/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Baggrund på skrivebord
Fra : Fattig
Vist : 848 gange
100 point
Dato : 11-08-09 15:59

Jeg har et billede, (2742 x 1828 pixel) dvs. det er højere end det er bredt, dette eller et udsnit af dette vil jeg anvende som baggrund på skrivebordet.
Problemet er så at det ikke længere passer i dimensionerne, jeg kommer til at se meget fed ud.
Så har jeg prøvet at beskære det i photoshop så dimensionerne skulle være 10 x 15 cm, nu kommer jeg til at se meget slank ud.
Hvordan finder jeg de rigtige mål der ikke forvrænger.
Min skærm er en almindelig 17"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-09 16:27

Hvis du har en skærm opløsning på 1280x1024 skal billedet være 1280x853 men det kommer ikke til at fylde hele skærmen

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-08-09 16:37

Det kan nok ikke helt lade sig gøre at få et "lodret" billede til at passe på en "vandret " skærm, desværre. Kan det tåle at beskæres i top og/eller bund?

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 11-08-09 17:21

Det kan godt tåle at blive beskåret, problemet er så bare hvilke mål der skal bruges.
Min skærmopløsning er 1024 x768

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-09 17:23

Prøv med 1024x683

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 11-08-09 17:52

Klaudi.
Har forsøgt begge dine forslag, men de afhjælper ikke problemet.

Sønder.
Hvilke mål vil du foreslå at jeg anvender ved beskæring.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-08-09 18:07

Hvis det bare skal bruges som skrivebord på PC en betyder det ikke så meget.
Beskær efter "øjemål" så det får samme forhold spm din skærm, -gem som "noget andet" så du har dit gamle billede og prøv så om ikke det bare passer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-08-09 18:19

hva' så med
bredde 512 højde 768 pixels

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-09 18:38

I Paint Shop kan du udskære PRÆCIS de pixels du vil (altså 1024x768) - og det ændrer INTET på billedet - det beskærer det blot....

Det må alle andre ordentlige billedbehandlingsprogrammer også kunne

Ellers må du hente en Trial af PaintShop

http://www.corel.com/servlet/Satellite/gb/en/Product/1184951547051#versionTabview=tab1&tabview=tab0

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-09 19:31

Citat
Så har jeg prøvet at beskære det i photoshop

Antal pixel betyder ingenting, det der betyder noget er billedets format, altså at det skal beskæres så det er bredere end det er højt i ca samme forhold som skærmens højde/bredde forhold.

Du kan, når billedet er åbent i photoshop f.eks. scrolle billedet, og flytte med det, indtil du har fundet det udsnit som passer på skærmen, og det skærer du så bare ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-09 20:01

Citat
Antal pixel betyder ingenting

Nå nå....

Det betyder jo at du kan få en 100% størrelse til din skærm

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 11-08-09 20:11

dova.
Den går ikke, det giver netop det forvrængede billede som jeg havde fra starten hvor jeg forsøgte med formatet beskæring i 15 x 10 cm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-09 20:28

Hent nu bare PhotoShop hvis ikke du har andre der kan det samme - så er dit problem løst

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-09 20:48

Citat
Den går ikke, det giver netop det forvrængede billede som jeg havde fra starten hvor jeg forsøgte med formatet beskæring i 15 x 10 cm.

Ja, men det format 10x 15 passer altså heller ikke til den skærmopløsning.

Du skal i photoshop ind i den funktion der hedder crop.

Så skærer du et udsnit som ser nogenlunde rigtigt ud , derefter går du ind i image> resize> imagesize > pixelbredde.

Så sætter du pixelbredden til 1024 (husk at vinge af i Constrain Propotions nederst i den rude) så følger højden automatisk billedet valgte bredde og bliver ikke forvrænget.
Hvis billedet så eks. er for højt kan du beskære det lidt i enten bund eller tp ind til det passer

Og hvis du ikke kan finde ud af, så klik på mit profilnavn, der står min mailadresse, send billedet som en fil, så skal jeg beskære og tilpasse det......bare et tilbud

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 19-08-09 00:07

Irfanview er gratis, hurtig og fylder ikke ret meget.
Når man laver en markering kan man i statuslinien i toppen se hvor mange pixels højt og bredt udsnittet er, samt forholdet.
Programmet kan også resize til en bestemt størrelse, herunder til forud definerede standard skærm størrelser.
Det er min favorit til crop og resize
http://www.irfanview.com/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-08-09 12:14
Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 01-09-09 16:36

Tak for svaret dova.
Beklager den sene accept, og takker for tilbudet om du ville redigere billedet.
Jeg løste problemet delvist ved at sende det til mig selv og gøre brug af "Gør alle mine billeder mindre".