/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
geninstallation
Fra : thorkil1
Vist : 852 gange
100 point
Dato : 09-08-09 21:22

hejsa
Skal have geninstalleret win xp på min acer bærbare... men men men
jeg kan godt komme ind ogvælge "boot fra cd-rom" - og accepter - problemet er bare at den #"@ maskine ikke booter fra cd-rom... øv øv...

Hvad kan jeg dog gøre ,-(

thorkil

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 09-08-09 21:31

Har du sat den til at boote fra cd-rom inde i biosen ellers virker det ikke.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 21:34

Når du starter din pc, skal du hurtigt trykke på F2-tasten. Så kommer du ind i pc-ens opsætning. Der skal du sætte pc-en til at starte på cd/dvd-drevet først (normalt D:), så C: kommer som nr. 2.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-08-09 21:36

når biosskærmen er fremme: tryk på F12
så kommer bootmenuen frem og du kan vælge hvilket drev maskinen skal boote fra

hvis den ikke vil starte på den cd, så check skiven for fedtfingre og ridser.
check også lige at linsen i drevet er fri for støv

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 09-08-09 21:49

har gjort det alt sammen - men ak den starter ikke op fra cd..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-08-09 21:55

har du mulighed for at teste den cd i en anden computer

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-09 22:17

Du skal slette SP 3 og de andre opdateringer til XP, så starter nyinstallationen. Jeg formaterer ofte og jeg havde det samme problem. Meningen problemer når opdateringerne er slettet.

Husk at hive netstikket ud.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-08-09 22:24

Citat
Du skal slette SP 3 og de andre opdateringer til XP

det har da ingen indflydelse når du booter på cd'en og så formaterer, derudover kan det jo være lidt svært at slette SP3 hvis nu den er integreret på cd'en

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-09 22:41

Den originale CD jeg har er med SP2 og hvis der er flere opdateringer i maskinen så vil den ikke boote. Men hvis jeg sletter SP3, så booter den. Og SP3 er ikke svær at slette, den finder man i kontrolpanel. Der skal være markering i det felt for oven hvor der står "vis opdateringer".

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-08-09 22:54

Citat
Den originale CD jeg har er med SP2 og hvis der er flere opdateringer i maskinen så vil den ikke boote.

der findes da ingen BIOS der checker om den windowsversion der ligger på maskinen indeholder sp2 eller sp3, eller for den sags skyld checker om der overhovedet findes noget styresystem på din hdd.
hvad så hvis din hd gik i stykker, så kan du måske ikke komme til at installere xp på en ny hdd eller hvad???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-09 23:07

Jeg har ikke spurgt min maskine hvorfor det er sådan, men det er det. Og det fungerer.

En gang jeg forsøgte at installere kom der en boks "du forsøger at installere en ændre version af programmet". Da jeg slettede opdateringerne, så var problemet væk.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-08-09 23:44

Citat
"du forsøger at installere en ændre version af programmet"

har ikke noget med boot at gøre, den besked kommer hvis du sætter skiven i inde i windows, den kommer også hvis du booter på skiven men IKKE formaterer men istedet vælger at installere "oven i" den eksisterende windows
og da man ikke kan nedgradere ved installation er du nødt til at formatere. ellers får du den fejlmeddelelse

og lige en ting mere, for at få den besked ER der jo allerede bootet, enten på cd eller på hd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-09 11:44

Det kunne jo være at den XP slet ikke kan boote, men at der skal læses et startprogram ind først.
Det kan være 6 disketter eller en boot CD

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-08-09 14:52

Nu er jeg ikke helt dum til IT, jeg har bygget mange maskiner, repareret mange programfejl hos folk og har da også lært en del under min uddannelse. Så hvorfor er det så svært at acceptere at en kvinde kan finde ud af IT? Jeg har faktisk beskæftiget mig med det i over 20 år.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-08-09 14:55

Citat
Hvad kan jeg dog gøre

Du skal slette Sp3.

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 03-09-09 17:27

Tak for svaret granner01.