/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fortæl mig om en sommerfugl!
Fra : kammanoerup
Vist : 765 gange
200 point
Dato : 09-08-09 17:14

Hej-

For at jeg ikke skal gå nysgerrig i graven, har jeg ledt efter sådan et vidunder!

Sommeren 2008 så jeg et kort øjeblik en sommerfugl, jeg har ikke set den før eller siden- og kun 1 exemplar!

Mellem 2-3 cm fra vingespids til vingespids-Knaldsort og med en klar gul plet på 2 af vingerne, jeg mener ikke den havde andre farver!

Er der en sommerfuglekyndig, der kender navnet?

V.H. Kamma (der er så nysgerrig)

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 19:19

Citat
Mellem 2-3 cm fra vingespids til vingespids-Knaldsort og med en klar gul plet på 2 af vingerne, jeg mener ikke den havde andre farver!

Hvad med et billede__ så kan vi bedre finde dyret.

+

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-09 19:30
Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-08-09 19:59

jeg har besøgt mange gange Gavnø Slot, som bla, har en stor samling af levende sommerfugle, og jeg vil ikke lægge knoppen på blokken, men med 99,9% sikkerhed har de den der, du søger navnet på, ( den gule enke) det samme som det man kan drikke, ????

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 21:00

99,9%sikkerhed har de den der, du søger navnet på, ( den gule enke) det samme som det man kan drikke, ????

og__

hvorfor tog du ikke et billede, mens du var lukket INDE med dem.

http://www.gavnoe.dk/

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 21:02

Hvis de flyver rundt udenfor, er det Normale/ og/ som burde findes i hele DK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-09 23:56

Citat
Mellem 2-3 cm fra vingespids til vingespids-Knaldsort og med en klar gul plet på 2 af vingerne, jeg mener ikke den havde andre farver

Er der en sommerfuglekyndig, der kender navnet

Jeg kan sige så meget, at der med bestemthed ikke findes nogen dansk sommerfugl der passer helt på den beskrivelse.

Den der kommer tættest på, dog mørkebrun i stedet for sort, og med orange pletter og så lidt større end det du nævner (ca 3½ -4 cm vingefang) , men alligevel en "lille" sommerfugl er en guldhale

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=52523

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 10-08-09 11:29

Hej- til alle

Tak for jeres interesse!
Den beskrivelse jeg kunne gi' var korrekt, desværre gik jeg ikke på havearb. med kamera, hvilket jo havde været smart!
Jeg hælder mest til, at det var et eksemplar, der er fremmed i Danmark,
hvordan den så er kommet ?????
da jeg i al min levetid har jeg jo aldrig før eller siden set den.

Ærgerligt at jeg ikke fik et billede.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu.

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-09 11:39

Der findes en mindre art, der ligner Dovas forslag en del, egesommerfugl (satyrium Ilicis), knap 2 cm vingefang, sjælden i Dk

http://www.danske-natur.dk/ilicis.htm

Men da du er den eneste der kan genkende den, vil jeg foreslå dig at gå på biblioteket, låne en masse sommerfuglebøger (og om natsværmere, nogle arter flyver om dagen, og natsværmere er ofte mørke) og kigge dem grundigt igennem.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-08-09 12:25

Prøv og skriv i søgerubrik "" Sommerfugle "" vedr klummes blå link GavnØ,

I skulle lave jer en Søndags udflugt der ned, der er også en stor samlig af gamle Falck biler,

Den du har set ude i haven, er nok en af smutterne dernede fra GavnØ,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-09 12:29

Citat
Der findes en mindre art, der ligner Dovas forslag en del, egesommerfugl (satyrium Ilicis), knap 2 cm vingefang, sjælden i Dk

http://www.danske-natur.dk/ilicis.htm

Men da du er den eneste der kan genkende den, vil jeg foreslå dig at gå på biblioteket, låne en masse sommerfuglebøger (og om natsværmere, nogle arter flyver om dagen, og natsværmere er ofte mørke

Ja, men den er slet ikke så mørk som guldhalen, der godt kan opfattes som helt sort nogen gange, lige som eks. sørgekåbe ser sort ud, men er brun.

Så nævner du natsommerfugle der flyver om dagen.

Ja, der er en kulsort en, men den har røde pletter og ikke gule, nemlig den der hedder Blodplet

http://www.naturspejlet.dk/images/sommerfugl/natsommerfugle/blodplet050620083101.jpg

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-08-09 18:08

Citat
Ærgerligt at jeg ikke fik et billede.

Du har "" Måske"" en stor chance, for at den vender tilbage, og besøger dig, hvis nu du

plantede et SOMMER FUGLE TRÆ ude i din have, og skulle den så ikke dukke op, ????

så gør 500 andre det nok, eller 499, eller 799,

"" et gammelt ord"" siger!! mange sommerfugle i haven, er et godt tegn, på havens øvrige

planter er i balance,

Annuller spørgsmålet
Fra : kammanoerup

Dato : 13-08-09 21:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål