/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rustne søm i træværk
Fra : gubbierne
Vist : 6384 gange
150 point
Dato : 09-08-09 18:54

Jeg skal til at male et par kælder vinduer, hvor sømmene er rustne. Kan jeg give dem noget lak af en art, så det ikke trænger igennem det nye lag maling?

Mvh. Lone

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 19:02

giv to gange "" rust primer"", jeg vil ikke foretrække nogen speciel, da de ligger meget tæt på hinanden, angående holdbar hed,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 19:05

Shellak kan også lukke.
Eller det der kan bruges til biler "X80" som er rusttransformer der stopper rusten i at udvikle sig.

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 09-08-09 19:14

Tak for svar. Det nemmeste er at bruge shellak, for det har jeg til at stå, men var slet ik klar over det ku bruges på rust... Holder det lige så godt som rust primer?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 19:20

nej det gør det ikke, sellak er en sprit lak hvorimod det andet er på oliebassis.
sellak er godt til træ knaster men sq ikke til rust,

helt ærlig Etvind det er første gang i mine 50 år som maler jeg høre dette, men selvfølgelig man kan lære stadigvæk,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-09 19:25

Holder en sjældent gang med Vic. Plet med oliebaseret maling plejer at være effektivt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-08-09 19:30

vic2000 - helt ærligt - du har ellers fortalt om, at du har været betonmand, ja næsten opfundet en betonvarefabrik ............

nu har du også været maler i 50 år
...........................................................................
sig os lige een gang, hvor mange hundrede år er du egentlig ???
-----------------------------------------------------------------------------
til gubbierne -> lyt roligt til Eyvind´s gode råd - shellak kan udmærket lukke for gennemtrængning af rust.
Bennymanden

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 19:41
Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 19:43

Yunik Rustprimer - Malerfirmaet Kjærhus - 09.56Yunik Rustprimer er en alsidig primer til jern og metal. Er baseret på alkydolie og med zinkfosfat som rusthindrende pigment. ...
www.ppmaling.dk/...%20Rustprimer/Yunik%20Rustprimer.html -

læg mærke til andre maler firmaer foreslår olie baseret.
man kan også få væske, som omdanner mindre rust dannelser til jern igen.
men det er dyrt i brug,

ved brug af sellak svare til at slå en prut på sømhovedet, en meget kort virkning,

til benny mand der er nogen der ikke har sovet deres halve liv væk.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 19:44

Citat
sellak er en sprit lak

Scelleck/shell/e schhheelllellak..

NÆ__du DET ER lort FRA INSEKTER, DER SKAL BLANDES OP MED SPRIT.

eller bare mig.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=shellak&btnG=S%C3%B8g&meta=

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 19:54

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-08-09 20:13

Næsten alle rustprimere kræver at jernet først renses ned til blankt jern.

nu drejer det sig for dig jo ikke om at undgå at sømhovedet ruster videre, man må bare ikke kunne se det.
så er en god fuldt dækkende maling som regel nok . sømhovederne er vel så små at malingen kan nøjes med at binde på træet omkring, ok alligevel danne en skjulende tæt film over sømmene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-08-09 20:21

Ja, bare tænk på engelsk, Shell = skal, så selvfølgelig er shell-lak lavet af dækvinger og ind imellem lort, fra nogle lus-

Hvad er der galt med det, honning er et kirtelsekret fra nogle insekter, den dyreste kaffe man kan få kommer fra lort fra en slags desmerdyr osv.

Men, uden at have været maler, andet end til gør-det-selv, har jeg heller aldrig hørt om shellak til forsegling af andet end knaster, så jeg ville også bruge Macs, undskyld en rigtig grunder til rust, som kan overmales

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 20:21

Ellers er der jo stadig Loctite X80 som jeg har brugt til biler og det transformerer rusten og lukker med et hård skal som nemt overmales.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 20:23

HAMMERLAK HAMMERLAK HAMMERLAK
er hammer-hammer fedt. og skide godt klumme, og så drik spriten ved siden af, så er der ikke noget der lige ruster med det samme, hverken inden vortes eller ud vortes, sellak så kan man sq lige så godt bruge, en gang flur tandpasta,

Der er en rust beskyttelses maling der hedder Galvafrøjd, som mange maler bruger,

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 150 point
Dato : 09-08-09 20:36

Galvafroid kræver total rengøring det gør hammerlak ikke. Altså brug hammerlak selv om den er dyr, så for du ingen problemer.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 20:57

Uanset hvad man bruger, om det er den ene slags, eller den anden slags,

så er der sq ikke opfundet noget maling endnu, der kan smøres direkte,

oven på skidtet, ej heller hammer maling,

Eyvind,s forslag med Loctite X80 er også en god løsning,s model, men bliver hårdt, og revner hurtigere, rundt ved søm hovedet, som så giver næring til ny rustdanelser, ved at sømmet kan få ilt,

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-08-09 21:07

jeg går ud fra, at det er sømmene i glaslisterne vi snakker om. hvis jeg var dig, ville jeg liste glaslisterne af og fjerne de rustne søm. så brug rustfrie søm til erstatning. så får du aldrig mere problemer. og det er altså ikke så svært som det kan lyde.

tømreren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-08-09 21:53

vic2000 er altid med på en frisk og uigennemtænkt løsning, helt ærligt

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-08-09 22:41

Mal dem med hammerlite

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-09 11:51

Bank søm eller dykkere 3-5 mm længere ind, giv krateret en klat kit eller spartelmasse og mal, så ser Du ikke rust før om 200 år.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-08-09 00:52

Bedste løsning i denne tråd:
Citat
Bank søm eller dykkere 3-5 mm længere ind, giv krateret en klat kit eller spartelmasse og mal, så ser Du ikke rust før om 200 år.

med mindre du påregner at blive MEGET gammel
...........................................................................................
ellers skal du bare lytte til den knap så godt stavende "kloge mand" - som ikke har sovet det nødvendige ....
- men vent bare - han bliver også træt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-09 14:10

Bare spartelmassen ikke er vandbaseret (altså IKKE polyfilla), der har jeg oplevet det har slået igennem den efterfølgende vandbaserede maling, men kit eller oliebaseret spartelmasse er fint.

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 11-08-09 16:01

Tak for svaret stig54. Jeg har købt hammerlak, og håber det holder nogle år...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-09 16:05

I gamle dage brugte malerne linoliekit (vindueskit) til at spartle med, dejligt nemt, det var næsten klart til brug, sank ikke og skulle heller ikke efterslibes.
Det var bare for længe om at hærde, dog ikke noget problem med det dengang brugte oliemaling da det kunne overmales mens det var blødt.

Brug det IKKE på pudsede vægge der skal udspartles