/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
El-Guitar med forstærker
Fra : zith
Vist : 1268 gange
100 point
Dato : 11-08-09 13:46

Hej

Jeg overvejer at købe en el-guitar men har ikke meget forstand på det... jeg vil gerne have en som lyder af noget men som heller ikke er for dyr...

Nogen der har nogen ideer?

Tak

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 11-08-09 14:03
Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-08-09 14:24

Prisen er nødvendig for at kunne finde noget. Hvor meget vil du ofre, og igen: jo mere du ofrer, jo bedre ting får du.
Du kan få startsæt af hæderlig begynderkvalitet (og absolut ikke mere) fra ca. 1500 - 2000 og opad.
Bedre varer fra 3 - 5000 og ellers opad.

Og igen - en elguitar lyder ikke af noget uden en forstærker. Begge dele er med til at danne lyden sammen med evt. effektpedaler osv. kr. kr. kr. kr. kr. kr. ..... Hvilken lyd er det så der lyder godt ? SlipKnot eller Kandis ? Det kræver vidt forskelligt grej.

Så det er ikke så ligetil.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 11-08-09 18:11

Hmm nå hehe... okey jamen det jeg søger er ca i prisklassen af 1500-2000 og jeg er kun begynder så skal ikke have det helt vilde...

Og det er meget mere Slipknot jeg vil spille eller noget i den genre ihvert fald.

Jeg har kigget lidt på den her: http://www.thomann.de/dk/harley_benton_hbsset_5.htm

Men har meget lidt forstand på det.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-08-09 22:36

Det ser godt nok billigt ud, og det er muligvis OK, men jeg ville aldrig turde købe en (billig) guitar uden at have haft den i hånden først.
Min erfaring er, at nogle af de billige er rimelig ok at spille på, medens andre er det absolut modsatte.

Så mit råd er, at prøve før man køber.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-09 09:16

www.danguitar.dk her finder du billige guitarer og udstyr, når du så bliver øvet... og finder ud af hvad du vil, så køber du som nævnt tidligere hos Aage

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-09 09:33

NB: Et lille råd med på vejen... start med en akustisk guitar, så kan du altid skifte over til el-guitar (min mening)... jeg går ud fra du skal starte med at lære guitarspil, derfor dette råd
((spiller selv på begge dele))

Kommentar
Fra : zith

Dato : 12-08-09 09:50

myg --> Ja kan du selvfølgelig have ret i. Men mit problem er jo lidt at selvom jeg fik en guitar i hånden så ville jeg ikke rigtig vide om det var en god guitar eller en "for billig" guitar.

CLAN ---> Jamen jeg har lånt en akustisk guitar for tiden og spiller en smule på den men sys bare ikke det rigtig siger mig noget eller lyder så godt... selvfølgelig øvelse gør mester men kan bedre li lyden fra en el-guitar.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-08-09 10:11

Jamen så er du nødt til at alliere dig med en, der selv spiller guitar og har lidt mere forstand på egenskaberne ved en guitar, ellers risikerer du blot at få et instrument, som du hurtigt bliver træt af at spille på.
Brug hellere de sparsomme midler på guitaren end på forstærker - den skifter du alligevel ud hen ad vejen.
Det gør du nok også med guitaren, men der er større chance for, at du kommer længere hen ad vejen, hvis du får et rimeligt instrument at starte på, hvis du forstår ?

Og så det ikke så rare opstød: Det handler ikke om at få den optimale lyd i starten - det tager alligevel år at finde den ! - men det handler om at fåt et instrument, der er rimelig godt at spille på, og så at gøre det !!!!! Man kommer ikke sovende til det ! Øvelse, øvelse, øvelse helst time(r) hver dag! Så kan du lige så stille begynde at skrue ambitionerne om bedre gear op!

Nå, tab nu ikke modet på forhånd, men find en ven der ved noget om guitarer (og selv kan spille på dem) og slæb ham så med i en forretning. Find gerne noget brugt. Det eneste, der som regel bliver ringere med tiden er strengene, og dem skal du alligevel skifte til noget bedre på en billig ny!
Held og lykke og god øvelyst

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 12-08-09 10:14

Kig også på dba.dk og find sammen med din kyndige ven et par ting at se nærmere på. Her kan der tit gøres ganske gode handler!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-09 11:08

Enig med myg.

Må sige at tyskernes priser godt nok er lave. Umiddelbart synes jeg at kunne læse mig til at guitaren er af kunststof og ikke af træ. Det lyder som blasfemi, men who know's. Har altid kun spillet på guitarer lavet af TRÆ.

Uanset hvad, kan du som eksperiment købe sættet fra tyskland, men må belave dig på det er et EKSPERIMENT. Efter relativt kort tid, bliver du sansynligvis træt af at det enten ikke lyder ordentligt eller ikke er til at stemme. Derefter vil du også være bedre til at kunne udvælge dig et instrument. Og sådan noget skal man prøve. Man kan ikke seriøst købe en guitar via nettet. Og tyskland kan være fornuftigt. Handlede selv guitar dernede for mange år siden. Og sparede dengang over 50% i forhold til danske priser. Tror dog at danske musikhandlere har så fornuftige priser at besparelserne er blevet groft udhulet. Men dengang bilede vi til Hamborg - Amptown. Stoppede i tolden og betalte den danske moms. Skrev til Amptown og fik refunderet den tyske moms (ellers havde man ingen gyldig kvittering, så den kunne fradrages på skattebiletten). Gutterne fra dengang, købte både pult, højttalere og forstærkere dernede dengang.

Brugte for nyligt et par timer hos Eskildsen, idet jeg troede jeg skulle have en Telecaster. Squier'ne var for tynde i lyden og først da det blev rigtig Fender begyndte det at lyde. Og så startede prisskiltene pludselig med 5-6 stykker og 4 tal mere, bare for guitaren. Legede så lidt med Stratocastere og kunne konstatere det samme. Du KAN købe noget der kan spille for et par tusind. Men det bliver først fedt når prissedlen er mere end fordoblet.

Godkendelse af svar
Fra : zith

Dato : 25-08-09 08:55

Tak for svaret myg.

Jeg har ikke fået købt en endnu men nu er jeg da hjulpet lidt mere på vej ;)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-08-09 15:41

Selv tak.

Jeg havde for øvrigt lige en Fender Squire Strat kopi i hånden i går, for at rep. et par mindre fejl for en bekendts søn. Det var faktisk en ganske hæderlig guitar. Den lå godt i strengene og oktavstemte - et par vigtige ting. Lyden kender jeg ikke, da jeg ikke havde den sat til en forstærker.
Nu er det desværre ikke ensbetydende med, at alle guitarer af det mærke er sådan - det er nok snarere et udtryk for, at den forretning, hvor den er købt, tager alle deres kunder seriøst.

Man kan faktisk godt få hæderlige instrumenter til små penge, men igen: Prøv dba sammen med en kyndig.
Held og lykke !