/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tomater moden og umoden...
Fra : Ammitz
Vist : 2847 gange
300 point
Dato : 14-08-09 13:14

Jeg har i mange år haft tomatplanter Gemini i maxicap på frilang.
De har altid været fine - med undtagelse af enkelte revnede.
I år er de stort set alle helt hårde og umodne der hvor blomsten sidder, mens den "runde" del er flot moden. Hvad kan årsagen være til dette???

Er det farligt at spise noget af det grønne (ligesom grønne kartofler) - og i givet fald, - kan man så spise den modne del, - hvis man skærer denne fra?

Ammitz

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-08-09 13:30

Grønne tomater kan syltes og smager pragtfuldt.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 14-08-09 13:38

Ja, - men det er jo ikke grønne tomater, - de er supermodne, røde, bløde og søde lige med undtagelse af een skive, der hvor blomsten sidder. Der er de hårde og grønne.
Ammitz

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-08-09 14:18

Hej prøv at plukke de delvist modne tomater - pak dem enkeltvis ind i avispapir og opbevar dem ved stuetemperatur, så tror jeg de bliver modne. Du kan da prøve med at par stykker. Du kan fremme processen ved at lægge dem sammen med æbler.

Jeg har også brugt avispapirmetoden, hvis jeg kunne se, at alt for mange tomater ville blive modne samtidig, så vi ikke kunne nå at spise dem. Så plukkede jeg grønne tomater, som så modnede efterhånden indenfor i huset.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 14-08-09 14:44

Jeg har prøvet avispapir og jeg har prøvet at lægge dem med den umodne del mod lyset, - men så sker der bare det, at den del af tomaten som nu er moden, bliver overmoden og springer/rådner.

Men spørgsmålet er også bare, - hvad kan der være hændt i år med tomaterne, - som ikke er sket for mig de sidste 15-20 år?
Jeg spørger for at jeg ikke skal opleve det samme til næste år.

Og kan man uden risiko spise det modne - ved at skære det umodne fra?

Ammitz

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-09 15:14

Citat
Skrevet af: Karna Maj – 19. juli 2004 kl. 8.52

Det du oplever hedder grønnakkede tomater, hvor tomaten ikke bliver rød i stilkenden, men forbliver grøn eller gullig og er unaturligt hård i kødet her.

Det skyldes ikke varme, men for megen sollys. Nogle sorter er mere tilbøjelige end andre. Der er normalt ikke problemer med Gemini, hvis man lader den beholde alle blade.

Man skulle ellers ikke tro, at der har været så meget sollys i denne sommer, så det var muligt at få grønnakkede tomater – har du fjernet bladene helt omkring tomatklaserne?

http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/1225.html

Jeg har set, at det er et "gammelt" svar, men er problemet ikke det samme ?

Du kunne jo evt. stille dit spørgsmål der.

Jeg tror ikke, at du bliver syg af at spise dine tomater. Skær det grønne fra.

Jeg har selv været ude for at købe tomater, der ikke var blevet helt røde, men grønne ved stilken. Tomaterne blev spist og ingen blev syge.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 14-08-09 15:17

Citat
Beskrivelse:
Almindelig rød tomat. En gammel velkendt sort, som stadigvæk er en af de kraftigste i smag, og som giver sikkert udbytte selv de mest kølige somre. I en solrig periode kan tomaterne få 'grøn nakke'. Derfor suppler med en anden sort, der stortrives i drivhusvarmen. Særdeles egnet til friland.

Læg mærke til " I en solrig periode kan tomaterne få 'grøn nakke'. "

http://butik-toftegaard.dk/product.asp?product=61

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 14-08-09 17:02

Tak for svaret ans.
Det er lige præcist det jeg er ude for i år, - men jeg har ikke skåret noget grønt bort, - så solen må bare have givet dem mere lys i år, en de plejer at få, - da jeg har kasserne stående på samme sted hvert år, - netop for at de kan få så meget sollys som muligt.
Så blev jeg så klog!
Ammitz

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-09 17:05

Selv tak og god weekend