre et program igennem på 60 grader. Dette gøres tre gange.

4: Når vaskemaskinen er færdig med denne grundige rengøring af det indre system, kommer du selv på arbejde. Hele gummibælgen langs maskinens låge skal vaskes grundigt af med en almindelig klud og vand + evt. universalrengøring. Hvis punkt 1-3 er gjort korrekt, skulle det ikke være det store problem at fjerne snavset fra gummibælgen.

5: Nu kommer turen til sæbeskuffen, som tages ud og rengøres grundigt med en almindelig rengøringssvamp og vand + evt. universalrengøring. Husk også at give rummet til sæbeskuffen samme tur.

Accepteret svar
Fra : pk2dk99

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-09 09:15

start maskin i høj temprature som 90 grader med længer tid som 120 min med mere sæbe og 3 citroeners saft. Det bliver helt frisk. vi har prøvet den tip.
Held og lykke

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 15-08-09 09:25

6: Og husk så lige, at når du ikke bruger din vaskemaskine, da skal du lade den stå med åben låge og åben pulverskuffe, så vand kan fordampe i stedet for at stå indelukket og blive til muggent brakvand.

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 15-08-09 21:49

Tak for svaret pk2dk99. Jeg valgte at prøve dit forslag først da det var lettere end det andet forslag - og det virkede

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 15-08-09 21:52

Godt....
selv tak...
Hav en gode aften...