/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Audio Bus Drivers on High Defi
Fra : mooseinc
Vist : 816 gange
135 point
Dato : 13-08-09 12:43

Jeg har lige måttet reparere min windows xp-sp2 installation, hvorefter windows ikke kan finde pci-lydkortet som er et SB live 5.1 fra Creative. Jeg har opdateret til sp3, hotfixet KB888111, isntalleret drivers til lydkortet fra original cd'en, installeret den nyeste driverpakke til lydkortet fra Creatives egen supportside, installeret de nyeste lyddrivere til mit motherboard som er et GigaByte GA-8I955X Royal.
Jeg har også prøvet den normale windows autodetect metode, samt sat BIOS til at finde plug and play driverne påny. Windows nægter stadig at genkende eller finde mit kort. Er der nogen der har en idé om hvad jeg kan have overset?
Jeg har haft problemet 1 gang før for 1 år siden da jeg formaterede sidst, men kan ikke huske hvad løsningen var.
På forhånd tak - mvh MooseInc

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-08-09 14:01

Prøv at tage lydkortet ud. Afinstaller alle driver. Sæt det i igen og lad Windows finde det og selv be om drivere.

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-08-09 14:30

Prøv at slå det indbyggede lydkort fra i BIOS og så opdatere dit lydkort fra Enhedshåndtering, brug driveren fra producenten eller den fra din cd

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 13-08-09 16:14

Jeg har nu forsøgt mig med at afinstallere alle drivere, skifte pci slot for kortet, og windows kunne ikke finde nogen lydenhed i enhedshåndtering. Jeg slog onboard lydkortet fra i BIOS og prøvede igen uden held. Så geninstallerede jeg driverne igen til motherboardet "Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver", samt driverne til lydkortet fra original cd'en, og de nyeste drivere fra creative sb live series. Ingen af følgende løsninger har haft nogen success.
Jeg ved med 99% sikkerhed at lydkortet IKKE er brændt af eller deslige.

Jeg forsøger nu igen at afinstallere alle drivere til lydkort, skifte pci slots nogen flere gange og håbe på at windows fatter hat. På gældende tidspunkt har jeg dog et problem med at finde nogen lydenhed overhovedet.

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 13-08-09 17:12

Jeg har stadig ikke lykkes med noget som helst jeg har prøvet indtil videre og nu har jeg et nyt problem i den forbindelse. Jeg får et windows pop-up som siger; quote:

"Files not found - The location of the plguin keys is invalid. Please key in the correct path where the files *.ahq can be found. If this dialog box appears again, please verify that the path you have chosen contains files of extension *.ahq"
Path [C:\Program Files\Creative\ShareDLL\AHQ]

Jeg har forsøgt at lokalisere mappen hvor .ahq filerne skulle befinde sig, og sætte pathen ind og efterfølgende lavet en ny mappe med en ny installation af drvierne. men den finder ikke filen i nogen af de 2 mapper jeg har lavet. Ej heller kan jeg efter intensiv søgning på google og diverse tech-forums finde nogen andre forslag eller muligheder til mit problem, hverken med lydkortet eller de manglende filer dertil.

Jeg håber der sidder et geni derude et sted eller en som kan låne mig et bat til at slå lydkortet med. MVH Moose

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-08-09 03:28

Hvis ikke dit lydkort vises i Enhedshåndtering, måske med et gult spørgsmålstegn, så virker kortet med 99.9% sandsynlighed ikke

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 14-08-09 09:14

Det har du måske ret i o.v.n. !!

Jeg har også problemer med at detecte onboard lydkortet - driverne vil den gerne genkende og enhedshåndtering fortæller mig at alle drivere til onboard lydkortet funker som de skal, DOG viser windows ikke noget lydkort i listen over plug and play enheder - kan kun se driverne. Hvilket vil sige jeg ikke har nogen mulighed for at få andet lyd ud end systemlyde fra højtalerne pt.

wish me luck

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 14-08-09 10:14

hvis du kan få systemlyde okey!!
dvs. at du har 2 lydkort i ? onboard + creative
nu tager du dit creative pci ud og koncentrer dig om dit onboard som det første
og sletter alle lyd-driver
for der kan være konflikter !!!!
-------------------------------------
og hvis det er dette motherboard du har
http://www.hardwarezone.com.au/reviews/view.php?cid=6&id=1563

så er det denne driver du skal bruge
http://www.softwarepatch.com/utilities/high-definition.html
--------------------------------------------------------------------------------

få nu dit onboard til at virke inden du fortsætter med dit creative lydkort
når denne virker kan du så sætte dit creative i og nu er det du skal bestemme hvilket lydkort du vil bruge som standard

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 14-08-09 12:38

Dos-Man
Jeg havde testet din metode et par gange allerede i går aftes, men kunne ikke få det til at virke med at tage pci kortet ud og fokusere på onboard kortet, selvom jeg havde afinstalleret alle drivere, og hentet de nyeste drivere til motherboardet.
Er der andre steder at afinstallere drivere fra end listen over enhedshåndtering? I listen over lydenheder ligger der en lang række iconer (den grå højtaler). Nogen af disse er codecs og andre er drivere. I min liste har jeg slettet alle dem som kan slettes, som er drivere men der ligger stadig iconer for codecs og noget andet halløj som jeg ikke lige kan gennemskue hvad er.
MVH da mighty moose

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-08-09 15:07

Måske der ligger noget fra begge lydkort i registreringsdatabasen, der kolliderer .

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 14-08-09 15:28

Heller22
Jeg har forsøgt mig med forskellige registry cleaner programmer, og de rydder fint op i alting undtaget det som har med lyden at gøre - de viser ik engang nogen konflikter eller fejl, så jeg må vel manuelt ind og kigge på det. Jeg har bare slet slet ikke forstand på at lege rundt i registreringsdatabasen.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-08-09 16:18

Hej Moose.
Citat
Jeg har bare slet slet ikke forstand på at lege rundt i registreringsdatabasen.

Det har jeg skisme heller ikke og ville ikke turde . Men det var, som du sikkert kan regne ud, et gæt fra min side af. Og så fatter jeg dæleme ikke, at det kan være så svært at få lyd på efter lidt pilleri i softwaren i anden anledning. Kunne du ikke bare have ladet være .

Citat
Er der andre steder at afinstallere drivere fra end listen over enhedshåndtering?
Hvad med i kontrolpanel Tilføj / Fjern programmer. På min pc vises Realtek High Definition Audio Driver. Så tjæk der også .

Mvh Heller

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 14-08-09 16:56

Hej folkens.

Jeg har nu søgt så intenst og omhyggeligt på nettet at jeg rent faktisk fandt et svar på hvordan jeg fik alle lydenheder frem inde i control panelet igen. Det ser ud til at en windows konflikt havde slået audio properties fra. Dette gjorde at jeg ikke fik lyd ud af mit onboard kort, selvom alle driverne jo var installeret og funktionelle. Her er beskrivelsen på engelsk for at tvinge windows til at loade audio enheder ved opstart.
__________________________________________________________________________________

On the desktop, right-click on "My Computer".
Click on "Manage".
Click on "Services & Applications".
This brings up a list headed "Services".
Scroll down to "Windows Audio".
Double-click on it, then on "Recovery" tab.
This brings up three windows for what Windows should do in the event of failure: on the first occasion, on the second occasion and on subsequent occasions.
The options are "Take no action" and "Restart the service".
I found them all set to "Take no action", and reset them all to "Restart the service".
Windows then tried to restart the service, succeeded in doing so and I had my Audio Device back.
Hope it works for you.

direkte link til forumet hvor beskrivelsen ligger på: http://www.anetforums.com/posts.aspx?ThreadIndex=63339
__________________________________________________________________________________

Nu burde windows give dig muligheden for at lege med audio enhederne igen fra control panelet. Jeg satte herefter også mit SB live 5.1 pci kort ind i sit respektive slot igen, og VOILA nu virker alt som smurt igen. Bortset fra et par chockerende bluescreens kører computeren som før, og ingen fejlmeldinger.

VIGTIGT: Lav for alt i verden en system restore nu, det kan ikke gå for hurtigt!!!!!!!!!
Så nu er det tid til at spille lidt computer og høre noget fed musik.

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 14-08-09 17:00

Jeg vil lige takke jer som har kommet med bud på mit indlæg, jeg er utrolig taknemmelig for jeres bud og tid.
Da der desværre ikke var 1 tydelig klart svar på at løse problemet kan jeg ikke rigtig tillade mig at give point for til nogen, eftersom jeg ikke kan dele pointene op ville det være unfair at give alle point til 1.
Men igen, tusind tak for jeres indlæg

venligste hilsner

Moose Inc

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 14-08-09 17:08

1. du har hentet driver herfra http://ee.giga-byte.com/products/mb/driver/ga-8i955x_royal.html?os=winxp32 og installeret dem
2. nu sletter du dem igen og kun i enheds håndteringen
3. nu slukker du din pc
4. nu tager du din win xp cd og booter på den og reparer din windows

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 15-08-09 09:45

Måske fortsætter dit problem efter en genstart, hvis du har brugt samme løsning som mig i foregående tråd med at tvinge windows til at starte lydenheder. Efter jeg startede computeren i morges havde windows ikke gemt/husket at jeg havde bedt den om at starte lydenheder, så jeg måtte lige hurtigt ind igen og checke indstillingerne som var gemt men den havde ikke tvunget sig selv til at starte op. Så hvis nogen lige ved hvad det er hurtigt!? Anyway, så længe der KAN komme lyd ud er jeg tilfreds - denne computer kører alligevel på sit sidste år.

MVH Moose

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-08-09 12:07

Daws Moose Inc

Ski fint, at du fik lyd på . Godt gået.

Mvh

Annuller spørgsmålet
Fra : mooseinc

Dato : 17-08-09 09:00

Jeg har desværre ikke modtaget et entydigt gyldigt svar på problemet fra nogen brugere på kandu.dk. Jeg fandt selv svaret på en hjemmeside efter mange timers intens søgning.