/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Nord Korea
Fra : Trine08
Vist : 1029 gange
200 point
Dato : 03-08-09 23:40

Hej

Jeg har lige et par spg ang Nord Korea.
Hvis der er nogle der mener at jeg roder i historien, så må i meget gerne rette mig.

Det hele starter med at Japan gik ind i Korea...
Hvorfor gjore de egenligt det, og hvad kaldes den krig ?

Da Japan trækker sig ud af Korea, tror Korea at de er frie... men så bliver de indtaget af de Russisker tropper...
Hvorfor vil Rusland på daværende tidspunkt have Korea ?

USA kommer så Korea til undsætning ?
Så USA og Rusland deler derved Korea i 2, henholdsvis Nord og Syd.

Men, Nord Korea vil ikke accpetere at blive delt i 2, så derfor beder de Rusland om hjælp til at indtage Syd Korea.
Hvorfor vælger de at alliere sig med Rusland, som er det land der i første omgang indtog Korea.
Hvorfor spørger de ikke USA om hjælp, da USA var det land som sørgede for at Rusland ikke fik hele Korea ?

-------- Mange år senere ... 1994 ----------

NK truer med A-våben, hvilket får Bill Clinton til at love NK et eller andet, men da regeringen skifter, kan han åbenbart ikke overholde sit løfte, hvilket får NK til at genstartet produktionen af A-våben.
Hvad var det Bill Clinton lovede NK dengang ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 00:04

Hejsa Trine.

Læs lige dette her, for at få din historie om Nord Korea rettet lidt ind!
http://da.wikipedia.org/wiki/Nordkorea

Mvh

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-08-09 00:18

Du mener at jeg er forkert på den ?

Kan du være lidt mere præsis ? Hvor tager jeg fejl

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 00:23

Team Spirit Games = Krigsspil foretaget af USA og Syd Korea, der går ud på, at modgå et angreb fra Nord Korea mod Syd Korea, men som N.K. anså som aggression. Det var muligvis disse krigsspil Bill Clinton ville stoppe for at få Nord Korea til forhandlingsbordet for at stoppe N.K.'s udvikling af A-våben.

Pis svært at forklare, men det var nogenlunde, det der foregik den gang. Håber jeg har gjort mig forståelig, og at du kan bruge det til noget .

Mkh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 00:29

Kære Trine.

Citat
Hvor tager jeg fejl
Det er godt nok meget nemmere, hvis du gider læse det, der står i Wikipedia, end hvis jeg skal til at skrive det hele her. Og du vil så ved selvsyn se, hvor forskellene mellem det du roder rundt i og fakta ligger. Fx er det ikke USA, der kommer Syd K. til undsætning, men FN o.s.v.

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 00:41

Her er lidt om det krigsspil:

American war games in Korea used to be aimed at a potential Soviet- or Chinese-backed invasion, but since the demise of the USSR and the normalization of South Korean-Chinese relations they have been aimed only at the North and its nonnuclear, obsolescent military forces. The NPT does not deny to nations the right of self-defense, and it states that countries without nuclear weapons must not be threatened by those that possess them. With its threat to leave the NPT, North Korea played a strong card -- by implication, other near-nuclear powers might do the same. The NPT then current was due for renegotiation in 1995. Soon Team Spirit ended, however, and quickly the North agreed to high-level talks with the United States and subsequently suspended its withdrawal from the NPT (on June 11, 1993). Reading the North Korean press and listening to P'yongyang radio made clear that Team Spirit and a long history of U.S. nuclear threats were what motivated the North; it had warned against resuming the games since the 1992 U.S. elections. Yet all during the crisis P'yongyang continued to call for good relations with the United States, amid its typical bombast against American imperialism.

Citat
Soon Team Spirit ended, however
Det var efter ordre fra Bill Clinton!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 00:56

Citat
Det er godt nok meget nemmere, hvis du gider læse det, der står i Wikipedia
Du må undskylde, at jeg skrev "gider". Det var ikke for at være nedladende eller fræk. Der skulle have stået "vil være sød at" .

Når du så har læst om N.K. på Wikipedia og det på engelsk om forandlingerne, så har du faktisk svaret på dit spørgsmål .

Og nu tøffer jeg til køjs.

Nat nat

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-08-09 01:21

Taget fra wikki: "Korea var mellem 1905 og 1945 besat af Japan. Da Japan kapitulerede i 1945 kom Nordkorea og Sydkorea henholdsvis under sovjetisk og amerikansk indflydelse."

Da Rusland bevæger sig ind i Korea, er det en Amerikansk politiker (ikke FN) som sætter sig sammen med Rusland og og finder en "løsning"
De deler Korea i 2. (Det er her jeg mener USA kommer Korea til undsætning,) Korea er temlig utilfreds med den deling, og regner ikke med det vil tage ret lang tid før landet igen skal blive ET !
Kim Il-Sung kæmper for at Korea skal blive ET igen, og overtaler derfor Rusland til at støtte en krig mod Syd Korea, Rusland går med på ideen da Kim Il-Sung forsikret Stalin om at det højest vil tage 30 dage at indtage Syd Korea. Detsvære bliver det til en 3-åriget krig, som "vindes" af Syd-korea/USA/og ganske rigtigt FN.

Tager jeg fejl ?
Jeg har læst dit link....

Hvorfor går Rusland ind i Korea ? ww2 er lige slut, vil man ikke bare have fred......

Undskyld heller22, men jeg forstår ikke helt hvor du mener jeg tager fejl.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 04-08-09 04:25

Citat
Hvorfor går Rusland ind i Korea ? ww2 er lige slut, vil man ikke bare have fred

Rusland var meget agressiv og ville have udbredt kommunismen til hele verden om muligt og brugte 2. verdenskrig som trinbrædt til næste fase.

Østeuropa var let at indsætte kommunistregeringer i da russiske tropper var til stede i landene, andre steder måtte de prøve at erobre ved hjælp af tidligere forarmede befolkninger der blev lovet guld og grønne skove under kommunismen.

En krig vi ikke hører så meget om var kampe i Indonesien der også blev hærget af kommunistiske guerillaer lige efter befrielsen fra Japan. Større mængder engelske soldater der var udmattede af krigen i f.eks Burma blev mod deres vilje sendt direkte til Indonesien
Vietnam blev erobret via russisk støttede guerillaer, og der var også kampe i Sydamerika, Cuba blev kuppet næsten uden kamp.

Hvad angår Korea var russerne alligevel i området. Under hele 2. verdenskrig var Rusland og Japan jo fjender fjender, men der foregik næsten ingen kampe, bortset fra begyndelsen af 1945 da Rusland gik ind i Manchuriet og på forholdsvis kort tid fik smidt japanerne ud, hvad der også blev starten på den kinesiske borgerkrig.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 10:24

Daws.

Citat
(Det er her jeg mener USA kommer Korea til undsætning,)
Jeg troede, du mente, da Koreakrigen startede! Og så er det dig selv, der skriver "roder rundt" i starten af dit spørgsmål . Derfor min henvisning til Wikipedia.

Citat
Hvorfor går Rusland ind i Korea ? ww2 er lige slut, vil man ikke bare have fred......
Som Luffe skriver, havde "sovjetterne" jo været i krig mod Japan på de allieredes side. Men her var den Kolde Krig jo allerede i gang. Den startede nærmest inden WW2 var slut Så det var sikkert et spørgsmål om, at genere hinanden mest muligt.

Mvh

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 04-08-09 12:27

Citat
Det er godt nok meget nemmere, hvis du gider læse det, der står i Wikipedia, end hvis jeg skal til at skrive det hele her. Og du vil så ved selvsyn se, hvor forskellene mellem det du roder rundt i og fakta ligger. Fx er det ikke USA, der kommer Syd K. til undsætning, men FN o.s.v.

Husk lige at Wikipedia på ingen måde er fakta, faktisk er det bare andre brugere der sidder og skriver det, så det du læser kunne faktisk være Kim il jong's version af det (Hvilken ville være pænt interessent), eller en bistandsklient fra albertslund, der syndes at han fik pænt meget ud af den undervisning han fik i 4 klasse og det vil han da gerne dele. Så medmindre der er kildehenvisning til seriøse mediaer skal du være varsom.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 12:43

Daws.

Dette er fra Lademanns Leksikon 2003 om Koreakrigen:

Koreakrigen

Koreakrigen: 25. juni 1950 overskred stærke nordkoreanske tropper 38. breddegrad, grænsen til Sydkorea, og tvang de sydkoreanske styrker til tilbagetog. Den følgende dag besluttede USA at gribe ind på Sydkoreas side, hvilket FNs Sikkerhedsråd godkendte under Sovjetunionens fravær, samtidig med at medlemmerne blev opfordret til at hjælpe Sydkorea. Den 27. juni vedtog Sikkerhedsrådet at oprette et FN-kommando under USAs ledelse. Nordkoreanerne havde i juli-august 1950 erobret næsten hele Sydkorea, men i september gik FN-korpset, til hvilket efterhånden 16 nationer sendte tropper, under ledelse af general MacArthur til modoffensiv og generobrede hurtigt hele Sydkorea og størstedelen af Nordkorea. I november 1950 greb Kina imidlertid ind og drev FN-hæren tilbage over den 38. breddegrad. I FNs Generalforsamling blev Kina stemplet som angriber, og målet for FN-aktionen blev begrænset til at genoprette Sydkoreas selvstændighed, mens man tidligere havde vedtaget en resolution om Koreas genforening. I foråret 1951 genoptog FN-styrkerne offensiven; fronten stivnede omkring den 38. breddegrad. Efter yderst vanskelige våbenstilstandsforhandlinger, indledt i juli 1951, afsluttedes 27. juli 1953 en stilstandstraktat, hvorved demarkationslinjen i hovedtrækkene kom til at falde sammen med frontlinjen. Senere fredsforhandlinger gav ikke resultat; men 1972 optog N- og S-Korea direkte kontakt. Koreakrigen var en meget blodig krig; de kommunistiske hære havde et tab på ca. 2 mill. mand, de samlede FN-tropper på ca. 370.000. Også civilbefolkningen i både Nord- og Sydkorea blev hårdt ramt.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 04-08-09 13:06

Det har lige været vist på historie kanalen på tv , Jimmi Carter lovede nk at ophæve handels blokaden vist de droppede a våben , med levering af olje osv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-09 13:12

Som så mange andre lande, er Korea en brik i stormagternes forsøg på bestemme, du kan læse mere på mange forskellige sider på internettet, for eksempel her:
http://www.leksikon.org/art.php?n=1439
eller her (på engelsk):
http://www.lifeinkorea.com/information/history2.cfm

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 13:31

Vedr. krigen mellem Korea og Japan: Så vidt jeg kan læse, blev den ikke kaldt noget. Det var "blot" japanerne, der havde travlt med at blive en stormagt.

http://lexopen.dk/ord/k/o/Koreakrigen.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-09 18:51

Tjaeh, det kan undre at der ikke blev grebet ind mod Japan noget før, men det gjorde der jo heller ikke mod Tyskland.
Dog havde USA handelsembargo mod Japan på visse varer.

Som heller22 skriver var den kolde krig allerede i gang før 2. verdenskrig var slut, Stalin ville "befri" store områder af Europa, deriblandt lille Danmark, men heldigvis var der en fornuftig tysk general der så faren og overgav Danmark før det kom så vidt.

Og den halvgale amerikanske general Patton ville gerne have fortsat helt til Moskva, godt nok havde han et stort smil på da han mødtes med de russiske generaler i dagene efter Tysklands overgivelse, men han var parat til give dem en kugle for panden.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-08-09 19:52

Citat
Og den halvgale amerikanske general Patton ville gerne have fortsat helt til Moskva
Var det ikke helt til Stillehavet . Og for hulen da, hvor var han dog et geni ud i det militære . Har du set filmen? Den er fremragende .

Hej ovn. Det var lige et af mine små "sidespring", som jeg godt må lave for min kone .

Håber det er OK med Trine ?

Mvh lille

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 05-08-09 04:13

Tak for svaret LuffeA.

Jeg tror måske at det Rusiske angreb på Korea dengang kan have noget at gøre med Stillehavskrigen ?
Korea lå strategisk godt...
Men, ved heller ikke så meget om den krig..... så er blot en gisning.

LuffeA > Ja, kan godt huske noget om den tyske general, var hvist derfor at Bornholm først blev befiret
nogle dage senere ? Således at tyskeren kunne overgi sig til Englænderne, og ikke Russerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-08-09 05:00

Tjaeh, Bornholm lå også dengang forkert.

Rent teknisk skulle den tyske garnision på Bornholm have besøg af fjenden før de kunne nedlægge våbnene, russerne var nærmest, men kommandanten ville ikke overgive sig til russerne da han vidste at hans soldater så ville gå en krank skæbne i møde i Sibirien.

Kommandanten udtalte senere at han var parat til at overgive sig hvis der bare var kommet een menig engelsk soldat sejlende i en robåd.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-08-09 12:10

Citat
Hvad var det Bill Clinton lovede NK dengang ?
Fik du svar på det spørgsmål ?