/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Spørgsmål angående hjemmereper
Fra : Merkur1980
Vist : 2234 gange
20 point
Dato : 12-08-09 18:56

Hej.

Jeg skal til at reparere rust på min 99-mondeo. Det er første gang jeg skal prøve det så vil gerne have lidt hjælp - hvis nogen gider at kommentere.

Jeg skal lave dels på den ene bagskærm og i den ene dørkam (under gummilisten) - som dog ikke er så medtaget. Ingen af stederne er pladerne gennemrustet.

Jeg tænker mig at bruge følgende opskrift.

Bagskærm:

pudse alt rust væk med "pudsekop" til boremaskinen samt med sandpapri (har ikke mulighed for sandblæasning)

rense godt med rensebenzin

påføre zink spray (http://thansen.dk/product.asp?c=2984...pn=-2027215770)

grunder (http://thansen.dk/product.asp?c=2984...pn=-2027215764)

lak (i korrekt farvekode)

Dørkam:

Pudse alt overfladerust væk - kan ikke gøres lige så godt som bagskærmen pga. området krummer.

rense med rensebenzin

påføre hammerlite - HAMMERITE NR. 1 ANTI-RUST
(http://www.hammerite.com/dk/tips/index.html)

lak i korrekt farve

OBS: jeg er klar over at resultatet på dørkarmen nok ikke bliver det smukkeste i verden - men det er relativt usynligt, og jeg skal på intet tidspunkt ud at sælge bilen - jeg kører den indtil den skal skrottes

Jeg har hørt fra en mekaniker at det er godt at komme glasfiber-spartel-masse på bagskærmen når den er pudset ned - også selv om den ikke er gennemtæret. Jeg har glemt hvorfor dette skulle være godt - men er der nogle som ved det?? - giver dette yderligere værn imod rusten??

Håber nogle vil kommentere min tilgang - og gerne rette mig hvis jeg er helt gal i byen.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-08-09 19:17

Det du sådan set søger er navnet på den spartelfarve,

Der er en der hedder PLAST Padding med hærder, en der hedder Isopon med hærder,

ud fra den recept du disker op med kan du godt få lov til at øve dig. på min bil, ug+ -- 12½

Kommentar
Fra : Merkur1980

Dato : 12-08-09 19:43

er ikke helt med på det svar.

Plast padding er det grunder eller hvordan?

Mine specifikke spørgsmål var nok rettere:

HVad gør glasfiber godt for oven på ikke-gennemtærret rust?

Er det en dårlig idé at benytte Hammerite til rust i dør-rammen hvor jeg ikke kan få alt rust væk
?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 12-08-09 20:13

Når man beslutter at reparere for rust er det fordi det kan ses. så er lakken delvis gået til og der er mere rust og punktvise genemtæringer. Rust kommer ikke i et fint jævnr lag som kan fjernes med sandpapir. Tro mig jeg har prøvet med mange gamle biler gennem tiden. først troede jeg også at man kunne gøre som du skriver . Men det bliver ikke pænt og holder kun kort tid.

du skal have en sklibeskive på en lille vinkelsliber. skiven ligner mange lafg taglagt sandpapir og er gmeget bedre end stålbørsten til at få bund i rusten.
Vær ikke ked af småhuller . Det vigtigste er at få rust væk og blankt metal frem, så du har en holdbar grund at arbejde videre ned. Rust som sidder nder maling er udviklet under iltfattige forhold og bliver sort i stedet for rødligt. Tro ikke at det duer at male på det sorte.
Uanset anprisning på dåser og i reklamer er der ingen miljøtilladte produkter, som duer ovenpå rust. Gammeldags blymønje kunne, men det kan du ikke få mere.

Når der så er blank plade spartler du med tokomponent polyester. Amatørerne kalder det plastigpadding og de professionelle kalder det plastspartel. Det er det din mekanikker mener med glasfiber. Man behøver dog kun forstærke med rigtig fiber,hvis der skal reparers større huller .

spartelen har en brugstid på omkring 5 minutter. og er hærdet til slibeklar på omkring 20 minutter, meget afhængig af hærdemængde og temperatur. brug en japanspartel til at trække det glat ud med, og slib med fint slipepapir inden det bliver for hårdt. Sådan er det lettest. Øvelse gør mester. Når spartelen helt glat og fin i overfladen kan den lakeres. Brug en en sander først , slibes let og så en acryl dækmaling.

Hold dig væk fra zinkmaling og hammerlak. zink ødelægger binderen i almindelig lak og hammerlak er ikke til biler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-09 20:32

Spartelproduktet med og uden fiber kan du se her. Det yderste lag skal være uden fiber for at man kan få en helt glat overflade.
http://thansen.dk/products.asp?c=2985211879&n=-2027215998
Det binder på bart metal . kom endelig ikke nogen form for grunder under.

Skal overmales ret hurtigt da spartelen i sifg selv er fugtsugende i moderat omfang.
En billg lak på spray kan bruges som midlertidig forsegling, hvis man ikke maler samme dag. Den kan tørres af med benzin. . Det kan rigtig billak ikke.
Der kan fås udmærket lufttørrende acryllak på spray dåse. øv på en anden flade forinden. Sprøjt meget mindre og tyndere end du tror man skal. Dækning kommer med 4. eller 5. sprøjtelag, med pasende tæørretid imellem. meget af opløsningsmidlet skal fordampe inden laget bliver dækkende. Elers løber det. Giv tid , giv tid. og vent så lidt længere inden du kommer for meget på. Det skal nok flyde pænt sammen til sidst.

Godkendelse af svar
Fra : Merkur1980

Dato : 12-08-09 20:41

Tak for svaret transor.

Lige et tillægsspørgsmål:

"Når spartelen helt glat og fin i overfladen kan den lakeres. Brug en en sander først , slibes let og så en acryl dækmaling. "

Dvs. jeg kan her bare bruge en alm. grunder såsom MOTIP`s Acrylbaseret grunder og herefter noget MOTIP Acrylbaseret lak (i korrekt farve) - evt. suppleret med klarlak til sidst

"Når der så er blank plade spartler du med tokomponent polyester. Amatørerne kalder det plastigpadding og de professionelle kalder det plastspartel. Det er det din mekanikker mener med glasfiber. Man behøver dog kun forstærke med rigtig fiber,hvis der skal reparers større huller . "

Selvom der ikke bliver hul i pladerne - det er relativ mild overfladerust - vil denne spartling giver en ekstra værn imod kommende rust - eller er det primært for at gøre areal flot og ens i udseendet?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-08-09 20:52

Citat
hammerlak er ikke til biler.

men det holder 20 gange bedre end alt andet ræve pis, på spray dåser, og specielt på en dør panel.

Plastpadding og Isopoon er fremstillet af polyester, og glaskugler, (( polyester er et affalds produkt fra olie industrien)) ( ser mand et korn af disse glaskugler, nøje efter så kan man se de er hule indvendig,) og det er derfor det giver den styrke Isopoon har,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-09 00:50

Kære vic.
Hammerlak indeholder silicone og er noget lort at få blandet i billak.
Polyester er ikke et affaldsprodukt . Der er heller ikke glaskugler i.

Og så til merkur1980

En sander er en produkt man kommer på for at dække de sidste slibespor og for at få et lyst undelag for lakken. Det er også et middel som er let at sprøjte ret tykt uden at risikere løbere.
Den hedder sander fordi det er den man sliber (sandpapir) sidst og helt glat.
Man kan snyde for sanderen, hvis det ikke skal være en flot og perfekt som en altertavle.
Moderne professionelle sandere slibes bare med en halvhård svamp.

Grunder skal der kun til hvis der er synligr bart metal efter spartlingen . Det kan ske i randområdet af spartlingen ,hvis diu kommer til at slibe igennem den eksisterende lak.
Den helt professionelle rækkefølge er ellers ætsgrunder (med fosforsyre ), fylder , sander ,lak og klarlak.

Ved din slags reperation kan du gøre det med spartel og lak alene . Brug en lak som ikke kræver klar overlak.

Det svære er overgangen mellem reperationen og det eksisterende. Så lav hellere en unødvendig større flade for at få grænsen til at ligge et naturligt sted.

Når den nye lak er helt hærdet ( en måned) kan du bruge et let slibende polermiddel som slipol til overgangen .

Støv og fibre fra klude er meget synlige i lak. Så rengør omhyggeligt med helt fnugfrit materiale. De profesionelle bruger harpiksklude og lakerer i filterluftkabiner , med ren overtræksdragt og hvor al slibning er en dødsynd.