/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt gulv på gammelt cementgulv
Fra : KJoy
Vist : 3035 gange
100 point
Dato : 01-08-09 22:03

Hej Herinde
jeg er ny bruger. Men håber nogen kan og vil give mig et par forslag. Jeg har et rum i en garage, som nu bliver isoleret, (med gips isoleringsvægge). Men gulvet skal laves først, da pladerne ikke må hvile på gulvet og jeg derfor skal være sikker på præcist hvor gulvets overflade bliver.
Men det nuværende gulv er et gammelt cement gulv, med mange og store ujævnheder og langt lagt fra at være i water.
Jeg har tænk på to forskellige muligheder.
Den ene, og som lyder lettest, er at bruge noget selvnivellerende gulvmasse, og så "blot" dereftet lægge et meget tykt og varmt tæppe på.

Den anden mulighed er at lægge et gulv på strøer, og bruge diverse afstandsklodser o.a. så jeg kan lægge strøerne helt vandrette. Og så evt stoppe noget isolerende ind mellem det gamle gulv og det gulv der kan lægges ovenpå strøerne. Men hvad vil så være godt til det.

Jeg er rimelig handy, og har lavet en del ting i min tid, men har nu aldrig lavet noget tilsvarende.

Så jeg vil være glad for forslag.
mvh KJoy

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-09 22:25

Hvis ingen fugt du har,
og du ved hvor højt dit gulv må gå til, så dør det at gå baglæns med dine
mål beregning,
f.eks et træ gulv på strøer. ned isolering ned til det gl. beton, det vil du aldrig gå forkert af og bruge,
men fra din afsatte højde ;, 30mm selvbærende Herregårds planke dulv
120mm strøer kilet op i vatter, og med 100mm isolering, så giver det ca
20 mm luft. men læg en dampspærre folie lige under træ plankerne,
og så ikke bruge mere end 60cm mellem hver strøer, så har du et super flot gulv,
men du kan også vælge og bruge gulvspånd plader, men de ligger som regel kun på 27 mm. og så læg et tæppe på, men her skal du også læg en damp spære folie lige under pladerne
vedr, afslutnong strøer mod beton da skal du lægge nogle strimler tagpap
så træet ikke har direkte forbindelse mod betonen
god arbejds lyst
kjeld

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 01-08-09 22:44

Kjeld har givet mig et fint svar, blot forstår jeg ikke linien hvor der står :
"ned isolering ned til det gl. beton, det vil du aldrig gå forkert af og bruge,"

Hvilken form for isolering skal/kan jeg bruge ? Hvis altså jeg lægger trægulv.

Og så mangler jeg stadig et bud på hvordan jeg gør, hvis jeg vil lægge et nyt lag cement ovenpå det gamle for at få det water

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-09 22:58

Hvis du nu sætter et M i stedet for N i det første ord, så giver det lidt mening, faktisk et af de bedre indlæg fra vic2000 men han er vist også håndværker, det er jeg ikke, men vil alligevel komme med et forslag: Kan du ikke rette gulvet op med strøerne? Den ene ende på det højeste sted på gulvet og så små og større klodser under, der hvor det er nødvendig, sådan blev mit køkkengulv rettet op, mellemrummet mellem cement og trægulv blev fyldt op med Rockwool og dampspærre lige under gulvbrædderne

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 01-08-09 23:07

det skulle være med isolering, ned til det gamle gulv
top af gulv
-----------------------------------------------------------------------
30 mm gulv planker
-------------------------------------------------------------------------
damp spærefolie 20 mm luft
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
120mm strøer med 100 mm isolering. og 60cm mellem strøer
===============================
tagpap
=============================
gammel beton
måske alt godt fra gamle dage
============================
Olie kilde

undskyld
kjeld

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-09 23:10

Citat
hvis jeg vil lægge et nyt lag cement ovenpå det gamle for at få det water
stadig fra amatøren, det er ikke nødvendig at lægge nyt cementgulv, sørg for at klodse strøerne op så de og dermed hele gulvet er i water

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-09 23:11

Nemlig vic2000 du kan jo godt

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 01-08-09 23:12

Tak til jer begge. Og jo den med strøer og diverse klodser til udjævning har jeg også regnet ud.

Men ville også gerne vide om muligheden med selvnivellerende cement ovenpå det gamle, reelt er en mulighed.

Og så tak Kjeld, for den med tagpappet, rigtig fint tip, og jeg har faktisk en rulle med "tag pap strimmel", ca 25 cm bred tror jeg, mon ikke jeg kan bruge det under strøerne, hvis jeg vælger den metode.
Så tak

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 01-08-09 23:17

Måske skal jeg præcisere, at når jeg overvejer det mec ny cemnet, er det fordi jeg så "bare" ville lægge gulvspånplader på og så et tæppe.
Og at jeg tænkte det muligvis i arbejde, ville være nemmere med den løsning.
Det er altså "kun" et arbejdsrum i garagen, omend det nok også kan komme til at fungere som gæsteværelse. Men altså, der bliver ikke lagt noget super fint gulv under nogen omstændigheder.
Det skal fungere, være nogenlunde fri for kulde og iøvrigt være lavet så det heller ikke får fugt skader.
Og der er forresten et lille afløb fra en lille vask, med rør helt ned i afløbet.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 01-08-09 23:42

Citat
og jeg har faktisk en rulle med "tag pap strimmel", ca 25 cm bred tror jeg, mon ikke jeg kan bruge det under strøerne, hvis jeg vælger den metode.

det vil bare være super.

så skal du lige have et lille fif mere,
køb en af de billigere polyiathan skum patroner, så inden du lægger pappet ned. så giver du ned på gulvet, med ca 1 meters afstand nogle små klatter skum, og oven på pappet lægger du f.eks en løs mursten til at holde
pappet nede med,
næste lille fif, når du så har lagt og vatteret dine strøer op med kiler,
så giver du strøerne på begge sider ned mod pappet nogle klatter,
på den måde vil dine strøer komme til at ligge bedre fast inden du begynder, med dit isolering, dampspærefolie gulvplanker-- spåndplader

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 01:06

At hælde selvnivellerende beton på et gammelt garagegulv kan ikke skjule gammelt byggesjusk som på sigt kan vise sig igen, nemlig at betonen bare er hældt direkte ud på jorden og kan variere flere steder fra 5 - 20 cm tykkelse, så at komme over problemet med isolering og strøer lyder helt rigtigt.

Husk at bruge plastkiler under strøerne, rådnende trækiler kan give problemer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-09 09:52

Den med tæppet duer ikke . Det giver dårlig isolering og et stort fugtproblem med skimmelsvamp i tæppet.

Løsningen med opklodsede strøer og mineraluld imellem er meget bedre. Men det kommer til at koste runmhøjde, som Vic 2000 skriver. Lyt til hans praktiske råd.

Det er meget vigtigt at være meget omhyggelig med fugtmembranenog få den helt tæt. Både i overlæg og langs siderne. Den skal slutte tæt til den mebran , du lægger i væggene.
Limning og tape af overlæg duer ikke de skal være i klemme,

I princippet kan man bruge plastfolie som membran. Det er billigere men svært at arbejde med.
Alukraft er nemmere at montere.

Kommentar
Fra : KJoy

Dato : 02-08-09 12:45

tak til alle. jeg kan godt høre, jeg må igang med strøerne. Der er heldigvis loftshøjde nok at tage af. Der kan om nødvendigt undværes 12 cm. Så mon ikke det går. Og ja naturligvis fugtspærre. Væggene isoleres med danogips isoleringsplader, som godt nok er en dyr løsning, men er alt i et løsning, incl dampspærre, brandhæmmende og 50mm god isolering og så er der sparet mange arbejdsgange, så tror endda det bliver mindre dyrt end det lige lyder nu. Men dampspærren fra gulvet, må så op bag disse plader, og så må jeg se om jeg kan få dem "i klemme", så de er rimelige faste.
Jeg siger tusind tak for hjælpen til jer alle.

Godkendelse af svar
Fra : KJoy

Dato : 02-08-09 12:50

Tak for svaret vic2000. Nu har jeg ingen anelse om hvorvidt det er over eller under gennemsnittet, for jeg aner ikke hvordan den plejer at være. Men altså, jeg er meget glad for svaret. Og manglede så et par detaljer som andre var venlige at forsyne mig med, men kernen i det svar jeg kommer til at bruge, er det. Så tusind tak.
Og så en gang til, den med tagpappet var altså fin, for den kan jeg sikkert få glæde af andre steder også.