/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
behandlet lærk - olie?
Fra : babee
Vist : 664 gange
100 point
Dato : 12-08-09 09:56

hejsa har et legehus i behandlet lærk hvordan skal jeg beskytte det. måske gori ?men skal det være noget bestemt når det er lærk ?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-09 09:59

Første behandling skal være med klar træbeskyttelse som beskytter imod svamp og splint.
Når det er gjort kan du klare dig med at behandle en gang om året eller hvert andet år, med klar olie - en billig en fra Bilka eller lign. klarer sagtens jobbet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-09 10:16

vil tilføje til thulin: efterbehandl med rå linolie, så meget det suger og ikke en snus mere.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-08-09 10:56

glem alt om at bruge rå linolie udendørs. det er et organisk materiale som alger elsker. i løbet af kort tid vil dit legehus være fuldstændig grønt af alger. en transparent gori 22 eller tilsvarende en gang om året er det rigtige valg.
tømreren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-09 11:05

hvis overfladen er beskyttet ifølge thulin, og der kun kommer så meget olie på, som kan suges ind, eksisterer problemet ikke. I modsat fald giver jeg tømreren ret

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-09 12:37

Du skriver det er behandlet, Lærk har den gode egenskab at det er selvimprægnerende, men også den kedelige egenskab at det bliver gråt af sollyset. Du efterbehandle med en træolie i så mørk farve som muligt, f.eks. nyatoh, jeg har desværre erfaret det på den hårde måde med min træterrasse, den fik masser ag grundingsolie og derefter farveløs træbeskyttelse. efter en vinter var den grå og jeg måtte slibe den ned og gav den Nyatoh efter råd fra Sadolin og nu er den pæn.

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 13-08-09 19:46

Tak for svaret thulin.