/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Er faste sundt?
Fra : Maksimus
Vist : 958 gange
85 point
Dato : 02-08-09 13:21

Jeg syntes jeg hører at man renser ud ved at faste og at det skulle være ok engang imellem.
Er der noget om snakken? Eller er det blot usundt og en gammel tradition der er misforstået pga. for lidt insigt i kroppen?

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 02-08-09 13:22

P.s.
Jeg snakker om grøntsagsfaster osv. ikke om ikke at spise noget overhovedet.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 02-08-09 13:40

ja det er sundt

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 95 point
Dato : 02-08-09 13:54

Tja... der er forskellige holdninger omkring det at faste. På iForms hjemmeside fraråder de det:

"Nej. Saft-faste og lignende, hvor man i dagevis kun indtager vand, urtete, frugt- og grønsagssaft, må frarådes, selvom man er rask. En sådan faste belaster nemlig unødvendigt hjertets muskulatur og andre vitale organer, fordi kroppen under faste begynder at tære på sine egne proteindepoter.

Det er en misforståelse, at faste er et middel til at "rense" kroppen for tilsætningsstoffer, medicinrester og sprøjtemidler. Disse ophobes nemlig ikke i kroppen, men nedbrydes med få undtagelser i leveren. Stofferne udskilles ikke under en faste."

På netdoktor.dk skriver de, at man ikke skal faste over mere end 2 døgn, da "kroppen begynder at nedbryde sig selv, og til sidst dør man." Der er risiko for saltbalanceforstyrrelser, da man kommer til at mangle salte som kalium, natrium, kalcium og magnesium.

Men på helsenyt.dk skriver de, at faste nedsænker risikoen for blodpropper: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=6019/sprog=1/grp=8/menu=14/

Og mange religioner og grupper anbefaler faste som udrensning for en sundere sjæl... alle giftstofferne forsvinder osv...

Efter min mening kan det være sundt med en slags udrensningsdage, hvor man ikke faster helt - som du siger - men blot indtager en masse grøntsager, urtete og vand :) evt. også frugter. Selv om man nok bør have lidt flere dage end 1-2 dage. Men det kommer vist meget an på, hvem man er tilhænger af. Helsenyt vs. netdoktor?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 14:02

Som Ramadanen foreskriver det er det direkte farligt da de heller ikke må indtage vædske i dagtimerne, og så ødelægger de det hele med et ædegilde når tiden er overstået

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 02-08-09 15:34

Jeg vil sige meget afhænger af formålet med din faste.

Jeg har selv et par gange oplevet at mine led var let smertende, og mente selv at det kunne være syre overskud der gav smerterne. Det kan jeg ikke vide om jeg har ret i, men i al fald, så var 5 dage med udelukkende friske og rå, evt kogte grøntsager plus masser af vand nok til at smerterne forsvandt.

Jeg kender mange som faster ind i mellem, og de fleste af dem, vælger omkring ved 4-5 dage. Men det er folk som ved meget om ernæring osv.

Jeg har også mødt nogen som tog den "dovne" udgave og brugte de slanke-pulver kure, som f.eks. nupo, hvor der i kuren er sikret de nødvendige næringsstoffer.

Der er jo også mennesker, som mener at de gennem en længere (men fornuftig) faste, får en bedre kontakt til deres inderste jeg.

Personligt ville jeg ønske jeg et par gange om året, magtede at tage de der 4-5 dages (afbalanceret) faste, evt med lidt grøntsager tilsat. For de par gange jeg har gjort det, har jeg følt det gjorde mig godt.

Men ja, indrømmet, synes selvom det kun er 4-5 dage, at det kan føles som måneder, når kaffen og alle de andre ting jeg er fan af, forsvinder væk

Men som sagt, tænk lige lidt over, hvad dit formål er.
For formålet er ret væsentligt for at vide hvilken form for faste der vil passe bedst. Og altså, er man lidt fornuftigt og ikke går til yderligheder, så har jeg aldrig hørt om folk der tog skade. I al fald har jeg ikke oplevet masse-dødsfald blandt de mange jeg kender, som ind i mellem gør det.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 02-08-09 18:40

Mange tak for jeres info og hjælp. Der er lidt at læse om kan jeg se og som altid er der 2 lejre.