/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Pia det svirre.
Fra : Højris
Vist : 1137 gange
100 point
Dato : 05-08-09 17:59

Pia det kan godt være at i på falster havde mange svirrefluer D.27
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=138451

jeg havde da også en pæn del, men her de sidste dage er det da gået særligt stærkt.
I går støvsugede jeg udestuen da der igen, var et centimeter tykt lag af insekter.
I dag kan jeg ikke kende forskel fra i går.
Her til morgen var jeg uden for, for at lette nattens tryk på min blære, der var stadig dug på græsset, og en svag sol var ved at stå op, her oplevede jeg at når jeg flyttede fusserne stod der en sværm af svirre basserne op. Der var ganske enkelt et tæppe af dem,det var ret imponerende.
Skulle jeg gå ud for at suge fluerne op og så tælle dem, er jeg ret sikker på at jeg så skal jeg være i stand til at tælle til 10.000.
De siger jo at der er mange marie høns i år, ( på medierne TV ) men de fortæller jo ikke hvorfor, jeg har en nabo "en bonde" der er helt enig med dem om det. Han siger, der er så mange mariehøns, fordig at der er lus i kornet og det er lus de lever af, så massere af føde giver også gode leve og formerings vilkår for marierne.
Det må jo så være det samme for svirrefluerne, da de jo også lever af lus.
I det hele taget er det jo nu, på denne årstid at insekter i al almindelighed sværmer.
Det være sig mariehøns ,andre biller, svirrefluer, bier, flyvemyre, mm.
Desværre, går vi den kolde tid og vinteren i møde. Jeg kan nu bedst lide den tid hvor frøerne kvægger og syrenerne blomstre.

Nå, blot lidt filosofi.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 18:05

Utroligt så stor forskel på landsdelene, så stor er DK da heller ikke

Vi har godt nok nogle svirrefluer/helikoptere, men de kan tælles på en hånd

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-08-09 18:38

Citat
og syrenerne blomstre.

og dufter.....................

http://www.youtube.com/watch?v=0KZvEe-zuZ0&feature=related

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 18:56

Og så var det her, jeg ville have et link ind med

Lille sommerfugl, men jeg kan ikke finde den på youtube, så du må pænt tænke dig til den

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-08-09 18:57

Hej Højris.
Ja jeg skal love for det svirrede hernede ...og ikke nok med det som kom der også mariehøns i 10.000 vis.
Jeg støvsugede vores udestue 4 gange om dgaen men det hjalp meget på luften da jeg købte en dræbermaskine til dem .
Nordsted kaldte meg MORDER.
Men det er jeg altså ikke. Det var HELT frivilligt om de ville flyve derind

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 19:18

piaskov, har du overvejet at lukke døre og vinduer til udestuen

Du kunne f.eks gå ud i haven og nyde vejret der, imens udestuen koger over

MORDER

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-08-09 19:28

Citat
MORDER

SE HØJRIS nu er hun der sq igen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-08-09 19:29

Norsted1
Jeg tror ikke det er så meget landsdelen, men mere den biotop som vi befinder os i, der er afgørende.
Her er der skov til de tre sider, og så en havremark mod sydsiden. "I år"
Mosen er på øst side, så de smukke helikoptere, de store blå og de mindre er der også.
Hvad så lige mosen angår, kan det godt undre mig at jeg aldrig har været belemret med myg, men det er jo noget helt andet.

Mosebæk
Ja og dufter. Hvert år når syrenerne blomstre, vil jeg gerne have at årstidens skiften stopper.
Tak for den gode melodi.
Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-08-09 19:50

Ja Pia, Nordsted kommer vi jo ikke uden, om så du må passe bedre på dine svirrebasser og lade være med at fodre dem med sundheds skadelige stoffer.
Der holder jeg godtnok med norsted, jeg bruger heller ikke gift her. Jeg har selv valgt at bo i naturen, og den var her før jeg flyttede herud. Hvad ville der ikke ske med mine flagremus hvis jeg brugte gift. Men den almindelige stueflue, den er godt nok en plage.
Men hvad.
Højris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-08-09 20:12

Citat
jeg bruger heller ikke gift her

Det er altså IKKE gift jeg bruger.
Det er simpelthen en insektfanger der er sat i stikdåsen.
Flor blåt lys som de ikke kan stå for. Jeg kunne ikke finde på at bruge gift.
Bortset fra det sagde de netop i vejrudsigten på TV2 vejret i aftes at ved strande og havne er der utroligt mange mariehøns så det er nok forklaringen på hvorfor jeg også nyder godt af dem.
Vi bor jo kun 100 m. fra vandet.
Søren Ryge har lige sagt i en direkte udsendelse at han også har MANGE svirrefluer og han bor på Djursland ...så det er fordelt over landet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 20:36

Nu gik det ikke så godt med sommerfuglen, så du kan i stedet få en mariehøne evigglad og Søren Snegl

Nåå den havde jeg nok ikke behøvet finde

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-08-09 20:43

Ok Pia vi bruger ikke gift !!
Så må vi lære at bruge de enorme mængder af proteiner i vores kost.
Har du en opskrift på en lægger svirreflue postej.?
Højris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-08-09 20:44

Selvtak Højris.Sådan en stille aften at gå forbi en syrenhæk....... man bliver helt salig.
Lige før man bliver forelsket i konen igen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 20:46

Postej... altså du kan da blande dem i alt slags mad/pålæg, det knaser så herligt når de er ubehandlede

(ved jeg fra en ferie i Gambia, der var det godt nok ikke svirrefluer, men noget andet kryb, der var i sandwich'en) - tja det fylder alt sammen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-08-09 20:50

Citat
Har du en opskrift på en lægger svirreflue postej.?

Niks men vi kan komme dem i frituren og nyde dem med hvidløgs dressing

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-08-09 22:15

I Kalundborg i haven er der svirrefluer i læssevis og mariehøns. De er alle vegne.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-08-09 22:23

Citat
Lige før man bliver forelsket i konen igen.

Prøv så at sætte en mistelten op under syrenen
Krybet var nok kakkelarker, de hopper jo selv ned i gryden
Gad vist, om der er nogen der har smagt frittet svirre basser, men der kan vel næbbe være skadelige baktusser i.
Højris

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 05-08-09 22:27

Citat
Det var HELT frivilligt om de ville flyve derind
Så er du jo selvmorder

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-08-09 22:31

Pia ! virker den der dræber maskine ?
Hvad koster dette vidundermidel, den tar vel også stuefluer. ??

Højris

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 05-08-09 22:39

Kan en king size model fjerne spammere LOOOL

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-08-09 22:54

vi har også mange af de svirrefluer hækken er spræl levende af dem , og marie høns er der alle vegne . det er møj irriterende når jeg er på arbejde , ( jeg kører og slår græs ) jeg må ha store solbriller og kasket og høre værn på ( med musik i ) jeg ligner sgu en hel teletuppies når jeg kommer kørende , men det gør ondt at få de høns i ansigtet . så har har dem skam også her

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 22:54

Højris... selvfølgelig virker skidtet.... har du ikke også set dem i bagerforretninger??

http://www.skiftselv.dk/v/Diverse/Insektdr%C3%A6ber/ae8e5f06-6110-4120-bca6-7cfa3419aa32/e50dc6bd-214b-4540-ad8b-3ce7df05f9ec

Krummen, de findes i forskellige styrker... (det er et rent festfyrværkeri på campingpladserne i Italien), men om de findes til spammere ..... kender vi størrelsen på sådan en??

Mon ikke det så må blive noget med en strømpistol??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-09 22:56

Jamen chicapigen, du må da bruge en styrthjelm med visir

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-08-09 23:00

ja selvfølgelig om jeg ligner en teletuppies eller et rumvæsen gør vel ingen forskel . og oven i hatten så har jeg jo denne aldeles lækre neon gule habit med reflekser på som tiltrækker alle de små sorte insekter de sidder alle vegne på en

chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 06:59

Du må være et kønt syn

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-08-09 10:28

chicapigen ! Kunne vi ikke lige få lidt foto dokumentation, altså model teletuppies.
Jeg tror ikke at teletuppies går i insekt fangere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 10:33

Højris... jeg tror ikke vi skal have et billede... fantasien overskygger nok virkeligheden

Jeg har lige mødt en mariehøne og en helikopter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-08-09 10:40

Citat
Hvad koster dette vidundermidel, den tar vel også stuefluer. ??

Ja du kan tro de virker...XL byg 109 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 10:55

Hvis du skal ud og investerer i en massemordermaskine, så køb den endelig ikke for svag.. så bliver krybet kun småristet og kan overleve

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-08-09 11:21

Jeg må en tur i XL byg.
Citat
Jeg har lige mødt en mariehøne og en helikopter

Ja så må det jo være en begrænset plage.
Nu er dynen af svirrefluer vokset til lidt over tre cm. hvor den er dybest, og mariehønsene er også godt med nu. Jeg tror at jeg vil sætte en af Leilas nylonstrømber i støvsugeren og så tælle dem, ikke fordig jeg ikke har andet at lave men sådan bare for sjov
Alle de lig begynder også at afgive en duft af en slaks, ikke en specielt ubehagelig men det kan det jo gå hen og blive.
Men lad nu være med at fortælle Leila hvad jeg bruger hinner strømber til.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-08-09 11:32

Citat
så køb den endelig ikke for svag

Ja det er også noget jeg har tænkt lidt på, så jeg ved ikke om en model XLbyg er stor nok.
Men jeg ved at der er et lokalt firma i ringe der har dem i deres produkt sortiment.
Grene men de koster også kassen, noget i retning af 6-700 kr. dvs. det er en prof model.
Det er netop dem der er ved bageren og ude rundt omkring i fødevare firmaerne.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-08-09 11:35

Men Pia siger god for en XL model så det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 11:50

MORDERE ER I (men jeg har nu også en i campingvognen)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-08-09 12:04

Citat
MORDERE ER I

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-08-09 14:24

Min far købte en af de helt billige - små runde. Den duede ikke. Jeg har en lidt større model, indkøbt til få hundrede kr i Bilka, firkantet Ide-Line. Ca 30 x 30 cm. Den ordner alt hvad der flyver, men overgrænsen er natsværmere. De ligger og svitser/gnistrer noget, inden de giver fortabt. Almindelige fluer giver bare et knald og så duer deres centralnervesystem ikke længere. Stankelben springer nærmest i tusind stykker. Meget effektivt. Har min på vistnok femte år.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-08-09 14:34

det lyder temmeligt effektivt

ja endnu en dag i rumdragten jeg har lige hørt fra naboen der har set tysk tv idag og der er nogle hvide agtige insekter på et par centimeter der hærger dernede , det er så voldsomt at bilerne kører galt fordi de ligger i lagvis på vejene og der var billeder af de gik og skovlede dem af vejen med sneskrabere

gu´ve hvad det er for nogle bæster

fandt dem lige ....prøv at se

http://www.rtl.de/rtlaktuell/rtl_aktuell_videoplayer.php?article=30796&pos=9

chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 15:05

Fy for hevlede da... tja så hjælper en insektdræberlampe ikke en pind for de der bæster ser store ud

Vi må tage snekæder på, når vi kører derned

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-08-09 16:59

ja det er godt nok en stor sværm , det ligner snevejr/storm

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 17:33

Citat
der er nogle hvide agtige insekter på et par centimeter der hærger dernede
Det varer ikke så længe med den plage omme i Tyskland. Insekterne er DØGNFLUER .

Mvh

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-09 20:38

Støvsuger du endnu ???
Eller har du brugt penge på en dræbermaskine.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 21:41

Her til aften har vi været i skoven med medbragte madpakker og drikkevarer

Der var næsten ingen myg,

En rigtig dejlig lun og vindstille aften, i skoven, kan man få det bedre??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-08-09 21:51

Her dør de med knald og lyn. De mest ihærdige får et hug med fluesmækkeren og er så ligeledes fortid.

Lige da jeg havde købt kremeringsapparatet, fangede ungerne fluer, og kastede dem ind i maskinen, for, med stor moro, se at fluerne (de stakkels kræ) blive stegt med en klar blå flamme. Gæster hopper stadig en meter op, hvis en natsværmer forvilder sig ind og modtager en seks/syv lyn. Har kun min oppe om sommeren. Men det duer.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 22:16

Hej Nordsted.

Citat
En rigtig dejlig lun og vindstille aften, i skoven, kan man få det bedre??
Jow da, når du kommer hjem til din kære pc igen

Og her i Odense er der, ud over os odenseanere til lands, ikke mere kryb til lands eller i luften, end der plejer

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 22:23

Hej Højris. (Og andre)

Efter hvilke kriterier gives der i grunden point i et Smalltalk-spørgsmål . Det vil jeg meget gerne vide .

Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 22:28

Heller22, der er ingen kriterier som sådan, men da tråden er oprettet til Pia, vil det jo nok være hende der får point

D.v.s da tråden der var oprettet til mig, hvor du fik point, beviser at der ikke er nogle regler uden undtagelse, og det er helt og holdent "trådopretteren" der afgør hvem han/hun syntes skal have point, hvis altså spørgsmålet bliver lukket

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 22:47

Hej Nordsted.

Citat
da tråden der var oprettet til mig, hvor du fik point
Ja, det var helt sikkert selvforskyldt . (Var det noget med en revy, eller husker jeg helt galt?)

MKH

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 22:55

Hej igen Nordsted.

Det var om revyer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 22:55

Nåå du er ikke helt dement - endnu - jow det var en cirkusrevy

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 23:06

Og jeg var hurtigere end dig . Tak for sidst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 23:10

Citat
Og jeg var hurtigere end dig

Nææ, kandu har bare ikke pli nok til--- damerne først---

selv tak

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 23:16

Ihh altså. Ved særlige lejligheder kommer man skutte nogen vegne, hvis man skal have pli. for den da.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 23:17

Før hed det - vil du frem i verden så buk

Idag hedder det - vil du frem i verden så skub

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-08-09 23:27

Jamen Mango betyder vel Man Go, ik ? Oder was? Og pas på med at buk, du risikerer at få et skub . Men man har vel pli. Så undskyld at jeg tillod mig ovenstående friheder på din bekostning kære fru Nordsted

Mkh

PS! = holder meget af (også)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 23:35

Det er en smalsnak tråd, så man kan skrive hvad man har lyst til .. så det er helt ok heller22

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 00:05

Citat
så man kan skrive hvad man har lyst til
Jeps, men med høflighed og ordentlig opførsel, kommer man længst. Så - tro det eller ej - men det har jeg skrevet mig bag ørerne

Og natter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:45

chicapigen.... jeg har lige talt med en tysker..... de der møjdyr de holder sig i Tyskland, er der hvert år, og heldigvis kun i et par dage... sååå jeg dropper snekæderne når jeg skal derned om et par dage

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 07-08-09 22:52

nordsted1 , det er rart at høre de flyvende bæster bliver dernede , og jeg håber de er væk når du kommer derned . og snekæderne kan du gemme et par måneder endnu

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 22:58

Citat
og jeg håber de er væk når du kommer derned

Det håber jeg godt nok oss, for jeg syntes det så ret ulækkert ud

Hende jeg talte med, fortalte at hendes mand som barn, havde været med til at samle og koge insekterne til hønsene under krigen... der var ikke andet foder.... men så kunne de da bruges til noget fornuftigt

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 07-08-09 23:12

ja det var da godt hønsene fik dem , jeg har aldrig hørt om dem før , og jeg syntes godt nok det så voldsomt ud , og sååå langt væk er det jo ikke men så længe de bliver på den anden side af grænsen er det ok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 23:20

Ja bare se, endnu en grund til at vi skal få lukket grænsen og få indført paskontrol

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 23:34

Som jeg skrev: Insekterne er DØGNFLUER

Og ja Nordsted, jeg skal nok gå i seng nu .

Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 23:39

heller22, de der tyske kryw kunne leve i flere dage

Citat
Og ja Nordsted, jeg skal nok gå i seng nu

Tak

Indrøm det bare, du kommer til at savne mig imens jeg er på ferie

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-08-09 23:46

Nordsted, du har da lige været på camping ????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 07:27

Citat
Nordsted, du har da lige været på camping

Det er da nok ved at være to uger siden, og var kun et par dage

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 08-08-09 13:54

Så kan jeg godt forstå, at du skal afsted igen . Og jo, du vil blive savnet . Men rigtig god ferie .

Mkh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 13:57

Altså sidst var det bare en prøvetur...og ikke ferie som sådan, men det skulle det meget gerne blive nu

Jow tak skal du ha

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 08-08-09 19:51

Hey! Pia nu er sæsonnen for svirrene vist ovre de er suget op, og nej jeg fik ikke talt dem det opgav jeg. Men nu til noget helt andet !! Er der nogle der ved hvad jeg skal stille op med en røget hornfisk. ? Skal den spises som en ditto makrel, altså kold eller som røget ål, skal den tilberedes på en pande altså varm, eller hyr.
God ferie til familien Nordsted1.
Svar helst inden for ti min. da kartoflerne er ved at være klar til pilning.
Højris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 08-08-09 20:57

Undskyld Højris, at jeg først så dit spørgsmål nu . Men jeg tror, at den bare skal spises

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 29-08-09 03:01

Tak for svaret piaskov.
Det viste sig at blive til en hygge tråd, godt for det.
Citat
Støvsuger du endnu ???
Ja det gør jeg fordig, nu er det flyvemyre, der i hobetal... og så er der stankelbens edderkopper der....... Min insekt suger har ikke nogen fast plas i skabet før vi når hen omkring en stabil gang nattefrost. Min ensekt sluger er en gammen Nilfisk.
Og nej Pia ederkopperne kravler ikke ud igen "dit spørgsmål fra en gammel tråd"
Højris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-08-09 12:15

Hej med dig.
Takker for point.
Vi er lige kommet hjem fra 3 ugers camping. Det sidste jeg gjorde inden vi tog afsted var at ordne alle mine vinduer herhjemme.

Det første jeg gjorde ...bortset fra at ordne vasketøj...var at ordne alle mine vinduer igen
Der er en million edderkopper og jeg HADER dem.
Naboerne troede jeg var sindsyg da de så jeg steppede rundt og viftede med en lang våd kost i forhåbning om at slå dem ihjel.
Det lykkedes nogenlunde og der er ikke flere ...før i morgen ØV.