/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Krogen sider fast
Fra : grokraft
Vist : 2211 gange
100 point
Dato : 15-08-09 00:07

Hvordan får man krogen til at lade være med at
side fast i diverse sten. fiskeri fra kysten. skal man bruge en flyder.
enkel krog. vil gerne fange rødspætter eller torsk.

Hilsen Gr.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-08-09 04:13

du spinder hurtigt op der hvor der er sten derved er sansynligheden mindre for at de sætter sig fast
undgå det kan man aldrig så skal du fiske et sted hvor der ikke er tang og sten
fladfisk - ål - fjæsing(giftig) bruger du bundfang og orm elign.
*torsk - hornfisk - ørred - makrel - blink -spinder- *pirk
hornfisk - ørred - torsk bobbelflåd/elign. kan godt bruges lidt lige som blink men de kan også sættes sig fast

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-09 05:21

Tjaeh, adskillige lystfiskere har prøvet på at hive havbunden op

Noget andet er fiskenes reaktioner, fladfisk er lidt sløve og følger med op, torsk forsøger at sætte sig fast under nogle sten lige så snart de er blevet kroget.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 15-08-09 06:23

'' fjæsing(giftig) ''

''På den forreste korte rygfinne samt på gællelågene sidder der giftpigge, som fjæsingen rejser hvis den føler sig truet.''

'' Fjæsingens gift er varmelabil, dvs. den bliver nedbrudt ved opvarmning.''

'' Behandling af fjæsing stik: '' læs selv mere herfra: http://www.giftlinjen.dk/fjsing1.6

Det jeg vil sige er: SPIS FISKEN, den smager rigtigt godt. Lad være med at smide den ud. Den er en delikatesse. Kødet er hvidt og fast, og smager lidt som pigvar. Ligesom Sild har Fjæsing også rigeligt med ben, men det har hornfisk jo også. God fornøjelse.

Men pas selvfølgelig på giftpiggene, at man ikke stikker sig.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-08-09 06:26

Du vil aldrig undgå det helt.
Vil du spare dyre pirke mv så et par cm line med lidt lavere brudstyrke mellem kroge og blink.
Så mister du kun krogen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-09 06:36

Min fader fik engang kroget en brandmand da han hev en bundsnøre op ved en mole

Stor og alt for tung, han måtte klippe snøren da kødet er mere fast end på en vandmand.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 15-08-09 07:46

Bortset lige fra brandmænd og vandmænd, så skal man da prøve at spise alt der kommer på krogen. Al nyfanget fisk smager rigtigt godt, det vigtige er at få renset uden at punktere GALDEN, en lille sortgrøn blære, eller få fiskens mave-indhold ud fra indvoldene, den mørke 'pølse'.

Her kan man se hvordan fisk ser ud indeni:
http://www.tossehuset.dk/koi-anatomi.htm

Får man først galde ud på kødet er det næsten ikke til at skylle af - det er ikke giftigt - men smager som opkast (her er det jo også galde (og syre) der kommer med op).

Her er forslag til renseanvisning:
http://www.lystfiskeroplysningen.dk/Efter-fangst/Flaaning-af-fisk/flaaning-af-fisk.htm

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-09 10:09

Der findes typer af blink som mindsker risikoen for bundbid.

Visse woblere har en 'ske' som kan indstilles til den aktuelle vanddybde og indspindigshastighed.

Nogle blink er forsynet med en 'fjeder' påmonteres nogle stive farvede hår, som dækker for enkeltkrogen og lader det derfor lettere glide gennem tang uden at kroge.

Til kystfiskeri efter både torsk og fladfisk vil jeg nu anbefale dig at fiske med bundsnøre. Evt. et paternoster forfang med et 60 gr. blylod, monteret med enten; sandorm, børsteorn, regnorm, tobis eller makrel-/sildestrimler, som madding. Et sådant bundforfang koster ca. 25 kr.

Man kaster forfanget ud. Lader det synke til bunds. Strammer linen op ...og venter på bid.

Som bid-indikator kan bruges en klokke monteret ved stangspidsen (Påsættes EFTER kast og opstramning af line!) eller blot et stykke sølvpapir foldet om selv linen. Linen strammes op med mellemrum hvis den 'slappes'. Hele forfanget spindes ind og 'kontolleres' ca. hvert kvarter.

Knæk og bræk

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : grokraft

Dato : 15-08-09 10:16

Tak for svaret molokyle og i andre det kan desvære ikke lade sig gøre at give jer 100 p alle sammen.

Hilsen Gr.