/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp
Fra : milil
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 14-04-03 14:12

For nogle måneder siden købte jeg en dobermann, vi fik ham da han var 5 mdr. gammel.
Det skal lige siges at jeg også har en golden retriever, som er halvandet år.
Her kommer så problemet, når vi gå tur, så piver dobermannen hvis golden retrieveren går forrest, når han så får lov til at gå forrest holder han op et kort øjeblik, men begynder at pive igen. når man går med ham alene er der ikke noget, andet end han trækker.
Er der nogle der kan sige mig hvorfor han gør det ?

Han er 7 mdr. nu

Knus milil

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 60 point
Dato : 14-04-03 14:37

Jeg vil tro det har noget med at han forsøger at blive "førerhund" En dobermann, er en meget viljestærk hund, som VIRKELIG skal have grænser sat, ellers overtager han hele pivetøjet. Hvordan reagerer din Golden retriever på ham?? For din egen skyld skal du gå til hundtræning med ham...ham må ikke have lov at "hive" rundt med dig. Hvis du ikke magter ham..overtager han magten over dig.
Venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-04-03 16:30

Ligesom mango er jeg nok også lidt betænkelig....
Hvordan finder en retrieverejer på at anskaffe en dobber??? En dobermann er da vist for vidrekomne. Og så en han.... Få hurtigst muligt kontakt til en eller anden klub for dobber-ejere. Jeg er ikke engang sikker på, at jeg turde nøjes med at gå på et almindeligt blandet hundeskolehold. En dobermann kan være en helt igennem pragtfuld hund, men det kræver altså, at ejeren har sat sig ind i, hvordan hunden er "skruet sammen" --helst inden købet... Så se hellere at komme i gang med at søge kvalificeret hjælp i en fart..
Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : retriever

Dato : 15-04-03 19:20

selv om det er hårde ord hun siger(Birgitta)så har hun ret vedr. valg af hund
Dobbermann = sød VAGThund. Golden retriever = sød familiehund.
Gider de at "lege" med hinanden? Der er en gylden regl som gælder for alle hundehvalpe: Motivation og i særdeleshed stimulation. good luck.

Kommentar
Fra : retriever

Dato : 15-04-03 19:20

selv om det er hårde ord hun siger(Birgitta)så har hun ret vedr. valg af hund
Dobbermann = sød VAGThund. Golden retriever = sød familiehund.
Gider de at "lege" med hinanden? Der er en gylden regl som gælder for alle hundehvalpe: Motivation og i særdeleshed stimulation. good luck.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 15-04-03 23:09

Jeg har ikke noget specielt kendskab til doberman, men uanset om det er en retriever eller en doberman er det vigtigt for en hund, at der er nogle faste regler som er ens alle dage - året rundt.

Hos mig er der regler for hvor i huset hundene må opholde sig - at de ikke må tage foder fra skålene mens de fyldes, selvom telefonen f.eks. ringer - at møblerne er forbudt område, hvis vi ikke selv inviterer dem op til os - at de ikke går ud af indkørslen selvom der ingen hegn er og sådan kunne jeg blive ved.

Vi har 5 labrador og hvis ikke de kendte deres plads i huset og rangordenen, ville her være kaos.

Udover de råd, du har fået i forvejen vil jeg råde dig til at læse bogen "Hundelytteren" ............ den er utrolig god at få forstand af.
Og så vil jeg råde dig til at låne en bog om doberman og finde ud af hvad dens specielle fortrin er - alle racer har noget der kendetegner dem og jeg kunne forestille mig at man ihvertfald ikke skal invitere en doberman til at lege træklege, da det nok vil tænde dens instinkt for at holde fast modsat din golden, som er født til at have et blødt greb og derfor let vil kunne adskille denne leg fra apportering.

Held og lykke med knægten ............... lad dig ikke forskrække af advarslerne om racen, men tag dem ind og husk på at han er bygget sammen af nogen andre gener end retrieverne og derfor ind imellem skal tackles helt anderledes end din golden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-04-03 18:27

Har selv for nyligt læst "Hundelytteren" og jeg følte næsten, at jeg "så lyset". Men jeg er raget uklar med andre hundeejere siden, fordi de synes, at det er forargerligt, at de "ikke må hilse på deres hund, når de kommer hjem!!" Så man skal nok ikke diskutere bogen, -bare læse den eller lade være...
Jeg har kendt en enkelt dobber, som var en meget rar hanhund, ikke spor skarp, og meget lydig. Men jeg har også mødt en dobberhvalp, der sad på armen og snerrede aggressivt bare 3 mdr. gammel.
Jeg har lige læst dit spørgsmål igen, Mili. Jo, han vil dominere. Og personligt ville jeg ignorere hans piveri og insistere på, at han ALTID går bagerst. Både når man går alene med ham, og når den anden (og ældre) hund er med. Stille og roligt vise, at det er dig, der bestemmer. Stå stille, indtil han finder sin plads (bagerst). Hvis den ældre hund også er en han, så kan der let blive ballade, når dobberen bliver lidt ældre.

Kommentar
Fra : milil

Dato : 17-04-03 12:12

tak for svarene.
Begge hundene leger fint sammen, den stor ( retrieveren ) sætter da nogle gange den lille på plads. retrieveren er også han hund. jeg vil ikke lige frem sige at dobermannen er dominerede. Han er meget kontakt søgende, usikker, der skal ingen ting til, før han bliver bange. Feks. hvis der står noget på gulvet, som ikke plejer at stå der, vil han ikke gå forbi. Han piver meget især hvis jeg går fra han. Han vil helst være der hvor jeg er. Jeg ved ikke om det er fordi de første 4 mdr. af hans liv, der har han har gået i en boks, sammen med sin mor.
knus milil

Godkendelse af svar
Fra : milil

Dato : 17-04-03 12:13

Tak for svaret mango.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-03 14:07

Læs bogen "hundelytteren". Jeg tror, at der ting i den, du kan bruge.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-03 14:07

Læs bogen "hundelytteren". Jeg tror, at der ting i den, du kan bruge.....

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 20-04-03 12:42

Du skal hurtigt muligt komme igang med at lave sociallisering med ham og komme ud blandt andre artsfæller som de andre indlæg også beskriver.

Du skal lave mange forskellige aktiviteter med den bla. næsearbejde så den får brugt hovedet. Jeg har selv dens lille artsfælle og derfor ved jeg, at det kræver en del arbejde og en fast kærlig hånd med ens retningslinier hele året rundt.
citat:
usikker, der skal ingen ting til, før han bliver bange. Feks. hvis der står noget på gulvet, som ikke plejer at stå der, vil han ikke gå forbi. citat slut

Her skal du ind og arbejde på at han bliver mere selvsikker, det kan gøres på mange måder, den sjove er måske den dummeste, men den virker - du gør det, at du gør den ting han er bange for til en god ven - det gøres ved, at du snakker til den døde eller levende ting i en beroligende tone og prøver at lokke hunde hen til denne "gode døde ven hvis det er en ting han er bange for" og klapper a'er snakker venligt til tingen, til sidst vil hunden blive nysgerrig efter for, at se hvad det er for en ven du sidder og snakker med, hvis det er støvsugeren f,eks. klapper du støvsugeren, taler til støvsugeren som om det var din bedste ven siger f.eks hvor er du sød, hvor er du fin, i sådan en sukker sød tone, det bliver du ved med indtil hunden er helt henne og selv tager kontakt med den døde ting og så roser du hunden evt. med godbidder. til sidst vil han blive så fortroligt med den døde ting, at han glemmer, at være bange for den.
mvh bevi54