/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvilken mc
Fra : simon-ms
Vist : 1049 gange
500 point
Dato : 03-08-09 23:56

Hej
Jeg er ved at tage cm kortet og er nu begyndt at tænke på hvilken mc jeg skal anskaffe mig. Jeg er 18 år, så det skal enten være en under 34 hk eller en, der med succes kan drosles ned under 34 hk.

Jeg skal bruge den til at ca. 40 km om dagen(20 km hver vej) og der skal kunne medbringes en skoletaske af en vis størrelse og vægt. så der skal kunne monteres en bagageboks på motorcyklen.

Jeg har et par krav til motorcyklen:
- Den skal være driftsikker, altså starte hver gang uanset hvad.
- Den skal være relativ brændstoføkonomisk, helst over 20 km/l.

Jeg har været vidt omkring gennem tiden ang valg af mc, i starten ville jeg have haft en 125 cc scooter eller mc, men da jeg fik kørekort til bil, fandt jeg ud af en topfart på omkring 100 km/t er fuldstændig utilstrækelig. Jeg har nu tænkt på enten at købe en ældre honda cb 400, eller købe en nyere suzuki gs 500 eller en yamaha xj 600.

Jeg har i dag været på kravlebane og kørte der på en honda cbf 500 og en suzuki gs 500. Jeg synes honda'en kørte rigtig godt og motoren trak perfekt i alle omdrejninger. Suzukien kørte også ok, men dog ikke helt så godt som honda'en, men motoren var meget mere grov i det, den trak ikke nær så jævnt og havde en mere grov lyd.

Jeg vil ikke have et alt for lav mc, honda'en var ok, suzuki'en var sænket og alt for lav, men jeg ved ikke hvordan den er normal.

Jeg overvejer som sagt en ældre honda cb 400, men har et par spørsmål til hvordan sådan en er i forhold til en nyere.
- Hvordan kører en motorcykel fra 1980'erne i forhold til en nyere?
- Hvordan holder den?
- Kører den lige så langt på literen?

Jeg ville helst nøjes med at bruge så lidt på motorcykelen som muligt, men på den anden side vil jeg hellere bruge lidt mere på køb, i stedet for at bruge ekstra vedligeholdelse og benzin.

Hvilken mc bør jeg vælge(evt andre modeller end dem jeg nævnte)?
Andre gode råd og lign. er også velkomne

Hilsen Simon

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-08-09 09:48

Spørg her: http://www.motorcykelforum.dk

Der er flere tråde med din slags spørgsmål og ellers er der yderst kompetente folk der køre MC i forvejen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-09 21:16

Helt klart en Suzuki GS 500 E, den er flere gange blevet udnævnt som den mest driftsikre og slidstærke MC i den kategori og størrelse...og i øvrigt en af de modeller der har været længst tid på markedet uden de store ændringer, netop fordi den er så populær.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 04-08-09 21:36

Hvad med en Honda cb 500, er det en ok maskine?
Jeg synes suzuki gs 500 alt i alt er en ok maskine, der er bare nogle småting jeg ikke bryder mig om.
For det første har den ikke samme kvalitets fornemmelse som en Honda, motoren lyder heller ikke så godt og trækker ikke så jævnt, den har heller ikke nogen tankmåler(Det ved jeg dog ikke om Honda'en har) og gearpedalen sidder lige lovligt tæt på fodhvileren, på banen havde jeg flere gange svært ved at skifte gear, da min ikke rigtig kunne komme ind under den og desuden gik mod fodhvileren(det skal siges at jeg bruger størrelse 50), men når det er sagt, så synes jeg stadig at det er en fin motorcykel.

Hvordan er kvaliteten på en Suzuki i forhold til en Honda?
I biler er Suzuki jo ikke verdens bedste mærke og Honda er for mig indbegrebet af kvalitet, alt hvad de laver, kan jo nærmeset ikke gå i stykker uanset om det er motorcykler, biler, påhængsmotorer osv.

Lige et spørgsmål til:
Bør jeg vælge en med eller uden kåbe?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 04-08-09 22:06

Når skriver Honda cb 500, mener jeg en fra 90'erne og ikke de gamle, bare lige for at mit indælg giver mening, dne honda jeg sammenligner med, er den honda cbf 500 jeg kørte på kravlebane og kørelæren sagde at den nye og ældre model er næsten ens.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-09 22:49

Kåben øger komforten betydeligt (afleder fartvind og regn i stort omfang)

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 23-08-09 14:39

Opdatering
Jeg har i dag købt en Kawasaki Gpz 500 s fra 1994, så skal den bare synes og så skal teori- og køreprøve bare lige bestås.