/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Marea. Godt køb eller?
Fra : dayworker24
Vist : 1435 gange
300 point
Dato : 09-08-09 23:35

Hej jeg leder efter en ny (brugt) bil.
Lige nu kører jeg skoda felicia 1.3, og har været rimelig tilfreds, men da jeg skal læse til næste sommer, så vil jeg være sikker på at den ikke ruster inden for de næste 4 år.

Lige nu kigger jeg på Fiat Marea, og synes den ser yders komfortabel ud. Har prøvekørt en og synes den kører godt, men hvad er jeres erfaringer omkring Fiat Marea, og er der andre biler i samme klasse til omkring de 30 tusinde der kunne vække min interesse.

Hvordan er Fiat's biler med hensynes til holdbarhed osv?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-09 23:47

En ting kan jeg huske med Marea'en. Der skal lige være skiftet tandrem hvis det er en fembenet. Det er vistnok temmelig dyrt på den fembenede. Så check lige servicebogen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-09 23:48

Eller smut på biblioteket og kig i gamle Motor (fdm) blade. De har test og check af gamle biler. Der kigger de på bedste køb og hvad man skal passe på.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 10-08-09 12:15

Citat
så vil jeg være sikker på at den ikke ruster inden for de næste 4 år.

uanset hvilken bil / mærke / model,.. du køber i prisklassen 30.000 kr.
(typisk biler der er 10 – 14 år gamle og har rundet 200.000 km.)
er der stor chance for at den allerede har,… eller får gennemtæringer inden for 4 år.

er du ikke selv mekaniker,.. eller kender en der arbejder med biler til hverdag,
kan det være næsten umuligt at gennemskue bilens stand,.. især mht. rust,.. eller ”skjult rust”

og husk at alt hvad sælgeren, / forhandleren lover, skriver ned, garantere,
er intet værd i byretten,.. det er ret vigtigt,

sørg for at bilen er i orden,… inden,… du overtager den,
alt andet giver kun anledning til langvarige, og håbløse diskussioner, + at du skal undvære bilen,

for at kunne undersøge bilen grundig for rust,.. kræves der under alle omstændigheder
at bilen løftes op på en lift,.. (gerne hos FDM) eller en mekaniker / bekendt, du har tillid til,

at / hvis bilen er nysynet, er absolut ingen garanti mod rustgennemtæring, eller andre fejl,
læs uddrag fra dr1.dk/kontant :
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2006/05/23160546.htm
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2006/05/23154237.htm
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/11/18135525.htm

find selv flere eksempler på siden,

jeg har lavet rust på rigtig mange forskellige biler,.. fælles for alle, er at de helt sikker ruster,
dog har hver bil, sine ’svage punkter’

Fiat har nok ikke det bedste ry mht. rust,.. det er derfor prisen er lavere,
bilens stand, afhænger naturligvis af den tidligere ejer, hvordan den er passet / vedligeholdt,
du kan sagtens være heldig og finde en Fiat i rigtig god stand,…
og du kan være uheldig, og finde en VW, Mercedes, Audi, osv. i elendig stand,
det modsatte kan naturligvis også være tilfældet,

hvis du lader spørgsmålet stå længe nok,.. får du sandsynligvis lige så mange ’anbefalinger’
om andre ’gode’ biler,.. som der findes andre bilmærker,
hver især mener de at deres bil / mærke er ’bedst’

her er en mindre test, + data om Fiat Marea, (hvis du mener at kunne bruge dem til noget) :

Citat
Fiat Marea Weekend er skøn at skue, dejlig at køre i, men lidt trang til prisen.
Som med de fleste biler er det ikke så ligetil at aflure en ny bils stærke og svage sider og slutte med en et hundrede procent retfærdig karakter, når den korte testuge er til ende. Det letteste er også det, der er hurtigst overstået: Designet. Marea Weekend er smuk som en skulptur hele vejen rundt. Vil man ses i noget kønt, så spring sedan-versionen over og køb en stationcar. For her har italienerne skabt endnu en bil, der er formfuldendt og dynamisk at se på.

Køreegenskaberne er i orden uden at imponere. Mareaen ligger bedre på vejen end Brava/ Bravo, som den deler platform med. Den øgede sporvidde i forhold til Bravo/Brava gør, at bilen virker mere rolig ved højere hastigheder.

http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/SearchResultNTG.aspx?Source=NTG&SearchText=marea&TimePeriod=0&SearchArea=0,1,2,&CarMake=Fiat

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-09 12:44

Jeg kender nogen der købte sådan en som næsten ny, den kørte fint nok, men det var et dyrt bekendstskab mens de havde den, og værre endnu, da dens værdi efter et par år var reduceret fra købsprisen på 130000,- til næsten ingenting, da de forhørte om en byttepris med en nyere bil, selv om den ikke havde kørt særlig mange kilometer og var lige så velholdt som da de købte den.

Et par ejere har også givet deres erfaring her:

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigtM.asp?bil=Fiat&BilmodelId=89

Men det er med biler som så meget andet, nogen kan lide det ene mærke andre et andet. Nogen er heldige, mens andre får en skodbil fra samme fabrikat.
Det betyder også noget hvordan bilen er blevet passet hidtil, hvordan man selv behandler den o.s.v.

Ikke nemt at svare på.

Jeg kunne eks. aldrig nogensinde drømme om, at købe hverken Skoda eller Fiat

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-08-09 17:37

Hold dig væk fra den bil.Fiat har meget dårlig rygte. Men vil du absolut have den så læs hvad EA_HS skriver.
Jeg ville købt en Toyota eller Mazda, men få en der har forstand på biler til at kigge på den, selv om du må betale for det.Bilen må på en lift så man kan se under den.
Alimak

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-08-09 17:59

Hvis det er lige den bil du er faldet for, kan du få den testet hos Applus eller FDM. De penge kan være givet godt ud, og specielt hvis du ikke ved ret meget om biler.
Gå med rundt ( ligesom til syn ) og kig godt med, når bilen bliver testet. Så kan du jo altid afslutte med, at spørge assistenten, om det er et godt køb til prisen.
Held og lykke (Men kig også på f.eks. www.dba.dk og se hvad du kan få i den prisklasse )

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 07-10-09 11:21

Tak for svaret EA_HS.