/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
"Røgelse" - tøris - ell. lign.
Fra : Eyvind
Vist : 1589 gange
100 point
Dato : 11-08-09 19:23

Jeg skal lave noget som ligner røgelse eller hvad det nu er de katolske præster svinger med.

Det skal bare kunne dampe ud af en pose man holder i en snor i hånden.

Jeg har prøvet at skaffe tøris, men det er vist ikke så nemt.

Findes der noget som kan det samme og ikke er farligt /giftigt.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 11-08-09 19:59

Prøv med nærmeste Katolske kirke, der må de vide noget.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-08-09 20:19

Citat
Jeg har prøvet at skaffe tøris, men det er vist ikke så nemt.

ligger der ikke i nærheden hvor du bor en Coold Stores ellet frysehus, Slagteri. Fragt centraler

har det som regel også,

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-09 20:23

Her kan du købe tøris: http://www.d-tt.dk/page.asp?sideid=9&zcs=3 Det koster kun en tier pr kg.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-09 20:30

Der er vist ingen frysehuse her omkring.

Alimak - der er for langt til Børkop.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-08-09 20:37

Citat
sphagnummos, spagnummossphagnummos, spagnummos. ... Din nuværende position: Udvindingsindustrier > minedrift og stenbrud > tørv og mos > sphagnummos, spagnummos. [Tilbage] ...

eyvind hvis du ellers varmer sphagnumen godt op i en gryde f.eks. så giver det damp // Røgelse

fra sig længe, efter det er taget op af gryden,

ellers et par gode cigarer med ild i begge ender, i en skål og ned i posen,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-09 20:41

Det slipper jeg nok ikke godt fra.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-08-09 21:18

Måske kan de sende tøris, er det pakket rigtig så kan det holde sig koldt i lang tid. Tror jeg......
alimak

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 11-08-09 22:18

Måske noget her ?

røgelse. Harpikskorn fra bl.a. sandeltræ, som udsender en velduftende røg, når de brændes. Anvendes liturgisk som et tegn på bøn, hvilket også kendes i GT (Sl 141,2), som tegn på tilbedelse (f.eks. af Alterets Sakramente), og ved indvielse (f.eks. af offergaverne i messen). Røgelseskornene brændes i et røgelseskar, og opbevares i et røgelsesskib.

røgelseskar. Kar, ophængt i kæder, til afbrænding af røgelse. Svinges under brugen mod den person eller den genstand, der tilrøges. I karret er i forvejen antændt kul, som gløder. Herpå lægges røgelseskornene.

http://www.katolsk.dk/fileadmin/user_upload/mini_lex/r.html#a1988

Mvh

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-08-09 22:24

Her har de alt i røgelse,.. og du behøver ikke være katolsk præst,
http://www.thynetstore.dk/group.asp?group=18

hvis du vil have en behagelig duft, kan jeg anbefale sandel træ,.. (sandelwood)
http://www.thynetstore.dk/search.asp?keyword=sandel&btSearch=S%F8g

tøris,.. kan du købe over hele Danmark,.. prøv google, men det skal jo bruges ret hurtigt
(bruges bl.a. til afrensning af graffiti)

hvis du kun skal bruge små mængder, kan der fås is-spray dåser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 03:43

Stein Baggers regnskabsbøger.

Du behøver ikke at sætte ild til dem

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-09 13:37

Tak for svaret alimak.
http://www.d-tt.dk/page.asp?sideid=9&zcs=3
Han henviste mig til en på Sjælland, hvor jeg lige kan hente lidt tøris.