/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
rør vasker
Fra : Miksi76
Vist : 753 gange
350 point
Dato : 13-08-09 19:29

Nok forkert kategori.
Der hvor jeg arbejder få vi nogle rør hjem, der er smurt ind i en eller anden slage fedt.
Det skal vi ha af, ellers kan de ikke males.
Vi kan manuelt med fortynder, men det tager tid. Findes der en maskine med børster man bare køre rørene igennem????

Kommentar
Fra : gril

Dato : 13-08-09 19:43

du kan vaske dem med en højtryksrenser det skal vær en af dem hvor du kan vaske med varmet vand der sider et fyr i som laver vandet varmt

Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 13-08-09 20:15

Det er prøvet, det virker ikke. Vi har noget der hedder kold affedtning og det kan heller ikke tage det.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-08-09 22:01

Du skal sprøjte med affedtingvæske,lad det virke nogle minutter, og derefter spule med en højtryk spuler med varmt vand (gerne 90 grader varmt) Da bliver det rent.100% sikkert.
alimak

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-08-09 06:39

Det bedste du kan gøre er at spørge jeres leverandør af rørene.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-08-09 06:43

For 42 år siden arbejde jeg på Dansk Norsk Kvælstorffabrik i Grenå, som nu er lukket ned for længst.
Når vi én gang årligt havde sikkerhdseftersyn, blev de forskellige keddelsystemer, 1-2 m i diameter og med rør fordelt rundt og 6-7 m lange renset for kalk,fedstoffer, olie mv.

Her brugte vi roterende stålbørster, på lange stænger med trykluft maskiner, samtidig blev der brugt koldt vand og TP 1000 - affedtningsmiddel - som var skrappe sager). Vi stod på udbyggede stilladser og førte de lange stænger/børsterind i rerene. En mand holdt børsten til rørene, mens den anden kørte børste og slange ind. De enkelte rør i kedlen var indvendig ca. 50 mm i diameter.

Rørene blev som nye igen! Jeg kan ikke forestille mig, at TP 1000 fås i dag, men affedte det kunne det!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-08-09 10:06

Hvorfor er de egentlig fedtet ind, og i noget der er svært at fjerne ?
Jern ruster, men dag opbevares jern så tørt som muligt, hvis der kommer en smule overfladerust er det et mindre problem, enten fjernes rusten i en kuglemølle, sandblæses eller også bruger man en grunder der går i forbindelse med rusten.

Hæ, minder mig om dengang jeg blev indkaldt i 73`, de udleverede våben kom fra depot hvor de var sølet til med et tykt lag næsten lakagtigt fedt som om at de skulle holde 500 år på bunden af havet.
Skidtet skulle fjernes med rensevæske og knofedt.

Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 15-08-09 10:46

Spørgsmålet lød på om der findes en maskine, måske med børster man kunne føre rørene igennem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 11:49

Den eneste "maskine" der findes er en "motor" - og den har været på markedet i 100 år....

Alt efter hvilke rør og størrelser du taler om er "fittings" til motoren jo noget der skal "opfindes" til den enkelte opgave....

Der findes ikke et "færdigprodukt" der passer til alle dimensioner

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-10-09 13:04

Øh.... Ku du fortælle hvad det er for nogen rør (materiale, dimentioner)?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-10-09 14:04

Rørene er jo smurt ind i en olie så de ikke skal ruste under transport, hvis det er nogle i bruger mange af, kan I vel henvende jer til leverandøren, og få dem leveret uden olie?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-09 15:11

hvad med at opfinde maskinen selv. det kunne måske kaste en smule guld af sig