/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bøgetræer
Fra : o.v.n.
Vist : 4008 gange
200 point
Dato : 07-08-09 22:13

Mine gamle elme træer er ved at gå ud en efter en, og jeg tror ikke de går ind igen nu skal de erstattes af bøgetræer, Bilka har bøgehæk planter på tilbud i næste uge, er det rigtige bøg som kan blive til store træer ?
Jeg har også hørt om avnbøg, hvad er det for nogle ? Hvad bør jeg vælge og hvad skal jeg se efter ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:23

Her er lidt om agnbøg... det er nu ikke dem jeg syntes er kønnest

http://da.wikipedia.org/wiki/Avnb%C3%B8g

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:25

Citat
Bemærk, at slægterne Avnbøg og Sydbøg også, - men fejlagtigt - kaldes "Bøg" i folkemunde

herfra http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8g (og sådan syntes jeg en bøg skal se ud)

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 210 point
Dato : 07-08-09 22:30

En bøgehæk består af bøgetræer der bliver klippet. Så ja til dit spørgsmål.
Har selv sat bøgehæk og plantede en plante i græsplænen det er 10 år siden og der står nu et flot træ.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:31

Kan en hækplante vokse op til et flot bøgetræ?

du kan få svaret her http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/8937.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:33

Stig54 iflg mit link, bliver træet ikke kønt i det lange løb???

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-08-09 22:40

Citat
Mine gamle elme træer er ved at gå ud en efter en, og jeg tror ikke de går ind igen

har du fået Elme syge inden for række vidde, så gør du dine øvrige træer,
en stor bjørne tjenste, og læg resten ned af elme træerne, for ikke de skader de øvrige træer du har, mere end højest nødvendigt,

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-08-09 23:04

En Bjørne tjeneste ? Det er altså noget negativt...
Du mener vel han gør de andre træer en TJENESTE ved at fjerne de syge Elme træer formoder jeg ?

En Bjørne tjeneste det er eks at lave leksierne for en klasse kammerat...

Altså, umilbart er det en tjeneste, men i det lange løb er det ikke godt for kammeraten at nogle har lavet hans leksier.

Sry for offtopic

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:18

Jeg tror ikke rigtig på at de syge elme smitter andre træ arter.
Alt forladt Trine08 du kommer bare og hjælper med (bjørne)tjenesten, plante træerne det behøver ikke blive til enkelt stående flotte træer, det er jo stadig en hæk (cirka 50 træer) den bliver bare ikke klippet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-09 23:22

Jeg er godt tilfreds med mit træ, jeg føler lidt at jeg har fået det gratis, planterne blev købt på en planteskole, måske får de ikke frø fra Rumænien

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 07-08-09 23:22

LOL Fantastisk kommentar fra vic2000

har du fået Elme syge inden for række vidde, så gør du dine øvrige træer,
en stor bjørne tjenste, og læg resten ned af elme træerne, for ikke de skader de øvrige træer du har, mere end højest nødvendigt,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 23:24

o.v.n ... smut du i skoven og saml agn... så er du sikker på et dansk flot resultat - og gratis -

det tager godt nok lidt tid inden det bliver store træer, men du har vel tid nok - eller det vil jeg da håbe du har

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:33

Citat
smut du i skoven og saml agn
lige et forslag som rammer plet hos en sparsommelig jyde, der er bare det problem at det er forsøgt, de små baby træer overlevede ikke fræseren så jeg køber nogle på mindst 50 centimeter (hvor høje bliver brændenælder ? )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 23:36

Citat
så jeg køber nogle på mindst 50 centimeter (hvor høje bliver brændenælder ? )

Dit kvaj, har du fræset dem ned ... brændenælder kan blive meget højere end 50cm,jeg har da også set dem i over en meters højde (uh ha da det lyder dyrt, hvis du skal købe bøgetræer i den højde)

Smut i skoven og "lån" træerne,vi ka da følges, hvis du kommer til Gribskov

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:50

Lige for at samle op
Citat
Bilka har bøgehæk planter på tilbud i næste uge
ingen af jer protesterer og siger at det ikke er rigtige bøge planter ?
Bøg 50-80 centimeter, bundt med 25 styk koster 119 kroner, det er overkommeligt selv for mig, så bliver de plantet inde i rækken nu og de gamle elme fjernet i løbet af den kommende vinter.
Jeg var usikker på om der fandtes nogle bøge som ikke kan blive høje træer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-09 23:51

Jeg kommer ikke til Gribskov, det er vist et uudforsket område, langt ovre østpå

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-08-09 23:55

Så hvidt jeg ved er bøge-HÆK det samme som et bøge-TRÆ...

Dvs. hvis ikke man beskære det heletiden, og holder det nede, så ville det blive til et træ.

Hvis man ser en olde gammel bøgehæk, så er den jo nærmest også bare en stamme, med et par kviste på... ikke meget hæk over det... men altså

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 07:36

Køb du bare de bøgetræer i Bilka...

Det bliver da en køn erstatning for elmetræerne, men synd de gik til

Citat
Jeg kommer ikke til Gribskov, det er vist et uudforsket område, langt ovre østpå

Ja for dig I Gribskov er vejene navngivet, så man kan da udforske og finde hjem, hvis man bare tager et lille stykke af gangen... der er også en Frk. Bøgevej

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-09 11:45

Tak for svaret stig54. præcis det jeg ønskede at vide, bøgehæk planter bliver til træer hvis de ikke bliver klippet den.
Tak for alle indlæg
Bilka har åben i dag det plejer at blive en dyr tur