/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Støvfri lejlighed?
Fra : JimmyJimbo
Vist : 6352 gange
200 point
Dato : 02-08-09 23:38

Hejsa !

Da jeg fremkalder film selv derhjemme er jeg godt træt af støv på mine negativer.
Jeg har så fjernet alle mine gulvtæpper og jeg har lagt alt mit tøj i skuffer osv.

Selvfølgelig støvsuger jeg så ofte jeg kan osv.

Men er de andre gode gammelkone råd til at holde et hjem så støvfrit som muligt?

Tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-09 23:42

Husker du så også at støvsuge på væggene engang i mellem, bare tænk på hvor meget støv der kan være på de lodrette reoler mm

Overbruse dine planter, vaske gardiner.... uh ha da, der er mange steder de nullermænd ka' gemme sig

Kan du ikke have et lille rum, hvor der er fliser som i et badeværelse, det er noget af det nemmeste at holde rent

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-09 00:02

Citat
Selvfølgelig støvsuger jeg så ofte jeg kan

En støvsuger er både en støvsuger og desværre også en støvspreder, selv om den har påmonteret et filter hvor den blæser luft ud

Mange begår den fejl, at de først tørrer støv af og så til allersidst støvsuger....men det er en dårlig ide, for støvsugeren blæser masser af små støvpartikler ud, som så hvirvler rundt i rummet og lægger sig overalt igen.

Derfor bør du først støvsuge alt der skal støvsuges.

Så vente et stykke tid, gerne et par timer og derefter tørre alle overflader o..s.v. over med enten en klud der "suger" støvet til sig (den skal så jævnligt rystes udem for rummet), eller også bruge en fugtig klud.
Og så vaske gulvene til sidst.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-09 00:04

Og når du støvsuger, så tag først et stykke og sæt støvsugeren der, så der ikke bliver hvirvlet mere støv omkring end højst nødvendigt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-09 02:47

Der findes luftrensere hvor rumluften hele tiden filtreres gennem et filter. Det kan reducere meget af svævestøvet.
Men pas på der er også noet udueligt på markedet, som bare parfumereruden reel renseeffekt.

Accepteret svar
Fra : snerose

Modtaget 200 point
Dato : 03-08-09 06:30

Brug Swiffer Duster til at tørre støv af og Swiffer-moppe med de særlige klude til gulvet.
Begge dele er fantastisk gode til at suge støvet til sig. Moppe-kludene kan bruges flere gange, og du bliver forbavset over, hvor meget der hænger sidder i kluden, selvom man "swiffer" hver dag.

I øvrigt er moppen meget håndterlig og kan komme rundt over alt, så det går rimelig hurtigt.
Vi har to hunde og swiffer hver dag. Det tager kun 10 min. og her er altid pænt og støvfrit.

Et andet råd er:
For at få en støveklud til at at binde støvet bedre, findes der dette gamle husgerråd:
Bland 2 liter vand med 1 spsk. Glycerin (købes i Matas eller på Apoteket)
Dyp dine støveklude i denne blanding og lad dem derefter tørre. Så har du en rigtig god støveklud som binder støvet, så du ikke bare flytter rundt på det.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-08-09 07:00

Og den lidt mere omsiggribende løsning på støvsugning er en centralstøvsuger, hvor motordel er placeret væk fra opholdsrummene og luften ledes direkte ud i det fri. Den burde være obligatorisk i alle nybyggerier, men kan også installeres i en del eksisterende huse, alt afh. af. konstruktionen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-09 09:23

Tja - eller gør som jeg lærte en gang.

Skyld din film færdig.
Dyp den i metylalkohol
sæt ild til bunden
slå et slag med filmen (som med en pisk)
Du har nu en tør og støvfri film.
Og ja..........................jeg har selv brugt det en gang.

Et par dråber afspændingsmiddel (evt. Jetdry til opvaskemaskiner) hindrer dråbeskjolder.

Dit støvproblem kan også være statisk elektrisitet.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 03-08-09 11:03

Vi bruger en Luftrener, Elektrolux med mekanisk og elektrostatisk fil,
den kan anbefales.
Men husk luftfugtigheden bør også være indenfor normale grænseværdier.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-08-09 11:55

Hej.
Når du tørre støv af så vrid din støvklud op i vand med tilsat skyllemiddel.
Det binder støvet helt fantastisk.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-08-09 13:38

Citat
Skyld din film færdig.
Dyp den i metylalkohol
sæt ild til bunden
slå et slag med filmen (som med en pisk)
Du har nu en tør og støvfri film.

- og et nedbrændt hjem...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-08-09 14:27

Istedet for at lave hele dit værelse om er det så ikke bare lettere at du laver et lille støvfrit rum også kan du fremkalde film derinde.
Måske med noget plastikvægge du kan tage ned når du ikke bruger det.

ellers kom jeg til at tænke på sådan en dims man kan købe som er 1,5 meter høj også løber der vand ned af en plade... måske den er god til at fjerne støv fra luften.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-09 14:27

Stouenberg -------------- det gjorde jeg altså i mine unge dage hvor jeg fremkaldte en del film.
Men man skal være hurtig, og det gøres naturligvis på et badeværelse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-09 19:46

Det var dengang man genbrugte defekte pærer i mørkekammeret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-09 19:57

Måske - men jeg brugte da disse sortlyspærer som også er brugt i drivhuse til natsænkning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-08-09 20:32

Hvis du kan skabe et overtryg i dit mørkekammer, så er du ovre det problem!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-09 20:48

Det kritiske punkt er vel når aftrykkene er fugtige, så ifør Dig hætte og bar overkrop, og hold hunden og piphans i lang afstand.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-08-09 06:14

sikkert irrelevant:
hva med at sige farvel til celluiden og gå over til digital fotografering.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 04-08-09 18:04

Citat
overtryg

Jeg tror hun er tryg nok i sit hjem.

Godkendelse af svar
Fra : JimmyJimbo

Dato : 05-08-09 00:37

Mange tak for alle de gode råd