/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Træne lunger rene?
Fra : GormDenGamle
Vist : 5659 gange
45 point
Dato : 02-08-09 13:17

Hejsa !

Efter et par års rygning og for lidt træning er jeg stoppet med at ryge og er begyndt at løbe 6 dage om ugen.
Kan man rense sine lunger ved hjælp af god hård træning, eller kan man kun gå og vente på at de af sig selv med tiden bliver renere?

tak.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-08-09 13:33

Der går mange år, før du har nogenlunde "normale" lunger - det kan ikke trænes væk.
Men godt klaret - bare det var mig, der havde fået taget mig sammen til at holde op....

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 02-08-09 13:40

Jo det kan trænes væk

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 02-08-09 13:42

Find et træningsprogram her.

http://www.motion-online.dk/

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 55 point
Dato : 02-08-09 13:56

Man regner med en årrække inden den sidste asfalt har løsnet sig, men lungevæv der har taget skade retter sig ikke op. Hos obducerede mennesker finder de masser af rygerlunger der ikke har givet (ret) store problemer.

Men hele blodomløbet bliver bedre med træningen

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 02-08-09 16:45

Lungernes skade er irreversibel. Det kan altså ikke trænes væk, men hvis du stopper med at ryge stopper du den skade der ellers ville have blevet værre og værre. Tilgengæld vil du føle at du hurtigt får meget lettere ved at trække vejret, specielt ved belastning. Der er fordi dine røde blodlegmer ikke længere er optagede af at skulle transportere kulilte fra røgen, som blokkerer for den normale ilttransport.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-08-09 17:00

Her er en oversigt over hvor lang tid der går inden du får dine " normale " funktioner igen

http://www.xhale.dk/index.asp?id=3

Er selv x ryger, så teløk til dig

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 02-08-09 18:41

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 02-08-09 19:13

DU KAN IKKE TRÆNE NOGET, DER IKKE ER TILSTEDE.

Men du kan udvide ilt-optagelsen/ lungekapaciteten

Bedste måde ???????

Men helt sikkert noget der får dig til at puste og hoste = løb eller find et højhus
og løb hele vejen op AF TRAPPEN_______TAG DEN MED RO _ned-af

OG SÅ BARE EN lille advarsel, gå ikke for hårdt igang, da du så bilver sat tilbage på grund af skader, HUSK AT VARM OP FØRST = STRÆK OG VRID.

Pøj med lungerne + alt det andet, som sikkert også skal til en gentræning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 19:29

Selv tak

Et par års rygning hvor Du ikke har været storryger (40+ om dagen) har nu nok ikke givet de skader som vi storrygere kan mærke, men passiv rygning er jo nok til at give skader.