/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvem skal jeg have fat i ?
Fra : Hunbjoernen
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 04-08-09 00:19

Jeg skal have revet en bygning ned. På denne bygning sidde en lille dims, som nærmest ligner et omvendt pibehoved (Dog i jern, og ikke hul) Jeg har fået at vide at den har noget med noget udmåling i forhold til havets overflade at gøre. Den skal jo nok flyttes, hvis det stadig er noget der bruges, men hvem skal jeg have fat i?? Dem der boede her før blev spurgt om den ikke måtte blive flyttet over på stuehuset, men det var de (ejerne af huset) ikke lige så begejstret for, men de kan ikke huske hvor det var dem der ville flytte den kommer fra.. Håber der er noget der kan hjælpe..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-08-09 01:24

Du skal passe på med at ryge for meget pibe!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-08-09 01:26

Teknisk Forvaltning i din kommune kan hjælpe dig.
Det er højst sandsynligt Geodætisk Institut der har sat den op.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-09 03:50

Jeps, den tilhører Geodætisk Institut og dermed staten, og dermed får Du heller ikke "husleje" af den,men en bøde hvis den den fjernes eller flyttes.
De sidder på gamle grundmure man har vurderet ikke ville sætte sig yderligere i mange, mange år, hvad der er meget vigtigt når de skal måle op.
Andre steder i landskabet, f.eks. på vore højdepunkter ser man gamle slidte betonoverflader med et par jernrør i overfladen og næsten utydelige udhuggede tegn, de bruges også til formålet, pludselig har de anbragt en opmålingsdims på stederne hvor den bliver stående nogle dage.

Man bruger vel GPS i dag, men skal stadig bruge de gamle punkter som referencer da det er millimeter vi taler om.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-09 05:27

Geodætisk institut findes ikke læneger, er nu en del af Kort- og Matrikelstyrelsen

Et link til deres side om referencenet mv, hvor du kan finde mailadresse og tlf. nr.

http://www.kms.dk/Referencenet/Referencenet_og_opmaaling_mere.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-09 10:04

Hvis den dims SKAL være der, må der vel foreligge noget på tinglysningskontoret.

Godkendelse af svar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 04-08-09 12:09

Tak for svaret vagnr.

Har skrevet til dem nu, og fået svar, så det var det rigtige sted du havde fundet..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-08-09 12:37

Selv tak, hunbjoernen