/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation af varmt rum
Fra : ulrik1976
Vist : 1402 gange
300 point
Dato : 03-08-09 18:38

Hej hvor meget energi(gerne i kW) kan en 200 mm alm rund kanalblæser sende ud af et rum som er ca 2*2*3 m stort.

Tilluften er også 200 mm.

Har et rum som bliver ventileret af sådan en blæser , men den ting som er opstillet i rummet køre bliver der alt for varmt(over 40 grader).
jeg vil tro at den afgiver ca 5 kw varme fra sig

nogle der er kloge på området?

vil det evt hjælpe bare at øge tilluftåbningen?

håber på nogle gode inputs

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-09 18:48

Ej ekspert - men du skal sørge for at det er varmen du trækker ud og ikke den friske luft du bare hiver i gennem.

Og så kan du ikke "sende" ret meget luft ud - men du kan trække luften ud.

En effektiv udluftning trækker luften ud og motoren sidder for enden af afgangen.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 03-08-09 19:07

indtag i bunden og udtag med blæser øverst..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-09 19:26

Tja - det burde være godt............ men hvor stor en luftstrøm der så skal til kan jeg ikke regne ud.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-08-09 20:30

Da dit rum er ca. 12 kubm. vil du på alle nye ventilatorer kunne få oplyst, hvor stort et luftskifte du kan få, man at du ventilerer et rum, er ikke ensbetydende med, at du får et koldt/køligere rum.

Den varme du har på over 40 grader, hvor kommer den fra? Du vil aldrig kunne få koldere luft ind, end der hvor du har indtaget!. Det ville være en bedre løsning, hvis du kunne "køle varmekilden"!

Hvis varmen i rummet fremkommer oftere ende der er luftudskiftning, vil du kun kunne holde temp. ned med en koldere/hurtigere luftudskiftning. Hvis luften i indtaget er fx 20 grader og luften udskiftes ca. 2 gange i timen, og varmekilden holde på de 40 grader, vil du nok ikke komme meget under de30 grader.

Hvis du fx har to indtag i nederste to hjørne i den ene væg og to udtag øverst i den anden væg, får du - alt andet lige, den bedste ventilation.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-08-09 22:13

hvis det er et serverrum,plejer man at sætte et køleaggregat op, da der ikke kan køles tilstrækkeligt med den indsugede luft om sommeren.
men hvis du bare skal have mere luft tilført, er det vel bare at lave et større hul ved indsugningen. men jeg tror ikke det hjælper tilstrækkeigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-09 22:47

Det har ikke noget med rummets størrelse at gøre . Energien er kun bestemt af luftmængden pr tidsenhed og af temperatuen.

en 200mm kanal har et tværnsir på 0.03 m2 som findes af pi x r x r.

lag os gætte på at blæseren giver 2m/s . Det er rent gætteværk, da du ikke opgiver data.
Så er luftskiftet 0,06 m3 /s
Luftens cvarmekapacitet ved konstant tryk kan regnes til 1kJ/kg K og massefylden til 1,2 kg /m3

Det giver ved 20 ° C indgangsluft og 40 ° C afgangsluft en køleeffekt på
0.06 x 20/1,2 = 1 kW

Så for at holde temperaturen på 40° C skal din kanalhatighet op på 5 gange så meget eller 10m/s.
Det vil larme ret meget.

hvis du vil have temperaturen ned skal den yderligere op. Det kan du ikke med rimelighed.

I dag sker kølingen formentlig hovedsageligt ved varmetab gennem væggene. Der hjælper et større rum. med stæørre vægareal.

Den idiot som har dimensionert den ventillation, kan du forlange erstatning fra.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 04-08-09 09:28

2 x 2 x 3 = 12 m³

En ø200 kanalventilator, som f. eks K200M fra Systemair, yder ca 550 m³/h ved 150 Pa. Dette kræver den er noget nær fritblæsende, da bare en ventil i sugehullet vil mere end halvere ydelsen.

Dette vil give et luftskifte på 46 gange pr time, så nogen nævneværdig former for udnyttelse af de termiske kræfter vil være utopi.

Hvis udstyret kan tåle f. eks 40°, kan vi forsigtigt gætte udsugningen til 35° (opblanding vil forekomme). Hentes luften udefra anvendes ofte 27° som dimensionerende temperatur. Dvs der kan fjernes 1,361 kW (beregnet med AHH) ved indsættelse af 27°/50% Air on og 35° Air out smt 550 m³ våd luft pr time.

Så har du 5 kW du skal have fjernet, hedder luftmængden nærmere 2000 m³/h og en ventilator i størrelsesordenen KD355M1 fra Systemair eller større.

Løsningen hedder et vinterreguleret klimaanlæg eller klimavarmepumpe. F.eks. Panasonic's E15EKEA eller E18EKEA. Ca pris par og tyve tusind komplet monteret + moms

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-09 11:19

Hej 3773

de 550 m3/h du nævner kræver en middelhastighed i kanalen på ca 5 m/s .
Det mener jeg er urealistisk.
Går ud fra at dine data for en bestemt ventillator er korrekte. Men så giver den vel kun så meget hvis der praktisk taget ingen modstand er. Den kan vel så heller ikke klare at suge luft ind gennem en tilsvarende lille kanal.

Hvis vi ser bort fra at vi regner med forskellig lufthastighed som udgangspunkt er vores resultater ens.

Jeg synes det regnemæssigt er noget besværligt at regne i m3/h selv om jeg godt ved at de fleste ventilationsfolk gør det.
De regner mærkværdigvis ikke hastigheder i mm/h

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-08-09 11:45

Vi regner i m/sek.

2 m/sek, anvendes kun i komfortventilation, i de yderste kanaler.

Ventilatorer angiver man IKKE i m/sek. Det er noget sludder. En K200M har ydelse som angivet og har ø200 i tilslutningsmål. Det er oftest den eller noget lignende der sælges som "en 200mm kanalventilator". Er det en fusk-tingest fra Thermor er ydelsen endnu ringere. Købes istedet K200L fra Systemair, opnås omkring 700 m³/h ved 150 Pa, stadig i ø200 rør, svarende til 6,2 m/sek. Det kan uproblematisk lade sig gøre. Op til 7 - 8 m/sek kan man sagtens køre med, også uden det genererer for meget strømningsstøj. Gåes højere op begynder vi at kæmpe med væsentlig dynamisk tryk og tilsvarende tryktab. Men til punktsug anvendes f. eks. 15 m/sek og derover til svejserøg og den slags. Skal du suge støv væk, opererer vi med 20 - 30 m/sek afhængig af hvilken type støv.

Men til køling af et rum. I dette tilfælde med udeluft, vil 5-7 m/sek måske endda højere ukritisk blive anvendt.

Iøvrigt opererer branchen med både m³/h (rar at bruge når luftmængden skal udregnes udfra et krav til luftskifte) m³/sek (oftest ventilatorfabrikanter), l/sek (bygningsreglementet og svenskerne) og en sjælden gang m³/min (japanerne) eller cbft/min (amerikanerne). Vi er ligeglade og bruger den mængdeangivelse vi har. AHH programmet anvender frit l/sek, kg/h eller m³/h efter eget valg. Hastigheder oplyses altid som m/sek i dk. mm/h ville være vanvittigt og give meget store tal. Sammenligningen forekommer rimelig åndsvagt. Skal regnes korrekt og man har med mere spidsfindige ting andet end "civil udluftning" at gøre, anvendes ikke sjældent kg/h. Dette er langt mere specifikt.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 05-08-09 17:55

Tak for de gode svar.
Er blevet lidt klogere nu.
det er en kompressor (med elmotor på ca 8kw, det er dog kompressoren som varme mest)i et lukket rum, med riste ud i det fri.

opsætning er ændret til 2*200 mm kanalblæsere i indblæsning(lindab) og 2 stk 200 mm risteder afs

jeg vil skyde på atsættes 5 kw varme i alt som skal ud.
Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-08-09 10:55

Hvis vi taler en trykluftkompressor, afsættes en del af varmen direkte i trykluften. Og normalt æder er trykluftkompressor uprolematisk højere temperaturer uden at olien kracker (det er det farlige). Selve elmotoren kan tåle at blive endog meget varm, inden viklingerne dør. Tvangsfød køleluft ind i rumpet på elmotoren med den ene kanalventilator. Kanalen føres hen til 5 cm før elmotoren. Den anden kan du lade puste på gulvet. Har du køletørrer på kan du suge lige hvor den afkaster varmen og så ud med det. Lad være med at regulere ventilatorerne på nogen måde. Den temperatur luft de kan håndtere falder fælt, hvis blæseren nedreguleres.

Så sug hvor det føles varmt. Indblæs i røven af elmotoren og på gulvet. Hvis du har valgt Lindab's de store ø250'ere burde det blive fint.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-08-09 12:01

øhhh ø200......

Skal det forståes således at i nøjes med at blæse ind med to ventilatorer. Og så skal luften selv finde ud via to riste. Umiddelbart ok, men sørg for at ristene er store nok. Ikke mindre end 1 rist 500 x 500 eller to stk på nogenlunde halv størrelse. Har du købt 2 stk USAV200 er disse temmlig for små. Byt dem til to stk USAV315. Skal du have riste på indtaget, lavet du dem lige så store. Ellers giver du ventilatoren en masse modtryk og du kører så så stor hastighed mellem lamellerne, så vand kan suges ind.

For ikke at genere omgivelserne bør du måske lyddæmpe indtaget. Her vil to stk SLU 200 - 1200 gøre underværker. Det mindsker kompressor- og ventilatorstøj udenfor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-09 12:48

Fik i det til at virke?

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 17-08-09 12:54

Ja vi har fået det til at virke.
Config:
2* 200 mm kanalblæsere (indblæsning)
4*200 (udblæsning)

Så kan vi holde temp på under 35 grader selv på en varm sommer dag...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-08-09 15:25

Så er det alligevel noget varme i døjer med! LOL

Det havde nok været billigere bare at vælge et par større ventilatorer, istedet for 6 små.

Til maskinrumsventilation har jeg anvendt helt op til 2 stk af Juvenco's P800, styret af en LS rumregulator med to slavemoduler på. Så er vi oppe over ialt 35000 m³/h på fuld skrue.

Eller hvad med 2 stk ACA1000 fra Novenco styret via frekvensomformere. Så snakker vil 8,5 m³/sek/stk eller ialt 61200 m³/h. Så bliver man helt ræd, når man kommer for tæt på hvor der suges.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 07-09-09 19:17

Tak for svaret 3773.