/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skorsten
Fra : cielo4
Vist : 3589 gange
200 point
Dato : 02-08-09 14:54

Hej!

Vi har fået støbt en Isokern i vores skorsten fra 1927. Efter at have fyret op første gang begynder det at stinke kraftigt af sur cigar og vi bliver bekendte med løbesod! Fy for den.
Vi kontaktede skorstensfejeren som anbefalede os at hakke pudset ned og lade den tørre for herefter at pudse den op igen. Det gjorde vi og det hjalp desværre overhovedet ikke. Efter 3 dag var løbesoden og lugten trængt igennem. Så læste jeg om vandglas og gav skorstenen en tur med dette - igen uden held.
Derfor besluttede vi os for at gemme skorstenen bag gipsplader. Skorstensfejeren havde sagt at den skulle være tilgængelig for inspektion, men vi blev enige om, at tage chancen for at dette ikke skulle blive nødvendigt. Efter at have plastret den godt ind med vægge og skabe omkring bliver jeg opmærksom på en anden lille regl...der skal være ti cm til brændbart materiale...UPS!!
Vi har lavet konstruktionen med trælægter og alm. MK godkendte gipsplader. Derfor er mit spørgsmål:
Er der nogen chance for at det har nogen brændsikkerhedsmæssig betydning eller er reglen bare en forældet regl der generaliserer og ikke tager hensyn til at fx isokern isolerer så den gamle skorsten ikke bliver varm?
Hvis I svarer ja, der er en risiko, så giv venligst et eksempel for jeg har virkelig svært ved at se hvordan det skulle kunne være mere farligt end at jeg har træbordplade eller skab ved mit komfur eller ovn.
Håber der en nogen der har nogle gode råd, for det ville være et kæmpe arbejde at skulle udskifte trælægterne med stål og gipspladerne med fibergips, men vi er selvfølgelig ikke interesseret i at lave en brændfælde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-09 15:13

Regler og foreskrifter er til for at overholdes

Hvis din skorstensfejer lader det gå i glemmebogen er jeg bange for han ikke besidder sit arbejde ret længe...

Du har lavet "næsten" alt det fusk der kan laves....

Så det er en "ommer"

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-08-09 15:19

"" din skorstens fejer har talt"".
og er gjort op mærksom på problemmet,

mens jeg var i lære, og har også brugt det mange gange siden,
at smøre frisk kalve lort på. og så sætte

staniol papir fast i lortet, det kan holde lugten væk. med 101% garanti.

men det redder dig ikke pt,

kjeld

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 15:35

Du og Dine støvede husråd, vic2000, byggede Du husvildeboliger i 1905 ??

Tørre kokasser bruges faktisk som brændsel i visse ulande, så mon ikke det brænder som krudt ?

Forkerte skorstene er en af de store årsager til brande, så reglerne er ikke lavet for at genere folk.
Og selvfølgelig kan man indbygge ovne i skabe som også bliver varme, men der skal noget til før træet antænder, i modsætning til skorstene og nærmeste omgivelser hvor der er fare for gnister.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-08-09 15:38

Har din skorstens fejer, virkelig ikke givet dig andre råd end lige det med at

fjerne dit gamle puds, og så puds op igen, ?????????.

Hvis det er tilfældet, så er det en dårlig rådgivning, det er vanskelig,
og give dig et godt råd, når man ikke lige har set skorstenen pt.
jeg vil lægge en mail adr, i din skriv box, som du så kan sende e.v.t et foto til, hvis du vil have det, og så selvfølgelig, vil jeg gerne prøve og hjælpe dig.
kjeld

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 02-08-09 15:40

Det var sådan set ikke mit spørgsmål refi.
Hvis vi skulle have overholdt alle forældede/håbløse/uigennemtænkte regler under vores renovering ville vores projekt have været umuligt. Vi har overholdt dem i videst muligt omfang, men der hvor det var direkte tåbeligt har vi sprunget over. Fx skal der være min. 230 til loftet hvis man renoverer sit loft. På vores førstesal er lofthøjden 228 hvis vi kun sætter 1 lag gips op. (Den havde været endnu mindre hvis vi havde beholdt de pudsede lofter). Damen hos byggeteknisk afdeling foreslog at vi skulle tage alle spærene ned og hæve dem for at overholde reglerne!!! Det er da vanvittigt.
Og som allerede nævnt - vi tager gipsen ned hvis der er en risiko, ikke hvis det bare er en regl for reglens skyld.

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 02-08-09 15:48

Hej vic2000.
Jeg har efterhånden læst rigtig mange steder om kalvelorten som det bedste mod løbesod. Ville bare ønske at jeg havde set det før vi satte gips omkring Ja, desværre var skorstensfejerens eneste råd som før beskrevet. Og vores murer kendte åbenbart heller ikke til fænomenet for han pudsede skorstenen op nedenunder og omkring vores pejseindsats og det må vi nu pille ned igen pga lugten og pletter. ØV
Havde vi kendt til det havde vi raget skorstenen ned og startet på en frisk. Men vi er for langt i projektet til at det kan lade sig gøre nu.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-08-09 15:50

Citat
jeg vil lægge en mail adr, i din skriv box, som du så kan sende e.v.t et foto til, hvis du vil have det, og så selvfølgelig, vil jeg gerne prøve og hjælpe dig.

GØR DET IKKE...du slipper ALDRIG af med fjolset igen

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 02-08-09 15:56

Til LuffeA: Der kommer altså ikke gnister ud af vores skorsten. Vi har lavet en Isokern i den gamle skorsten som jo så egentligt udgør den nye skorsten. Derfor burde afstanden til brandbart vel også måles fra denne og ikke fra den gamle skorsten. Men så heldig er man vel ikke.

Men min pointe er, at der vel for hulan ikke er mulighed for at sætte fut i noget der ikke engang bliver varmt. Hvis vi fyrer en hel dag på fuld tryk bliver skorstenen lunken og det er fordi vi har en pejseindsats der varmer stenene op

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-08-09 16:52

Jeg boede i 25 år i et hus fra 1910, hvor der var sat et vægskab i træ, med massiv bagklædning op direkte på, og med store hager ind i, den murede skorsten, oprindelig fra 1910, ingen isokern eller andet fint, med en brændeovn tilsluttet.

Da skorstensfejeren så det første gang fik han et føl, men da jeg fortalte ham at skabet havde siddet der mange år (måske helt fra 1910) fik jeg lov at beholde det, og det var ikke engang varmt, når vi havde fyret længe i brændeovnen. Det han var mest utilfreds med var ikke brandfaren, men at de store hager svækkede skorstenen.

Så jeg tror ikke det reelle problem er særligt stort, reglerne opererer med en ret stor sikkerhedsmargin.

MEN, hvis der sker noget alligevel, risikerer du at stå med et problem i forhold til brandforsikringen, og din skorstensfejer stiller sig nok ikke op og siger, at det havde han godkendt.

Et andet af de gamle husråd mod løbesod er at brænde zink af i i pejsen, først få rigtig god varme på og så smide små zinkstumper ind i ilden, fx en gammel tagrende klipppet i småstykker. Jeg har aldrig prøvet det, og tror heller ikke det kan stoppe den løbesod der er begyndt at trænge gennem pudsen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 16:57

Hmm, nu har jeg ikke brændeovn, men er blevet fyret flere gange

Er der noget om at fyrer man med eg renser det skorstenen ?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-08-09 17:04

Citat
Et andet af de gamle husråd mod løbesod er at brænde zink af i i pejsen, først få rigtig god varme på og så smide små zinkstumper ind i ilden, fx en gammel tagrende klipppet i småstykker. Jeg har aldrig prøvet det,
fra vagn

lov vagn-- lov mig -- lov dig selv, ikke mindst og glemme det, det svare til at man svejser, i galvaniseret jern, og det giver meget farlig røg fra sig, som du måske ikke opdager samme dag, men så kan det meget nemt koste dig 3½ måned på hospitalet, føj - føj
kjeld

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-08-09 17:10

vic2000, tak for din omsorg, heldigvis har jeg ikke løbesod

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-09 17:15

Lyt du bare til Vic2000 (hvis du tør )

Da du alligevel vil lave det hele som fusk er skaden vel ikke så stor hvis huset futter af eller du får skorstensbrand....

Så er du da af med løbesoden

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-08-09 19:35

Nå nu er totalidioten osse udlært skorstensfejer
Citat
mens jeg var i lære, og har også brugt det mange gange siden,
at smøre frisk kalve lort på. og så sætte....

Tror osse du har smurt kalvelort i fjæset, for du er sgu da så STINKENDE dum

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-09 20:10

vic2000

bor du i Højby ved Nyk. Sj.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-08-09 20:25

cielo4 - sikkerhedmæssigt er der ingen risiko ved det du har lavet - problemet opstår hvis du får en skade, evt. en brand ............ for så dækker din forsikring ikke ..........
Skorstensarbejde og afstande til brændbare materialer skal godkendes af din skorstensfejer (på skrift)
Din løbesod ER et problem - men rådet med zink er godt, om end ikke miljøvenligt - og ellers er det en god ide at fjerne det angrebne puds på din skorsten, lade den tørre godt, give den vandglas, lad det tørre godt ind i murværket (evt. give det flere gange) og så pudse på ny.
.......................................................
som flere andre i denne tråd vil også jeg advare mod en af pestilenserne her på siden ......
Citat
så kan det meget nemt koste dig 3½ måned på hospitalet, føj - føj
han kalder sig i øjeblikket vic2000 - men er også kendt under flere andre profiler.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-08-09 21:30

må en gammel håndværker give sit besyv med?
du har en gammel skorsten der er angrebet af løbesod, så omend at rådet med zink er godt, så vil det ikke virke da du har sat isokern i og den nye isokern skulle jo helst ikke lide af løbesod.

problemet er altså den gamle skorsten.
de ader ikke kommer ny løbesod til (du fyrer vel ordentligt) drejer det sig om at få tørret skorstenen.
af med pudsen og lad den stå og tørre. det tager LANG tid. fyr meget og længe så det går stærkere
når den så er tør (efter x antal måneder) kan du pudse den op.

jeg har ingen erfaring med at vandglas skulle virke, men det er da et forsøg værd, det er billigt og skader da ihvertfald ikke
malerne har nogen gange smurt skorstenene med noget som de påstår skulle virke (sølvbronze?? men hæng mig nu ikke op på det) men har da i flere tilfælde været med til at ommure en skorsten da den stadig lavede skjolder på trods af behandlingen.

når du fjerner pudsen så husk lige at løbesoden kommer oppefra, har før set en murer der ikke fjernede pudsen på loftetagen, så der kom problemet hurtigt igen.

ang. dine trælægter, lyt til din skorstensfejer, en skorsten kan revne hvis der opstår skorstendbrand og så er det noget skidt at den ikke er blevet godkendt

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-08-09 22:00

når du sætter en isokern indeni din gamle skorsten, kan du ikke se, om samlingerne bliver helt tætte. g det er de utætte samlinger der udgør faren. en enkelt gnist der forvilder sig ud g får kontakt med tørt træværk, kan sætte ild til dit hus.
den bedste løsning havde været, at pille den gamle skorsten ned, og sætte en helt ny i elementer. og det kan du risikere, at komme til at gøre alligevel.
surt, men der må altså ikke være brændbart i nærheden af skorstenen. da jeg var i lære som tømrer, hed det 12 cm til brændbart materiale.
skorstensfejeren overtrumfer selv vorherre i den slags sager, så du har nok et problem der skal tages hånd om.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-08-09 23:07

Nej Per. Knolden bor på tosseanstalten Augustenborg på Als

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-09 23:49

OK Krummen

de har bare en landsbytosse i Højby der kan minde om ham, derfor troede jeg bare at det var ham, han lider også af malersyndromet.

per

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-08-09 03:08

HE HE....Jamen een ting kan vi nok være 100 % sikre på Per, og det er, at der kun findes EEN af totalidiotens slags. Den genotype han repræsenterer, kan fandme kun lade sig gøre en gang. Normalt udstødes den genkonstellation allerede når moderen er ganske få uger henne, idet naturen er så snedigt indrettet, at den automatisk sorterer lortet fra. Men der må være sket et kiks (læs katastrofe), og det går så ud over Kandu mm.flere

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-08-09 10:41

Krummen

det er fan bare så sørgeligt for os alle (næsten)

per

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-08-09 11:52

Ja, du har ret Per...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-08-09 12:08

Sad lige og tænkte videre...Det er DYBT tragisk

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 06-08-09 08:00

Hej alle sammen!

Mange tak for de fine svar om løbesod, der dog ikke besvarede mit spørgsmål som omhandlede bandsikkerhed.

Til Bennymanden: Er du sikker på at forsikringen ikke dækker? Den dækker vel så længe det ikke har noget at gøre med at den er pakket ind mon ikke?

Til Trimare46: Isokernen er limet sammen i falsen og monteret med samleringe omkring hver samling. Desuden er den blevet godkendt af skorstensfejeren. Selvom der skulle være et lille hus tror jeg ikke det er realistisk at en gnist skulle finde vej ud. Isokernen er nemlig omgivet med lekanødder og beton og herefter den gamle skorsten som er nypudset.

Til jer der valgte at bruge siden på at svine hinanden til - det er da ærgeligt. Hvad med at skrive til hinanden internt så I ikke blander os andre ind i det!
Vic2000's råd mod løbesod er faktisk det, jeg har hørt flest fortælle om som den bedste løsning

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-08-09 11:52

>cielo4 Du mangler stadig det vigtigste svar, skorstensfejerens, for det er ham, og ikke os på Kandu, der bestemmer.