/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
svært ved at sige nej
Fra : hamdengule
Vist : 339 gange
50 point
Dato : 07-08-09 00:08

hej jeg er en dreng på 15 år.
jeg har rigtigt svært til at sige nej til lysten til at ryge og tage lidt dumme ting (ikke hårde stoffer).
har du et råd til hvordan jeg lære at sige nej. også når jeg er fuld?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-08-09 00:28

Tag hen på lungeafdelingen på et sygehus og besøg nogle, der er ved at blive kvalt af rygerlunger eller lungekræft. Bliv der et stykke tid, og læg mærke til, hvordan disse mennesker har det, og hvordan de lyder. Spørg derefter dig selv, om du har lyst til at ende sådan, hver gang du får lyst til at ryge. Som lidt ekstra hjælp kan du lægge 35 - 40 kr. til side om dagen, som du ikke må bruge. Når der så er gået et år, tæller du dem og tænker efter, om du vil være villig til at sætte ild til dem og se dem gå op i røg. Det er oven i købet sundere.

Dette er ikke et surt opstød fra en fanatisk ikke-ryger, men en der "hænger på limpinden". Jeg har røget i 30 år, og mine lunger lyder til tider som en sækkepibe og i fugtigt vejr bliver jeg kvalt. Har prøvet at stoppe flere gange, men hidtil er det ikke lykkedes. Så mit råd til dig er: Begynd aldrig på nogle af de "dumme ting", du har lyst til. Det er så nemt at sige ja tak, men det kræver både viljestyrke og karakter at sige "NEJ TAK".

Jeg har arbejdet med misbrugere i mange år. Mange af dem var startet med "bløde stoffer", men det viste sig, det ikke var nok. Så gik de over på de hårde stoffer. Desværre er det heller ikke nok. Nu er mange, mange af dem døde. En hel del inden de blev 40 år.

Nogle af de unge på 18 år vi havde, var allerede "på skideren" og hang fast i hash-misbrug. En del af dem var allerede gået over til de hårde stoffer. Nogle enkelte havde fået en hash-psykose allerede første gang, de prøvede at ryge hash.

Håber inderligt, du holder dig fra det. Tag hellere hjem, eller find dig nogle venner, der ikke bruger de ting, du har lyst til at begynde på. Du vil bittert fortryde, hvis du begynder.

Held og lykke med at sige "NEJ TAK". Og lad så være med at drikke dig så fuld, at du glemmer det. Det er faktisk meget sjovere, når man ikke er så fuld.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hamdengule

Dato : 07-08-09 00:36

tak for svaret og hjælpen

Annuller spørgsmålet
Fra : hamdengule

Dato : 07-08-09 00:40

har fået svar nok