/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Meteorregn.
Fra : Jesper_wood
Vist : 2746 gange
100 point
Dato : 12-08-09 08:47

Læste lige dette:
Jorden passerer lige nu igennem en strøm af rester fra kometen Swift-Tuttle - kaldt Perseide-sværmen - i stjernebilledet Perseus.

Det betyder, at der de næste par dage er mulighed for at se hundredvis af stjerneskud i timen på aftenhimlen.

Meteorregnen kulminerer i morgen aften og kan ses med det blotte øje over hele himlen, men stjerneskuddenes haler vil alle vende mod stjernebilledet Perseus på den nordlige himmelkugle.

Vejret arter sig
Meteorregnen er en årlig tilbagevendende begivenhed netop omkring den 11.-12. august, og selv om det lige nu er overskyet de fleste steder i Danmark, kan det endnu nå at klare op, så man kan se stjerneskuddene:

"Umiddelbart vil der i store dele af landet være store chancer for at se meteorregnen, men man skal ud på aftenen for at kunne se noget," siger TV 2's vejrvært Anders Brandt.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-24268602.html?forside

Hvornår er mulighederne bedst for at se dette ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-08-09 08:54

- hele natten hvis det er skyfrit, og det kulminerer i nat. Ellers må du vente et år...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-09 08:57

Citat
for at se hundredvis af stjerneskud i timen på aftenhimlen.

Det har du da selv svaret på

Det er unægteligt svært at se noget i solskin......

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 12-08-09 08:58

Hele natten, hmm

Vi overvejer at tage til stranden og se det, hvis vi kører ved klokken 20 er der så en god mulighed.
Eller er det først ved klokken 03:00 eller noget ?

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-09 09:00

Citat
Flest stjerneskud forventes natten mellem d. 12. og 13. august, men den aftagende Måne (Månen er halvt fuld d. 13. august) vil gøre himlen så lys, at de svageste stjerneskud ikke kan ses. Både i nætterne før og efter natten mellem d. 12. og 13. august vil der dog være mulighed for at se Perseider på himlen.

Perseiderne synes at udstråle fra et punkt i stjernebilledet Perseus, der ses under Cassiopeias karakteristiske skæve ''W''. Ved midnat står dette udstrålingspunkt - den såkaldte radiant - højt på himlen i nordøstlig retning, mens Månen endnu ikke kommet meget højt op på himlen. Tidspunktet omkring midnat er derfor det bedst mulige - eller snarere mindst dårlige - til at kigge efter Perseider i år.

Citat fra http://www.tycho.dk/article/view/5527/1/32

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-08-09 09:31

Kulminationen i år skulle være kl 15:00 GMT, det vil sige ved 17 tiden her hos os.
Så vi må jo håbe at det er klart vejr lige efter mørkefald. Uheldigvis har vi også måne for tiden, og det påvirker jo også mulighederne.
http://iya2009.com/perseid-meteor-shower-peaks-on-tuesday.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-08-09 12:44

Google har også fået øje på det:
http://www.google.dk/

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 17-08-09 06:46

Tak for svaret bentjuul.