/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor højreorienteret?
Fra : PeterTheisen
Vist : 3310 gange
20 point
Dato : 09-08-09 20:57

Hvorfor er folk så højreorienterede? Hvorfor stemmer folk rødt, når de er unge, og blåt, når de bliver gamle? Det er et af de store politiske spørgsmål, jeg længe har søgt svaret på, men desværre aldrig har fundet.

En grim tendens, jeg imidlertid har observeret, er folks stigende tendens til at blive egoistiske med alderen. Når man har haft sit på det tørre med hensyn til fri og gratis skolegang, dernæst en række besøg på det frie og gratis hospital, føler man, at man er hævet over planeten, selv om man er dybt forplantet på den.

Siden 2001 har vi haft den måske mest liberalistiske, dvs. markedsorienterede, regering nogensinde. Man har udliciteret, privatiseret og indført brugerbetaling. Samtidig har man prædiket individets ret og pligter. En i mine øjne meget afskyelig cocktail.

Det forekommer mig ligeledes besynderligt, at diverse medier og folk, man møder på gaden, kalder dem for skabssocialdemokrater. Der er set fra mit synspunkt intet socialistisk over ovenstående. Derfor er min konklusion, at folk stemmer højreorienteret, fordi det passer pengepungen bedst, da VK-regeringen har givet en skattelettelse på 2.000 kr. til lavtlønnede, mens højtlønnede har fået 120.000 kr.

Når vi er ved den verserende skattedebat, savner jeg en vis tyngde. Politikerne snakker konstant om, hvordan skatterne skal sænkes, men vi må huske på, at hver gang skatterne sænkes, går der midler fra den fællesejede kasse, statskassen, til de enkeltejedes kasse, borgernes lommer.

Dette er en meget kedelig udvikling. I USA ser vi, at man må betale en halv million dollars (2,5 millioner kr.) for at gå fra vugge til kandidateksamen. Hvor mange ville lige have råd til det, om man må spørge, selv hvis rådighedsbeløbet var større og leveomkostningerne mindre?

Er det så ellers en fordel at bo i Guds eget land, USA. Nej, lyder svaret. De kæmper med en fattigdom og ulighed, der klart overgår Danmark på adskillige punkter. Desuden kæmper man med en statsgæld, der er skabt af selv samme liberalister, som har markedsført sig selv som økonomisk ansvarlige.

Afslutningsvis må vi ikke glemme, at den liberalistiske dagsorden skabte to store finanskriser på blot 80 år.

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 09-08-09 21:09

Det første du siger er sikkert rigtigt nok for flertallet. Først rød så blå. Der er jo også dem, som går i modsat retning. Og dem, som beholder sin overbevisning. Muligvis sjældent. Første gang jeg stemte var på SF, da de var mere til venstre end nu. Ellers har min stemme fandet på VS og senere Enhedslisten.

SnydeKontrol

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 09-08-09 21:11

Hvad angår USA, så håber og tror jeg Obama vil gøre en forskel.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 09-08-09 21:42

Hej PeterT

Hvis du nu kan lade være med at lukke lynhurtigt, vil jeg godt give mit bud, men det ville nok være mere interessant med meldinger fra folk der har været "røde" og med årene er blevet borgerlige.

Vælgere kan, meget firkantet, deles op i tre grupper, idealister, pragmatikere, fjolser og de uinteresserede.

Idealister er folk, der, af en eller anden grund, ikke forfølger deres egne interesser når de stemmer, men har nogle mere overordnede hensyn/holdninger, de mener samfundet skal indrettes ud fra, uanset om det gavner eller skader idealisten selv.

Pragmatikere stemmer efter det der bedst svarer til deres øjeblikkelige interesser (what's in it for me), dvs. at den studerende på SU stemmer rødt, når hyn har fået en højtlønnet stilling og har fået hus og bil stemmer de borgerligt, fordi de vil beskatte dem mindst, og give størst personlige frihedsgrader for borgerne, Og de borgerlige siger selv, at man kan skære i skatten og øge velfærden.

Fjolserne er dem, der uden idealisme, stemmer for noget der ikke er i deres interesse eller idealisme, men det har de altid gjort.

De uintreresserede er dem, der syntes politik er irrelevant for dem, som regel stemmer de ikke, men til nød stemmer de for det der er in i år, SF, DF, Venstre eller Radicool for nogle år siden.

Min gamle far, en meget klog mand, sagde altid, dem der ikke stemmer rødt som unge har ikke noget hjerte, dem der ikke stemmer sort som 50-årige har ikke nogen hjerne. Ikke fordi han har opfundet vendingen,den er klassisk. Husker under første vaægkmap under AFR, en kvinde blev spourgt om havd hun ville stemme "Nu har vi købt hus, sp vi stemmer på Venstre".

Men det er jo demokratiets væsen, vi stemmer alle efter det vi går mest op i.

Hvis jeg var ligeglad med hvordan alle andre havde det ville jeg da hellere være rig i USA end i Danmark, men jeg ville helvedes nødigt være fattig "Over there".

Men igen, please, relevant spørgsmål, hold det åbent så der forhåbentlig kommer mange gode svar,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-08-09 21:44

Øh, firkantet, tre grupper, der skulle stå fire

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-09 22:15

Det er meget nemt at svare på den her
Citat
Hvorfor stemmer folk rødt, når de er unge, og blåt, når de bliver gamle?
det gamle ordsprog er nemlig evig gyldig:
Hvis ikke du er socialist når du er ung, så har du ingen hjerte
Hvis du stadig er socialist , når du bliver lidt ældre, så har du ingen hjerne

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 09-08-09 22:29

Som sædvanligt

Tak for svaret vagnr

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-08-09 22:35

Hvis disse teorier holdt stik så ville det jo betyde at flertallet i folketinget rykkede til højre efterhånden som aldersgennemsnittet i samfundet steg !!!

Synes det kunne være interessant også at få nogle bud på hvorfor man ser folk vandre markant fra venstre og imod højre i løbet af et livsforløb men aldrig den anden vej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-09 22:46

Med håbet om ikke at blive blacklistet bare fordi jeg deltager, er det da faktisk lidt interessant. Karen Jespersen og hendes gemal Pittelkov kom jo fra den det alleralleryderste til venstre og gik stille og roligt henover midten, til de kom til højrefløjen. Så de pludselig lyset, eller snakker vi simpel taburetkløe?

Ole Sohn er ligeledes startes som regulær kommunist, senere elendighedslisten og pt kammerat med Villy Løgnhistorie. Men falder Villy's tilslutning, kan vi vædde på at han forsøger sig hos Helle. Bevidstheden om at skulle arbejde for sin løn, falder Ole meget fjernt.

Men skægt nok (og som skrevet), er der ingen der bevæger sig den anden vej, når først de er begyndt at få ben at sutte på. Så er højredrejningen en realitet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-09 11:28

>Thomas.Haugaard

Citat
Hvis disse teorier holdt stik så ville det jo betyde at flertallet i folketinget rykkede til højre efterhånden som aldersgennemsnittet i samfundet steg !!!

Det syntes jeg også der er en tendens til, men tendensen til at partierne går til højre er endnu kraftigere. Det er jo snart kun de radikale der ikke er rykket til højre, til gengæld er deres vælgere rykket væk, dog vist ikke alle til højre, nogle til et nyt, mere højredrejet SF.

Vi har jo også gennem flere år set en bevægelse fra borger til bruger af samfundet, og mens borgere har pligter og rettigheder har borgere rettigheder knyttet til deres pengepung. Og selv om de seneste 1½ år har udhulet friværdier, jobsikkerhed mv., er mange blevet rigere de senere år, og det er jo ikke så sjovt at være den der skal dele sin rigdom med andre som at være den der får fra de andre

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 10-08-09 13:12

PeterTheisen & vagnr

Gode indlæg, noget at tænke over, hvis I mener det er muligt at påvirke Kandu brugerne i en Socialdemokratisk retning, og det er da prisværdigt nok, så tror jeg I ikke rigtigt trænger igennen med jeres budskab, generelt set.

Hvad angår USA, så har vi en "Onkel" (ja ham fra Amerika!)

Han boede der i en del år. Grinede altid af Danmarks høje skatter, og talte om hvor godt alting var i USA.

Dog tog han hvert år hjem og gik til tandlæge i Dannevang. Og nogle sønner studerede i Danmark
Dette var alt for dyrt i USA.
Og nu er han kommet permanent tilbage. Han er nemlig syg, og får pleje i fædrelandet.
Det ville koste mere end han ejer i USA.

Så høje skatte - Lave skatter - Godt for noget, skidt for noget andet.

Snydekontrol

Hvis Socialdemokraterne var som de var "i gamle dage" så stemte jeg også på dem og ikke Enhedslisten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-09 15:09

>Snydekontrol, sådan nogle ualandsnassere findes der vist en del af.

Netop derfor jeg skrev, at USA er et fedt land at være rig i, men et skidt land at være fattig i. Og man kan jo altid risikere at blive fattig/syg/handicappet med et slag.

Og så tror jeg i øvrigt ikke, at PeterTheisen og jeg deler parti, han er vist en del yngre end jeg er

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-08-09 16:19

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-09 16:31

Selv tak, Petertheisen, det må vist være din ny rekord i at lade debatten køre

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 10-08-09 16:47

Og sådan kan man blive ved med at skrive til sig selv, og give sig selv point !

Kommentar
Fra : snydekontrol

Dato : 10-08-09 17:58

Well, selv I ikke er lige gamle, så er der jo DSU, hvor jeg selv kom til nogle fine fester for læææænge siden med nogle bekendte.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 10-08-09 19:37

Men hvem gider deltage i en rød fest?

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 11-08-09 12:49

Ikke dig, sikkert

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-08-09 20:27

Citat
Hvorfor er folk så højreorienterede? Hvorfor stemmer folk rødt, når de er unge, og blåt, når de bliver gamle? Det er et af de store politiske spørgsmål, jeg længe har søgt svaret på, men desværre aldrig har fundet.

Det er der da en utrolig simpel og logisk svar på:
Fordi folk bliver klogere,og får mere livserfaring med alderen.Og skal prøve at forsørge sig selv.
Måske også fordi de lærer lidt mere om socialismens/kommunismens historie.Den er jo ikke ligefrem pyntelig.Det er vel heller ikke tilfældig,at den i dag faktisk kun praktiseres i Nord-Korea.

Mosebaek.