/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Aflagt LED lampe + kontakt
Fra : hojriiskim
Vist : 811 gange
40 point
Dato : 12-08-09 21:01

Hej.

Jeg søger en aflang udgave af de "moderne" LED lamper hvor man trykker på lampen for at tænde den. sådan en lille rund en har jeg set flere steder, men mener også at gave set en aflangt. Nogen der ved hvor de fåes?? og om de overhovedet fåes?

Endvidere søger jeg en "køleskabskontakt" som afbryder når den trykkes ind. Denne skal have en skrå/rund "knap" så den kan "glides" ind under en flade og derved afbryde/trykkes ind. Nogen der ved hvor disse fåes?
Sidst men ikke mindst kunne jeg få brug for en kontakt mere hvor knappen blot er en "pind" som stikker ud, og når denne trykkes ind afbrydes der. Nogen der ved hvor disse fåes?

På forhånd tak for hjælpen. Har desværre ikke flere point, håber det er ok :)

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 12-08-09 21:44

Kontakterne, hvis de skal bruges til lavspænding, er jo bare dørkontakter til bildøre... De kan få på autogenbrug eller i nye ved auto-reservedelsfirmaer eller hos en autoelektriker.

Den aflange lampe har jeg ikke set, derfor ingen forslag til den.

vh ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-09 21:48

Den skrå bør du opgive, da glidepåvirkningen vil ødelægge den hurtigt.
Det bør være en fjedertunge som påvirker den "lige" på.

Her bør de have forskellige kontakter:
http://dk.rs-online.com/web/?cm_mmc=Google-_-0DKRSBrand-_-rs%20components-_-RSBrand

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 12-08-09 22:21

Kom lige til at tænke på at den med skrå-kontakt sagten kan være en "lige-på" påvirket kontakt som du snakker om - Tak for tippet!

Mht. lampen behøver det faktisk ikke være præcist den omtalte lampe. Den skal blot være smal(2-3 cm bred), tynd(2-3 cm) og lang(gerne 20 cm eller mere.). Lampen skal være drevet af batterier(gerne en "almindelige" type batterier og have en afbryder knap(en lille skyder som kan flyttes fra on til off eller lignende). Giver det nogle forslag når det ændres lidt? :)

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-08-09 01:20

Den omtalte led rectangulær vist nok 5x10 mm. kan du få af mig, hvis du ikke kan finde den hos Radioparts eller Åge Nielsen mm.
De har også de kontakter du skal bruge.
Højris

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-08-09 06:32
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-08-09 09:13

du skal en tur i biltema. de har dem på lager. har lige købt 2 stk og monteret i min båd. der sidder en kontakt på lampen og den kan drejes så du selv bestemmer hvor du vil have den til at lyse. de fungerer perfekt til det brug. og så koster de sølle 149 kr.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 13-08-09 10:07

Er det korrekt at det er en afbryder som denne jeg skal have?
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=109223

Den skal afbryde når den bliver trykket ind.

Højris: Den LED-lygte du omtaler, hvad er det for en??

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-08-09 15:58

En kontakt "til skrå". Her kan man bruge en kontakt, hvorpå der sidder en lille rulle/hjul. Desværre kan jeg ikke give dig et link p.t.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-08-09 16:14

hvis det skal bruges til 230 v olt kan man da ikke bruge en dørkontakt fra en bil...

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 13-08-09 22:39

Der er tale om 12 volt vil jeg tro. Kontakten skal bruges til lamper som drives af batterier. sandsynligvis en LED-lygte..

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-08-09 07:08

Hvis du bor i rimelig afstand fra en "elektronikløsdelsforretning" så tag de ting med du har ( evt billeder tegninger incl mål ) Så tror jeg problemerne er klaret på 10 min.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-08-09 08:44

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

I har alle kommet med nogle brugbare indlæg, og da ingen har ramt sømmet lige på hovedet, får Benjamin.Hansen point da han var først ude.

Tak til alle for inputs!

PS: Jeg fandt en såkaldt "Caplight" LED lygte som jeg åbnede og monterede ledninger i. Derudover har jeg tænkt mig at bruge en dørkontakt fra en bil eller noget lignende som kontakt.